Řidiči by v horku neměli čekat na žízeň, ale pít preventivně

Řidiči by v horku neměli čekat na žízeň, ale pít preventivně

Na delších cestách a ve sluncem rozpáleném autě je nutnost mít vždycky po ruce nějaký nápoj. Častou chybou je, když spěchající řidiči tvrdí, že nebudou kvůli pití zastavovat, protože nemají žízeň. To je však první krok k dehydrataci. V horku se totiž nesmí čekat, až žízeň přijde – pít se musí preventivně. To jsou argumenty Pavla Suchánka z Fóra zdravé výživy.

Voda funguje v organismu jako základní chladicí kapalina. Pokud dojde k nedostatku tekutin, začne ochlazování váznout a člověk se cítí nepohodlně. „Absence tekutin se projevuje ale i daleko nepříjemněji - klasické jsou bolesti hlavy, protože tělo do ní musí pumpovat hustší krev a víc roztahovat cévy. Ty pak tlačí na kosti ve spánkové oblasti, výsledkem je bolest hlavy,“ řekl AutoRevue.cz Pavel Suchánek z Fóra dobré výživy.

Nejlepší ze všeho je voda

Dalším projevem nedostatku tekutin je nesoustředěnost a podrážděnost. „Člověk, zejména začátečník, může být nervózní z řízení, a pokud nedostatečně pije, schopnost kvalitně řídit opravdu výrazně klesá. Toto platí i pro profesionály, ti ovšem bývají výrazně odolnější. Tělo mají trénovanější proti stresu, ale i oni mohou mít poměrně velké problémy s nedostatkem tekutin. Je vyzkoušené, že dva litry jsou v teplém počasí dostatečné. Pokud ovšem máme ve voze zapnutou klimatizaci, je potřeba pít víc, protože ta vysušuje vzduch a snižuje pocit, že se člověk potí. Kvůli tomu se cítíme falešně v klidu, i když se postupně můžeme dehydratovat,“ pokračoval výzkumník.

Základním nápojem na dlouhých cestách by měla být voda, a to v jakékoliv formě. „Je jedno, zda perlivá, neperlivá, vlažná nebo ledová. Vhodné jsou také rozředěné džusy, ovocné šťávy, občas i sklenička slazené limonády pokud je cesta náročnější, ale základ by doopravdy měla tvořit kvalitní čistá voda,“ zdůraznil Suchánek.

Pitný režim se musí dodržovat

Naproti tomu například káva může být pro řidiče docela nebezpečná. „O kávě se ví, že působí jen krátkodobé zvýšení krevního tlaku a pak poměrně rychle přichází pokles k normální hladině. Člověk může být patnáct minut naprosto čilý, ale potom přijde daleko výraznější únava,“ varoval odborník na výživu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Někteří cestující v automobilech se ptají, jaké množství tekutin je vhodné? „Po čtyřech hodinách bychom měli vypít minimálně litr tekutin,“ odpovídá Suchánek. „Pít je lepší pravidelně. Doporučuje se tekutiny polykat po malých douškách. Klidně každých deset minut. Řidiči ale často tvrdí, že kvůli pití nebudou zastavovat, protože nemají žízeň. To je ale první krok k dehydrataci. Ta se totiž projevuje právě sníženou tvorbou moči. Můžeme pak aplikovat jednoduchou poučku: nechce-li se nám na záchod déle než dvě hodiny, nedodržujeme pitný režim a hrozí dehydratace. Při ní dochází ke změně psychiky, ke ztrátě pozornosti a koncentrace a prodlužují se reakční doby,“ dodal.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků