Řidičáků bylo od července odebráno "jen" necelých 6 000, problém zůstává

Ve středu jsme vás s odvoláním na deník Právo informovali, že od počátku platnosti nového silničního zákona bylo řidičům odebráno 35 994 řidičských oprávnění. Ministerstvo dopravy později upřesnilo, že jde o všechny aktuálně vydané zákazy řízení v zemi, od července přišlo o řidičák "pouze" necelých 6 000 lidí. Číslo tedy není tak hrozivé, na podstatě problému ale nic nemění - kvůli vyčerpání bodového konta přišlo o oprávnění pouhých 10 řidičů, kvůli okamžitým zákazům řízení za jediné závažnější porušení předpisů přes 5 000. To je ohromný nepoměr.

Stále tak platí, že bodový systém se ukázal být zcela nicotným, jakmile vyplynulo na povrch, že jiná ustanovení téhož zákona stanoví okamžité odebrání řidičského oprávnění za jeden jediný vážný přestupek. Na aplikaci bodového systému, který by mohl nad některými řidiči po vážném přestupku držet varovný prst (což bylo zcela nesporně původním záměrem tvůrců bodového systému), zkrátka nemůže dojít, zákon dnes nepřipouští jediné vážnější selhání. Po napsání zmiňovaného článku se na mě někteří čtenáři obořili s tím, že dříve jsme některé prvky bodového systém kritizovali, a tak bychom měli být rádi, že dnes pro řidiče neznamená žádnou hrozbu. To je velké nepochopení, my jsme kritizovali některé bodové i finanční tresty pro jejich neadekvátnost a přílišnou přísnost. Ty nyní opravdu nejsou udělovány (resp. jsou, ale u vážnějších přestupků představují zcela nepodstatný doprovod mnohem zásadnějšího trestu), ale ne proto, že by se situace jakkoli zlepšila nebo by se špatným trestům bylo možné nějak vyhnout. Důvodem je pouze to, že udělení bodů předchází jiný trest, který již nebere v úvahu opakované porušení předpisů a vynáší ještě přísnější ortel. Hájit tento nesmysl je pro některé možná vděčným tématem, s odebráním řidičského průkazu na jeden rok za jeden přestupek, který neznamená žádné ohrožení (prosím, je to přestupek, porušení pravidel, které možná, teoreticky, na konci určitého sledu událostí může vést k ohrožení zdraví či majetku ostatní) ale nebudeme nikdy souhlasit. Takový trest může být udělen např. za dopravní nehodu, ale ne za jednání, které samo o představuje nebezpečí pouze potenciální, nikoli reálné. V takovém případě máme rozhodně dostatek dobrých důvodů ponechat řidiči možnost pohybovat se mezi námi nadále a vyhánět jej ze silnic až tehdy, kdy podobné potenciální nebezpečí představuje opakovaně. O tom je bodový systém, který jako účinný instrument na zbavení silnic reálného nebezpečí rozhodně akceptujeme. Jenže pro jeho aplikaci dnes není prostor, máme především systém jednou a dost.

A ještě něco. Televize Nova interpetovala zmíněná čísla jinak. Ve své včerejší reportáži konstatovala, že nový zákon vlastně nic nepřinesl, protože počet odebraných řidičáků se po 2. červenci zásadním způsobem nezvýšil. Takže posuzujeme účinnost zákona podle toho, jak mnoho lidí bylo na jeho základě potrestáno? A já jsem si myslel, že smyslem zákona bylo zlepšení situace na silnicích a účinnost bychom tedy měli posuzovat podle stavu, který na cestách panuje. A ten se může zlepšit i tehdy, kdy řidičák neodebereme ani jeden. Názor na kvalitu reportáže Novy nechť si udělá každý sám...

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků