Řidičáků bylo od července odebráno "jen" necelých 6 000, problém zůstává

Ve středu jsme vás s odvoláním na deník Právo informovali, že od počátku platnosti nového silničního zákona bylo řidičům odebráno 35 994 řidičských oprávnění. Ministerstvo dopravy později upřesnilo, že jde o všechny aktuálně vydané zákazy řízení v zemi, od července přišlo o řidičák "pouze" necelých 6 000 lidí. Číslo tedy není tak hrozivé, na podstatě problému ale nic nemění - kvůli vyčerpání bodového konta přišlo o oprávnění pouhých 10 řidičů, kvůli okamžitým zákazům řízení za jediné závažnější porušení předpisů přes 5 000. To je ohromný nepoměr.

Stále tak platí, že bodový systém se ukázal být zcela nicotným, jakmile vyplynulo na povrch, že jiná ustanovení téhož zákona stanoví okamžité odebrání řidičského oprávnění za jeden jediný vážný přestupek. Na aplikaci bodového systému, který by mohl nad některými řidiči po vážném přestupku držet varovný prst (což bylo zcela nesporně původním záměrem tvůrců bodového systému), zkrátka nemůže dojít, zákon dnes nepřipouští jediné vážnější selhání. Po napsání zmiňovaného článku se na mě někteří čtenáři obořili s tím, že dříve jsme některé prvky bodového systém kritizovali, a tak bychom měli být rádi, že dnes pro řidiče neznamená žádnou hrozbu. To je velké nepochopení, my jsme kritizovali některé bodové i finanční tresty pro jejich neadekvátnost a přílišnou přísnost. Ty nyní opravdu nejsou udělovány (resp. jsou, ale u vážnějších přestupků představují zcela nepodstatný doprovod mnohem zásadnějšího trestu), ale ne proto, že by se situace jakkoli zlepšila nebo by se špatným trestům bylo možné nějak vyhnout. Důvodem je pouze to, že udělení bodů předchází jiný trest, který již nebere v úvahu opakované porušení předpisů a vynáší ještě přísnější ortel. Hájit tento nesmysl je pro některé možná vděčným tématem, s odebráním řidičského průkazu na jeden rok za jeden přestupek, který neznamená žádné ohrožení (prosím, je to přestupek, porušení pravidel, které možná, teoreticky, na konci určitého sledu událostí může vést k ohrožení zdraví či majetku ostatní) ale nebudeme nikdy souhlasit. Takový trest může být udělen např. za dopravní nehodu, ale ne za jednání, které samo o představuje nebezpečí pouze potenciální, nikoli reálné. V takovém případě máme rozhodně dostatek dobrých důvodů ponechat řidiči možnost pohybovat se mezi námi nadále a vyhánět jej ze silnic až tehdy, kdy podobné potenciální nebezpečí představuje opakovaně. O tom je bodový systém, který jako účinný instrument na zbavení silnic reálného nebezpečí rozhodně akceptujeme. Jenže pro jeho aplikaci dnes není prostor, máme především systém jednou a dost.

A ještě něco. Televize Nova interpetovala zmíněná čísla jinak. Ve své včerejší reportáži konstatovala, že nový zákon vlastně nic nepřinesl, protože počet odebraných řidičáků se po 2. červenci zásadním způsobem nezvýšil. Takže posuzujeme účinnost zákona podle toho, jak mnoho lidí bylo na jeho základě potrestáno? A já jsem si myslel, že smyslem zákona bylo zlepšení situace na silnicích a účinnost bychom tedy měli posuzovat podle stavu, který na cestách panuje. A ten se může zlepšit i tehdy, kdy řidičák neodebereme ani jeden. Názor na kvalitu reportáže Novy nechť si udělá každý sám...

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 7 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků