Řidič a mobil po roce

36 komentářů

Jirk@N
30. března • 7:10

Reaguji ještě na poznámku z članku o staré škodovce. Mám škodovku "120" starou asi 20 let (ještě jezdí, tak co bych ji vyhazoval) a mobil Sony CMD-J5. Ten má "vestavěnou HF". Potíž je v tom, že škodovka je hlučné auto a Sony tichý mobil. Takže se HF nedá v této kombinaci použít. Tím chci říci, že i kdybych si koupil těžkou HF, tak ji zřejmě nebudu moci kvůli hluku v kabině používat. Ale myslím, že hlavní problém není ve fyzickém držení telefonu (je jedno, jestli mám ruku u ucha, na klíně,  na šaltpáce nebo na stehně spolujezdkyně). Spíše je v tom, že soustředění na hovor omezuje soutředění na jízdu. Jenže je jedno, jestli mluvím do telefonu nebo se spolujezdcem. To platí i o kouření, jídle a pouslouchání rádia. Zdá se mi jedno, jestli poslouchám něco zajímavého v rádiu nebo nářky manželky z HF. Mám dojem, že telefonování v autě se proti ostatním rušivým činnostem příliš zveličuje. A abyse mi nenadávali (příliš) podotýkám, že v autě za jízdy v žádném případě netelefonuji. Už jen proto, že když se člověk nemůže soustředit stoprocentně na to, co říká (a to při jízdě nejde-pokud nejedete po dálnici), tak se druhé straně může jevit jako kokta, který neumí dohromady kloudnou větu.

Neni dulezite
2. dubna • 12:40

Presne tak, tyhle uzakonene vyfikundace jsou jenom tahaky na penize a v konecnem dusledku neni prinos zadny, nebo jeste horsi, nez chnapnout mobil do ruky. Navic narozdil od rady jinych cinnostiu v aute nemusim pri prijeti hovoru ani pohnout ocima z predniho skla.

Dennis Welt
30. března • 3:31

Nehody jsou zavineny neprimerenou rychlosti k situaci na silnici mnohem vice nez mobil anebo piti alcoholu atd. Co muze byt horsiho,nez kdyz lidska hloupost dostane kola.  Dennis Welt Canada

Pilot
30. března • 1:24

Takze by se vlastne melo uzakonit taky baveni se s spolujezdcem, protože to rozptyluje pozornost.A mluvit o tom, že je to něco jinýho než telefonovat je kravina, protože podle litery zákona se řidič musí plně věnovat řízení vozidla, tudíž se nesmí ani poočku mrknout na spolujezdce jestli něco negestikuluje.

kik
30. března • 0:40

aha

kik
30. března • 0:39

??????

Mogul
28. února • 18:46

Mel jsem moznost v bohate mire vyzkouset vsechny vyse zminene zpusoby telefonovani za jizdy - mobil v ruce, tezka HF, bondovka - a muzu prohlasit, ze telefonovani za jizdy vyrazne snizuje ridicovu pozornost, a to, jestli pritom drzite mobil v ruce, nebo ne, ma pramaly vliv. Podstatny je vlastni akt rozhovoru s nekym, koho nevidite, tudiz chybi mimika, gesta, atd. Vsimnete si, jak casto se ridic na chvilku odmlci pri rozhovoru se spolujezdcem, kdyz resi nejakou zapeklitejsi situaci. Proste malokdo z nas ma schopnost soustredit se na vice ukolu zaroven jako vojensti piloti

Naopak, troufam si tvrdit, ze drzeni spalku v ruce za jizdy rizeni prilis neovlivnuje, kazdy trochu zkusenejsi ridic je schopen obsluhovat vozidlo jednou rukou bez zvyseneho mentalniho usili. Je to stejne jako koureni, pojidani zmrzliny, sendvicu, atd.

Kazdy ze zpusobu telefonovani za jizdy - v ruce, HF, bondovka - ma svoje vyhody a nevyhody a kazdy ridic, pokud uz je mu zakonem povoleno za jizdy telefonovat, by mel mit moznost vybrat si to, co mu nejvice vyhovuje. Zakon, ktery zakazuje drzet v ruce ty pestni kliny, ktere funguji jako mobil je zakon spatny. Zakonodarci meli telefonovani za jizdy bud zcela zakazat, nebo je nijak neupravovat. Soucasna podoba je pokrytecka.

Jezdete bezpecne, telefonujte si jak chcete, ale mejte rozum v hrsti a volejte malo, pokud mozno vubec.

 

Neni dulezite
2. dubna • 12:30

Zcela se ztotoznuji, ten jediny rozdil je v tom, ze normalni clovek by si tu hloupost ala HF, bondovka apod. nikdy nekoupil, coz se samozrejme prodejcum nelibi, tak "popostouchnou" par poslancu, kteri dokazi zaargumentovat kazdou kravinu a ti opstatni poslanci se chyti a je vymalovano...

Jak tu bylo receno ohledne toho podrbani se v rozkroku...radeji to tu nemelo zaznit, nebot si urcite nejaky "dobromyslny" clovek zalozi firmu na vyrobu drbatek a brzo to pak v aute bude urcite povinny, kdyz bude vedet, kde zatlacit a maznout...

Pepa
27. února • 22:51

Zdravím,

pořád se vede diskuze o mobilech za volantem, ale co kouření (cigaret),  jídlo, ..... . Otom nikdo nediskutuje a je to podstatně častější činnost za volantem než telefonování.  Takový oharek nebo kus salámu v rozkroku taky není moc bezpečný.

Tomiko
28. února • 9:18

Mně salám v rozkroku nevadí. Tobě jo?  Mimochodem, miluju, když jedeme někam na delší cestu, nakoupíme salámy, sýry, rohlíky, jogurty, rozložíme to na předním okně a už to valí... Jenom pak musím papírovým kapesníkem utřít volant...

Cosworth
28. února • 11:12

koureni by melo byt zakazane vsude a nejen v aute....kdo to ma cuchat

Pavel Hyldebrant
1. dubna • 21:34

Naprosto souhlasím.

Ajvn
28. února • 9:17

A proto by se melo uzakonit, ze kdyz chce ridic za volantem pozivat uzeniny, musi mit povinne vedle sebe ochotnou spolujezdkyni,  pokud mozno sympatickou, ktera mu promptne s tim salamem v rozkroku odborne pomuze  

HoP
27. února • 21:16

Ja pouzivam "tezke" handsfree pevne zabudovane mezi moje leve rameno a leve ucho
Pokud vim, tak litere zakona jsem tim vyhovel, protoze "nedrzim za jizdy v ruce zadne telekomunikacni zarizeni". BTW: pouzivam to i mimo auto kdyz potrebuju obe ruce volne. Bondovka se mi moc neosvedcila, porad se mi nekam motala, navic jezdit s dratem v uchu kdyz nevolam je komicke a hledat sluchatko kdyz zvoni mobil zas prinejmensim neprakticke.
Tezka HF je draha, vyzaduje instalaci, musim do ni vlozit mobil, navic casto stridam auta i mobily.... nepouzitelne.

Roman
28. února • 6:27

Liteře zákona v tomto případě vyhovíš ve dvou případech:

a) pokud si ten telefon dáš mezi levé ucho a levé rameno ještě než  se rozjedeš

b) pokud Ti zazvoní telefon, zastavíš, dáš telefon mezi levé ucho a levé rameno, rozjedeš se a telefonuješ.

Jinak se Ti nepodaří vyhovět liteře zákona a "nedržet za jízdy žádné telekomunikační zařízení".

Nevěřím, že to děláš alespoň podle jednoho bodu.

Dan
28. února • 11:31

V tom případě se nemůžeš za jídzy ani podrbat na koulích, neboť to je taky svým způsobem komunikační zařízení, třebaže genetické.

Exprt
2. března • 5:55

Telekomunikační....heheh, blahopřeju, unikáte!

Neni dulezite
2. dubna • 12:25

No ale v principu se jedna o tentyz problem (resp. o trefny priklad), ty unikate na druhou...

Marek Lutonský
27. února • 20:15

Jsem opravdu překvapen příspěvky v této diskusi. Když máme téma o telefonování v automobilu na MobilManii (www.mobilmania.cz), v diskusi se vždy objeví množství čtenářů, kteří tvrdí, jak snadno dokážou najednou telefonovat s mobilem v ruce a při tom ovládat své vozidlo ještě bezpečněji než většina ostatních řidičů bez mobilu.

Ve svém autě mám pevnou handsfree a i při telefonování s ní cítím, že soustředění na jízdu není takové, jak by mělo být. I s pevnou HF při delším nebo důležitém telefonátu zastavuji.

Tomiko
28. února • 9:16

Jestli ono to nebude tím, jak je server zaměřen. Mobilmanii čtou lidé, kteří fandí telefonům a auta používají jako prostředek pro své potřeby. Tady to asi bude naopak. Já miluju auta a taky svůj mobilní telefon. Tvrdím, že je neoddiskutovatelné, že existují dobří a špatní řidiči a že může nastat situace, kdy dobrý řidič má ještě o 50% lepší pozornost než nějaký špatný řidič (typicky vidlák v klobouku s platem vajec na zadním okně). Pak by ovšem špatní řidiči neměli vyjíždět vůbec, ale to je samozřejmě věc autoškol, které neplní svou funkci a řidičák dostane každý... Zkuste mi to vyvrátit.

Marek Lutonský
28. února • 13:53

Jsou samozřejmě řidiči různé kvality. Pro bezpečnost silničního provozu by ale mělo být soustředění na jízdu u všech maximální. Nemyslím si, že by velmi dobrý řidič měl svoji pozornost snižovat jen proto, že existují i horší řidiči.

RedBaron
1. dubna • 6:53

V benzínovém třiapůllitru s automatem se dá pohodlně telefonovat i řídit. A ještě jsem stačil zachránit přitom život zaměstnanci Oskara, který se přede mně začal cpát a přitom měl šedesát metrů proti sobě náklaďák

Lukas Kucera
27. února • 18:04

Plne souhlasim s Technikem. Jednou je v zakone napsano, ze se ma pouzivat HF, tak by ho mel clovek pouzivat a ne jen porad hledat vytacky proc to a to nedelat, jako se to deje v tomhle state skoro se vsim.

A mily Fido- nesikovnost pri telefonovani snad neznamena, ze musite ohrozovat ostatni ridice na ukor toho, ze by vam utekla nejaka koruna z obchodu nebo jste nemohl poradit partnerce jake maslo ma koupit vecer v obchode?

Majkee
27. února • 11:08

Myslím, že je to celkem jednoznačné. Auto dopravuje lidi z místa na místo a je k tomu určené. Proto všechny věci, které rozptylují řidiče nemají v autě co dělat. A to nejen telefon, ale například i rádio. Každý se chlubí tím, jaký je dobrý řidič, ale proč se tedy ročně stane tolik nehod a zemře tolik lidí ??? Argument, že nemám peníze např. na dětskou sedačku nebo cokoliv jiného do auta mě posouvá do role zákazníka ČSD nebo ČSAD a ne do role lobistů v parlamentu za zrušení čehosi pro zvýhodnění "chudých" řidičů.

Jack D.
27. února • 14:35

Souhlasím, že cokoli co rozptyluje, by se za jízdy dělat nemělo, ale vytýkat autu rádio a podobné věci je kapku přehnané. To by v autě nesmělo být ani topení či cikoli jiného, protože když se nahnete abyste jej stlumil, tak ohrožujete bezpečnost provozu !? Vždyť by výrobci aut stroskotali a nehodovosti by to mnoho neprospělo.

Neni dulezite
2. dubna • 12:23

No ale to drzeni mobilu u ucha je ze stejneho pytle a nejen kapku prehnane! To jako ze se vyrobci mobilniho prislusenstvi chteji napakovat a nejaky podmaznuty poslanec(-ci), ktery stejne na miste ridice nejezdi, takze mu jsou pricniny i dusledky srdecne jedno, zapricini to, ze z jedina z mnoha pricin nepozornosti za volantem (a to ne ta nejzavaznejsi pricina a uz vubec ne ta nejcastejsi) vypichne, je prece hloupost...

Majkee
28. února • 9:58

Ani tak bych nevytýkal rádio, spíš rádio stylem "na plný koule", kdy auto prostě vletí do křižovatky a jeho řidič vůbec neslyší jestli třeba z boku nejede sanitka.  Samozřejmě, že sanitka podle vyhlášky absolutní přednost nemá a takovýho "týpka" musí pustit, ale když by tenhle "týpek" byl v té sanitce, tak by určitě chtěl, aby to bylo obráceně. Navíc je dokázáno, že hodně hlasitá hudba rozptyluje pozornost řidiče. Myslím, že rychlé zapnutí topení není tak hrozné jako třeba ladění stanic. (I když znám i lidi co při zapínání topení přejedou mimoděk 2 pruhy

 

Vaclav Kadlec
27. února • 13:27

Přesně tak. Nehledě k tomu, že třeba jezdit rychle umí každý ignorant. Není k tomu třeba nic jiného než trochu pohnout nohou. A ještě si tím příslušný blb zvedne sebevědomí a má se čím chlubit ve společnosti jemu podobných. Ovšem zapnout v zimě světla nebo namontovat do auta funkční hands-free  - k tomu už je třeba záblesk intelektu - ovšem když to někdo nezvládne, chyba je samozřejmě ve špatném zákonu

Fido
27. února • 10:51

Ono to neni tak jednoznacne. Sam jsem vyzkousel tezkou HF sadu a nebyl jsem spokojen. Vzhledem k tomu, ze mikrofon nesmi chytat prilis mnoho rusivych vlivu, je jeho citlivost nastavena relativne nizko. Pri pouziti jsem casto musel rvat, naklanet se k mikrofonu a casto nekolikrat opakovat. V dusledku jsem se nakonec soustredil jen na to abych dotycnemu dokazal rict par slov tak aby mi rozumel. Po teto zkusenosti jsem sadu radeji prodal a koupil si tzv. bondovku. Zde nastaly dalsi potize. Kabel od bondovky se mi behem hovoru nekolikrat zachytil, jednou se dokonce omotal kolem radici paky. Dusledek byl ten, ze se mi nekolikrat vytrhlo sluchatko z ucha, vytrhl se telefon z drzaku a spadl na podlahu a dalsi. Po techto zkusenostech jsem bondovku vytrhl a vyhodil z okna a redeji dokoncil hovor s telefonem u ucha, protoze jinak bych se asi naboural. Takze zakon nezakon, telefonuji tak aby me to co nejmene omezovalo a ne tak jak mi uklada nejaky nesmyslny zakon. Pokud totiz zakon narizuje neco, co v dusledku zhorsuje soustredeni na jizdu, pak je spatny.

 

Psovod
31. března • 20:44

Já osobně používám bondovku a ještě ani jednou se mi nestalo, že by se mi kabel někam zamotal. To asi proto, že si telefon dávám buď do kapsy u košile nebo u saka a když na oné části oděvu žádnou kapsu nemám, tak telefon dám do středové konzole a problém je vyřešen. To je k tomu opravdu zapotřebí tak vysoká intelektuální kapacita, že na to pan Fido a další nepřišli?

Balů
28. února • 9:35

S těžkou HF sadou zkušenosti nemám, protože jsem do ní odmítl investovat tolik peněz. Nicméně zákon hovoří jasně. S bondovkou jsem měl podobnou zkušenost, ale mít nataženej drát podle ruky k držáku mobilu bylo hodně nepraktický. Jednak jsem si několikrát vytrhl sluchátko z ucha a navíc jsem vytrhl kablík z mikrofonu. Jenže jsem se nerozhodl porušovat zákon protože mi nevyhovuje. To je jako si říct "Tvoje auto se mi líbí a já ho chci, ale zákon říká, že se krást nesmí. To mi nevyhovuje, tak já ho budu ignorovat a to auto ukradnu ...". Je to pitomost ? No jo, ale je to přesně to, co děláš. Řešení tohoto problému je velice jednoduché. Vzal jsem bondovku, kablík mezi sluchátkem a mikrofonem jsem prodloužil a z bondovky je těžká HF sada. Možná by se dalo říct jen středně těžká... Mobil je v držáku u volantu a kablík vede sloupkem nad dveře, kde je mikrofon a sluchátko visí u středního sloupku u levého ucha. Je to jenom o tom nasednout do auta, dát mobila do držáku, připnout HF a dát sluchátko do ucha. Pro mě je to dnes už natolik samozřejmá věc jako zapnout si pásy nebo nastartovat, když chci odjet. Telefon při připojené HF sadě sám po dvou zazvoněních přijme hovor a na konci jej ukončí automaticky, v okamžiku, kdy zavěsí druhá strana. Nehledě k tomu, že ma mikrofonu je tlačítko, který lze hovor ukončit aniž bych se musel natahovat k telefonu ( ano, je to HF sada k Nokii od CPA ). Celé mě to vyšlo na cca 700 Kč ( včetně držáku mobilu ) a jsem naprosto spokojen.

Balů.

Balů
28. února • 9:33

S těžkou HF sadou zkušenosti nemám, protože jsem do ní odmítl investovat tolik peněz. Nicméně zákon hovoří jasně. S bondovkou jsem měl podobnou zkušenost, ale mít nataženej drát podle ruky k držáku mobilu bylo hodně nepraktický. Jednak jsem si několikrát vytrhl sluchátko z ucha a navíc jsem vytrhl kablík z mikrofonu. Jenže jsem se nerozhodl porušovat zákon protože mi nevyhovuje. To je jako si říct "Tvoje auto se mi líbí a já ho chci, ale zákon říká, že se krást nesmí. To mi nevyhovuje, tak já ho budu ignorovat a to auto ukradnu ...". Je to pitomost ? No jo, ale je to přesně to, co děláš. Řešení tohoto problému je velice jednoduché. Vzal jsem bondovku, kablík mezi sluchátkem a mikrofonem jsem prodloužil a z bondovky je těžká HF sada. Možná by se dalo říct jen středně těžká... Mobil je v držáku u volantu a kablík vede sloupkem nad dveře, kde je mikrofon a sluchátko visí u středního sloupku u levého ucha. Je to jenom o tom nasednout do auta, dát mobila do držáku, připnout HF a dát sluchátko do ucha. Pro mě je to dnes už natolik samozřejmá věc jako zapnout si pásy nebo nastartovat, když chci odjet. Telefon při připojené HF sadě sám po dvou zazvoněních přijme hovor a na konci jej ukončí automaticky, v okamžiku, kdy zavěsí druhá strana. Nehledě k tomu, že ma mikrofonu je tlačítko, který lze hovor ukončit aniž bych se musel natahovat k telefonu ( ano, je to HF sada k Nokii od CPA ). Celé mě to vyšlo na cca 700 Kč ( včetně držáku mobilu ) a jsem naprosto spokojen.

Balů.

Michal Simacek
28. února • 8:16

Mel jsem tezkou HF sadu ve Felici, mam ted tezkou HF i v Mazde a nikdy jsem nemel problem s citlivosti ani chytanim ruchu.. nikdy si nikdo nestezoval, ze me neslysi nebo nerozumi pro okolni hluk. Pravda, v obou pripadech jsem pouzil original sadu od vyrobce mobilu (NOKIA) a v obou pripadech mi ji montovali odbornici.. neni skoda penez za kvalitni vyrobek a kvalitni praci..

Technik
27. února • 11:12

Ja myslim, ze je to zcela jednoznacne. Zakon je zakon a jako takovy by se mel dodrzovat, i kdyz mi nevyhovuje. Bohuzel velka cast spolecnosti nema k zakonum valnou uctu a ridi se predevsim tim co jim vyhovuje. Podle toho take vypada deni v nasi republice.

Uvedomte si, ze Vase spatne technicke reseni neohrozilo pouze Vas ale i vsechny ucastniky provozu, stejne jako telefonovani bez hands free.

Ja sam ma zkusenosti s tezkou sadou i bondovkou a nemel jsem s jejich pouzivanim zadne problemy. Pri pouzivani bondovky mam telefon ulozen na dosah od volantu v drzaku mobilniho telefonu (obdoba tezke sad) a bondovka ma dostatecne dlouhy kabel vedeny tak, aby mne neomezoval pri rizeni. Bondovka ma navic pro dobrou slysitelnost dva mikrofony - pro snimani meho hlasu a ruchovy pro odecet ruchu v automobilu.

Samozrejme je pro vsechny ucastniky provozu nejbezpecnejsi za jizdy netelefonovat.  

Neni dulezite
2. dubna • 13:00

Ale ale, vazeny komunarde, zakon neni nic skalopevneho a nemenneho. Navic zakony tu maji byt pro lidi a ne kvuli nekolika pupkacum ve snemovnach, aby vykazali nejakou cinnost. Kdyby bylo "zakon je zakon", tak by treba zidovsti spoluobcane museli nosit Davidovu hvezdu nebo za poslouchani Svobodne Evropy hrozil kriminal. A mate pravdu, ze vetsina (mozna prehnane receno ;) neni jen tupe stado, ale ridi se predevsim rozumem. A tezko volat po ucte, kdyz je to proti zdravemu rozumu... Proto to berte jako vyraz obcanske nespokojenosti...

To, ze pripadat si jako kosmonaut s nejakou bonodvku nebo HF, Vam dela dobre, neznamena, ze i ostatni zazivaji stejny pocit blazenosti, bezpeci a soustredeni. Jsem samozrejme pro zakaz ci omezeni mobilu v autech, ovsem pouze v tom pripade, ze stejne budou postizeny i jine a daleko zavaznejsi vlivy na ridicovu pozornost!!! Tezko me totiz nejaky pan Bondovka presvedci, ze kdyz si nahodou a mimoradne zavolam z mobilu tak, kvuli cemu se mu rika mobilni (navic kdyz kredit 500,- u Goucka mi vydrzi klidne rok, takze telefonovani je opravdu jen svatecni, mimoradna zalezitost), tak tim vyhotovim takovou miru nebezpecnosti, ktera bude vyssi nez nebezpecnost narkomana, co vyhuluje celou cestu a pripaluje si jednu od druhe, coz nijak postihovano neni! Pokud vezmu narkomana, co je na drogach, tak si myslim, ze snad kazdy jiste uzna, ze nadrogovany jedinec za volantem je jednak nepostizitelny (nebo uz snad existujou nejaky dejchaky na drogy?) a jedna jeho mira soustredeni je asi jinde, nez kdyz vyridim za 15 sekund dulezity hovor, aniz bych ohrozil provoz na silnici treba tim, ze bych se snazil rychle zastavit nebo se prekrikoval s HF ci odmotaval bondovku z radici paky...

Tomiko
28. února • 9:11

Jdi se zahrabat!

Doporučujeme

Články odjinud