Řidič a mobil po roce

Již téměř rok nesmějí řidiči telefonovat za jízdy jinak než s použitím handsfree – zařízení, které motoristům umožňuje během telefonování věnovat dostatečnou pozornost dění na silnici. Jak to vypadá s dodržováním zákona v praxi?
Řidič a mobil po roce
Nové předpisy nejsou vůbec marné, po téměř roce platnosti nové vyhlášky je však jasné pouze jedno: čeští řidiči mají staré návyky v krvi a nehodlají je jen tak měnit. Na přechodech tak umírají chodci, zapnutá světla v zimním čase stále nejsou samozřejmostí a řidiči dál třímají svůj mobil v ruce, předpis nepředpis.

Asi nikdo nepochybuje o tom, že používání mobilu bez handsfree řidiče připravuje o valnou část pozornosti, kterou by měl věnovat jízdě. Policejní statistiky sice nevěnují nehodám zaviněným nesprávným telefonováním zvláštní kolonku a všechny takto zaviněné případy se skrývají pod rubrikou „řidič se plně nevěnoval jízdě“, tento pojem ale zaujímá v žebříčku deseti nejčastějších příčin nehod za období od ledna do července roku 2001 čestné nebo spíše smutné první místo. Je pravda, že ve většině případů se jedná o nehody méně závažného charakteru, nevěnování se jízdě má však přesto na svém kontě za letošní první půl rok 73 mrtvých.

Pravdou samozřejmě je, že ne všechny nehody zaviněné nedostatečnou koncentrací řidiče na dění na silnici padají na vrub telefonování bez handsfree. Řidiči se často zapomínají i při manipulaci s autorádiem nebo konverzaci se spolujezdcem. Podíl nesprávného telefonování však rozhodně nebude zanedbatelný. To potvrzuje i tisková mluvčí Policie České republiky Ivana Zelenáková: „Samozřejmě, že když si řidič za jízdy jednou rukou, popřípadě krkolomně ramenem u ucha přidržuje mobil a přitom vjíždí například do křižovatky, velmi snadno se dostane do kolizní situace.“

Neukáznění řidiči a laxní policie

„Podle mě řidiči telefonují za jízdy bez handsfree snad ještě víc než dřív,“ tvrdí řidič z povolání, který najezdí denně stovky kilometrů. „Každou chvíli vidím někoho řídit s mobilem u ucha.“ Jeho slova potvrzuje do jisté míry i Ivana Zelenáková: „Nemám to sice podloženo žádnými statistikami, ale podle toho, s čím se sama setkávám na silnicích, mohu říci, že řidiči si s tímto předpisem hlavu příliš nelámou.“

Provedli jsme malý terénní průzkum u jedné z brněnských výpadovek. Z dvou set tří motorových vozidel, která kolem nás projela, si vesele telefonovalo osm řidičů, mezi nimi byl i jeden řidič autobusu. Převedeme-li toto číslo na procentuální hodnotu, zjistíme, že v našem případě porušovala zákon téměř čtyři procenta řidičů, což je každý pětadvacátý. Pokud vezmeme v úvahu, že zdaleka ne každý za jízdy telefonuje, je toto číslo docela velké. Daleko horší výsledky ukázala anketa na webu MobilMania.cz: podle ní telefonuje s mobilem v ruce 31 procent řidičů!

Další číslo jsme získali i při průzkumu, zdali jsou auta vybavena sadou handsfree. Ze 150 vozů jsme ji našli pouze ve čtyřech. To ale nemusí nic znamenat, protože část uvědomělých řidičů si místo drahé těžké handsfree pořídila raději přenosnou bondovku nebo jiné zařízení. Řidiče, kteří dopravní předpisy nedodržují sami od sebe, k tomu musí donutit policie. V případě telefonování za volantem však účinnost represe zjevně selhává. Znamená to snad, že policie tento přestupek nedostatečně stíhá? Policisté z terénu se proti takovému nařčení důrazně ohrazují – používání mobilu za jízdy bez handsfree samozřejmě postihují, řidiči jsou však neukáznění a případný postih je příliš netrápí. Svůj podíl na neukázněnosti řidičů při používání mobilního telefonu za jízdy tak má možná i skutečnost, že tento přestupek je řazen do kategorie méně závažných. Policejní hlídka za něj může udělit na místě pokutu maximálně tisíc korun, ve správním řízení se může pokuta vyšplhat na dva tisíce. Jde tedy o přečin stejné závažnosti, jako když si nezapnete bezpečnostní pásy.

Policisté přiznávají, že speciální kontrolní akce, které jsou zaměřeny jen na telefonování bez handsfree, neprovádějí. To potvrzuje i tisková mluvčí Ivana Zelenáková: „Policisté při kontrolách řeší vždy celou škálu dopravních přestupků a po pravdě řečeno byl by to i dost zbytečný luxus nevyužít jejich čas při kontrolách plně.“ Čas od času ovšem policie provede nějakou konkrétně zaměřenou akci, například na dálniční známky, na rychlost, svícení nebo třeba dávání přednosti chodcům. Že se nic takového neděje u telefonování za jízdy, může skutečně poukazovat na poměrně laxní přístup represivních orgánů k této problematice. Svou roli může sehrát i fakt, že odhalit řidiče, který třímá za jízdy v ruce mobil, je samozřejmě pracnější, než postavit někam radar a o kousek dál vybírat pokuty.

Za vším hledej peníze

Důvod nedostatečného dodržování vyhlášky ze strany řidičů však nemusí spočívat jen v obecně malé ukázněnosti českého motoristického národa. Za nedodržováním předpisu se může skrývat také snaha ušetřit: sada handsfree totiž stojí peníze.

Samozřejmě můžeme těžko předpokládat, že si majitel staré Škody 120, která má hodnotu několika tisíc korun, pořídí do auta pevně zabudovanou sadu, která by cenu takového automobilu téměř zdvojnásobila. Existují však i jiné možnosti, jež sice neposkytují takový uživatelský komfort jako pevně zabudované sady, ale jsou určitě lepší než nic.

Bez rizika to nepůjde nikdy

Podle některých výzkumů není za volantem zcela bezpečné ani telefonování s patřičnými pomůckami, neboť i při použití sady s hlasovým vytáčením je pozornost řidiče do jisté míry rozptylována hovorem. Proto je dobré mít na paměti několik základních pravidel pro telefonování za jízdy :

  • Když se dopravní situace komplikuje, ukončete hovor.
  • Při závažnějším telefonátu zastavte u krajnice a zapněte výstražná světla
  • Hovory v autě zkraťte na nejmenší možnou dobu.
  • Telefonujete-li někomu do auta, berte ohled na to, že řídí, a hovory zbytečně neprodlužujte.

Čísla o dopravních nehodách jsou varovná, a přitom většinou stačí tak málo. I nejlevnější sada handsfree v ceně několika stovek může zabránit nehodě a taková investice je určitě lepší, než třeba celý život nést následky nezvládnutí jednoho okamžiku.

Poznámka: Mobility - Roman Peterka

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků