Richard Burns se letos dočkal

Letos prvního vítězství v seriálu Mistrovství světa FIA v rallye se dočkal Brit Richard Burns z týmu Subaru World Rally Team, který s vozem Subaru Impreza WRC vyhrál 10. podnik světového šampionátu – Rallye Nový Zéland.
Richard Burns se letos dočkal
O tři čtvrtě minuty za Burnsem do cíle dojel Skot Colin McRae, jedoucí v kokpitu vozu Ford Focus WRC RS. Třetí místo získal po zásluze Rovanpera na voze Peugeot 206 WRC, avšak jen těsně před McRaeovým kolegou, matadorem Sainzem na fordu.

Tak jako v minulosti, i letos se novozélandská světová rallye odehrávala ve znamení taktizování, pro diváky však hlavně ve znamení bitvy nejen o „pódium“, ale i body, započítávané do šampionátu výrobců a jezdců. Rallye Nový Zéland se totiž jela především na táhlých suchých šotolinových cestách, pokrytých zvláštní šotolinovou hmotou. Ta omezovala trakci hlavně několika předním vozům, startujících jako první, druhý, třetí a čtvrtý v pořadí. Vozy těchto posádek totiž „zametaly“ cestu svým soupeřům, kteří do rychlostních zkoušek startovali za nimi.

V úvodu rallye ze své startovní pozice i výborně připraveného vozu a dlouholetých zkušeností maximálně těžil Kenneth Eriksson. Ten po prvních 117 měřených kilometrech vedl a jihokorejské značce pomohl k dalšímu historickému úspěchu od vstupu Hyundaie do mistrovství světa v rallye s vozem specifikace World Rally Car – jeho Accent Evo2 totiž nezvítězil jen v několika erzetách, ale na prvním místě byl i v průběžné klasifikaci na konci první etapy mezi všemi nejlepšími vozy seriálu.

Na druhém místě byl loňský vítěz Gronholm, na třetím Sainz, čtvrtý jeho týmový kolega Colin McRae a další. Většina horkých favoritů byla před startem do druhé etapy až na konci první nebo někde v polovině druhé desítky. Všichni totiž taktizovali s vědomím, že o místech na stupních vítězů se bude rozhodovat až v sobotu. Po první etapě druhý Gronholm zapomněl zvolnit, taktéž oba tovární jezdci Ford Motorsport byli snad až příliš rychlí. A to se jim nevyplatilo.

Sobotní etapa začala nejdelší rychlostní zkouškou rallye i světového šampionátu; pomineme-li soutěžní sekce keňské Safari rallye. 59-km dlouhou Parahi-Ararua vyhrál letos také létající Fin Rovanpera na Peugeotu, který na druhém místě finišujícímu Burnsovi na Subaru nadělil přes 20 sekund. Třetím nejrychlejším byl na této vložce Colin McRae. Vzápětí však začal koncertovat král Richard (Burns) a jeho Subaru Impreza WRC, který zvítězil v šesti z osmi erzet dne a před startem závěrečné etapy byl s více než 45-sekundovým náskokem před svým britským rivalem za volantem Focusu WRC – Colinem McRaem. Ten v loňském roce dojel druhý a letos si chtěl polepšit. První místo by mu navíc jednoznačně pomohlo do vedení celkové klasifikace mistrovství světa jezdců.

Vedoucí pilot průběžné klasifikace mistrovství světa jezdců Makinen byl totiž až sedmý a jeho šance na bodový zisk byly za dané situace velmi mizivé. Do posledních sedmi vložek ze třetího místa startoval Rovanpera s menším náskokem před Sainzem. Na pátém a šestém místě kroužily další dvě „dvěstěšestky“ Gronholma a Auriola.

Po dalším přenocování v místě centra rallye Aucklandu se již dva dny trvající bitva o „medaile“ rozpoutala znovu. Druhý Colin McRae chtěl zvítězit, a tak hned od rána atakoval jak jen mohl. K vedoucímu Burnsovi se přiblížil na méně než čtvrt minuty, ale „hodiny“ a vypnutí motoru na předposlední erzetě ho stály mnoho času. Stačilo málo a přišel by i o druhé místo. Velký souboj o poslední stupínek na bedně sváděli Sainz, nakonec čtvrtý kvůli „hodinám“ na poslední vložce, a celkově třetí Rovanpera. Pátý dojel dotírající Gronholm a šestý Auriol.

A jak komentovali své výkony a celková umístění ti nejúspěšnější:

Richard Burns: „Nyní se již cítím lépe. Jsem moc rád, že se mi konečně podařilo vyhrát a porazit Colina. V sobotu se mě snažil vyhecovat, ale marně. Raději by se měl soustředit na jednotlivé erzety. Toto vítězství považuji za odvetu za Kypr a Argentinu. Titul mistra světa je opět blízko; nyní stačí jedno další vítězství a mohu být ve vedení nebo mezi prvními.“

Colin McRae: „O výsledcích rallye rozhodovaly podmínky na trati a taktika. Každý den jsem jel mezi prvními, což mě v konečném efektu zdržovalo. Rozhodně to nebyl rovný boj. S druhým místem jsem spokojen. Vždyť vedu mezi jezdci a Ford je první v celkovém pořadí světového šampionátu značek .“

Harri Rovanpera: „Po druhé etapě mi bylo konečně jasné, proč byli všichni piloti startující za mnou tak rychlí. Třetí místo považuji za úspěch. Celá rallye je pro mě z velké části nová. Na rozdíl od svých konkurentů jsem toho zde moc nenajezdil. Uvidíme příští rok. Těší mě skutečnost, že jsem porazil Marcuse i Didiho.“

Carlos Sainz: „Velká škoda, že jsem na poslední erzetě udělal hodiny. Potom, co Colin zastavil, jsem si myslel, že udělám druhé místo, ale mýlil jsem se. Ve skutečnosti to ale je skvělý výsledek. Hlavně proto, že jsem většinu soutěže zametal ostatním. Focus fungoval bezchybně.“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků