Ricardo 2/4SIGHT: „dvoutakt“ žije

8 komentářů

Yazaman
16. července • 9:41

Moc nechápu závěr článku. Proč by tento motor měl konkurovat hybridům a E85? Všechny tyto věci by se spíše měly spojit do jednoho pohonného ústrojí. Nebyl by nejvýhodnějším řešením třeba hybrid s tímto motorem a navíc upraveným pro spalování ethanolu?

Petr1968
17. července • 20:15

Co je na etanolu ekologického?? Kromě blbých řečí ekofašistů typu Bursíka a jiných? Je to zločin.

Petr1968
17. července • 20:16

Za který jako občané státu zvaný EU zaplatíme. A bude to hodně. A příroda nám nepoděkuje :-)

Ondra S.
15. července • 20:09

Zajímavý nápad měly u firmy ricardo. Přednosti tohoto motoru jsou akorát v tom, že bude mohutně tahat už od volnoběhu, takže se bude dát dusit ještě víc, něž legendární TDI a bude ohromně pružný. Tím, že to pojede dobře od volnoběhu se bude dát daleko víc trápit na nízké otáčky což jistě využijí automatické převodovky, ale zde budou nízké otáčky také znamenat nízkou spotřebu. Řidiči s takovým motorem pak ale už nadobro zapomenou řadit. Nebudou vědět, kdy je dobré podřadit a pojedou furt na nejvyšší převod, což není vhodné zvláště při předjíždění.
Z technického hlediska to nevypadá zle, ale nevěřím moc tomu, jak dokážou sčasovat rozvod, aby byl výplach dobrý a čerstvá směs oleje se vzduchem neutíkala do výfuku, když tam chtějí dát přeplňování. Právě toto byl problém dvoutaktu, že čerstvá směs vzduchu, benzinu a oleje utíkala do výfuku. Problém je řešitelný přímým vstřikem benzínu, ale jak vstřikovat olej? Do sání, nebo do válce? Také si nejsem jistý jak tam nebudou dávat to přídavné mazání, když tam půjde stlačený vzduch z kompresoru. Také by mě zajímalo, jak bude vypadat kliková skříň a klikový mechanizmus, když bude muset odolat takovým tlakům při velmi nízkých otáčkách. Ty emise a jejich hodnoty jsou pěkné, ale jsem zvědavý, jak to bude s reálnou spotřebou v provozu.
Jsem zvědavý, který výrobce si tohle vezme do série? V principu to nevypadá špatně, ale nebude to vychytané a majitelé prvních kusů si s tím užijí své. Možná to ale nebude tak zlé jako WANKLŮV motor v mazdě RX7 v turbu, nebo RX8. Kdo nezná jeho specifické potřeby (nesmí se vypnout nezahřátý, jinak už nenastartuje a před vypnutím vytočit na 4000ot a vypnout klíček). Kdo takové atypické stroje respektuje, snad by s tím neměl mít potíže.

JB
15. července • 23:27

Je dobré si uvědomit, že existují různé druhy konstrukce 2-taktních motorů. Ty jsi měl na mysli asi nejznámější případ, kdy píst zároveň plní funkci dmychadla a dopravuje směs z klikového prostoru nad píst.
V případě konstrukce Ricardo, jde o klasický 4-taktní motor. Dárcem motoru byla firma Jaguar, proto motor 2.1 V6. Motor se odlišuje hlavně v časování a rozvodech. Nepoužívá klasické vačkové hřídele. V tomto případě by to nebylo vůbec možné, mít prakticky nekonečně mnoho profilů vačky, vždy pro vhodný okamžik časování. Zde jsou ventily ovládány hydraulicky. Tato hydraulika má vlastní zdroj, což do běžného vozu není možné zabudovat. Zařízení požaduje vysoké ovládací tlaky. V uspořádání Ricardo je motor vhodný pro stacionární použití, nikoliv do automobilů.
Ale zpátky k činnosti motoru. Motor používá přímý vstřik, žádná směs do výfuku neuniká. Správné vypláchnutí motoru v režimu 2-takt se děje díky chytrému otvírání sacích a výfukových ventilů a hlavně správného úhlu náběhu sacího kanálu do spalovacího prostoru. Proudění vzduchu do motoru usměrňuje sací ventil, který zajišťuje tzv.tumble, tedy příčný vír sloužící k výplachu. Aby účinnost plnění byla zvýšená, používá se dmychadlo Rotrex (nejedná se o dmychadlo typu Roots, ale o klasické dmychadlo, které stačuje vzduch u turbodmychadel, jen není poháněno výfukovými plyny , ale řemenem http://blogs.cobbtuning.com/josh/wp-content/uploads/2007/12/rotrex-supercharger-blower1.jpg ) . Ve 4-dobém režimu se děje vše jako u běžného motoru. Nejsložitější je tedy správně naladit časování ventilů. Dále motor používá sériově zapojená turbodmychadla. Na řízení je tento motor opravdu složitý. Motor samozřejmě běhá v laboratořích celkem v pohodě. Jeden je v Británii. Druhý v USA, tam mají dvouválec, ale už z běžným rozvodem vačkovým hřídelem, který je možno zabudovat do automobilu.
Motor od Ricardo ukazuje spousty nových technologií, které se naráz u sériového motoru těžko objeví, byl by příliš drahý. Ale některé lze použít zcela určitě.

mrazik
16. července • 9:49

JB moc dekuji za moc hezke vysvetleni. Fakt parada.

michkov
15. července • 20:55

tak nějak nevím, proč by měli do spalovacího procesu přidávat olej, vždyť tento motor se maže jako čtyřtakt, tak naco ještě olej do benzínu

mirecek
15. července • 12:10

at si maj ekologove na co stezovat:-D

Doporučujeme

Články odjinud