Ricardo 2/4SIGHT: „dvoutakt“ žije

Ačkoli z našich silnic již Wartburgy, Trabanty či Barkasy takřka vymizely, vývoj dvoudobého motoru zdaleka neskončil.
Ricardo 2/4SIGHT: „dvoutakt“ žije

Dvoutakt od Ricarda

Přes své jisté nedostatky, spojené zejména s výplachem válců a mazáním, nabízí motor pracující ve dvoutaktním režimu i dostatek předností, včetně vysokého měrného točivého momentu. V devadesátých let zkoušely „dvoutakty“ třeba automobilky General Motors nebo Subaru. Je možné, že se s nimi ale v brzké budoucnosti opět setkáme. V další životaschopnosti jim totiž mohou pomoci moderní technologie včetně přímého vstřikování a přeplňování, ale také trend charakterizovaný jako „downsizing“, tedy zmenšování objemu motoru se záměrem zvýšit jeho účinnost a tím i snížit spotřebu.

Novinkou je projekt 2/4SIGHT společnosti Ricardo, podporovaný britskou vládou a různými organizacemi. V rámci tohoto projektu se, zatím jen na stolici, zkouší vidlicový šestiválec s objemem 2,1 litru, který je schopen plynule a automaticky přecházet střídavě mezi dvoudobým a čtyřdobým cyklem. V podstatě je to „čtyřtakt“, jenž disponuje variabilním ventilovým rozvodem EHV, přímým vstřikováním benzínu od Densa a dvoustupňovým přeplňováním s dmychadlem Garrett a kompresorem Rotrex.

Povzbudivé výsledky

V nižších otáčkách se využívá mohutného tahu dvoutaktu a v těch vyšších pak hospodárnosti čtyřtaktu, přičemž mezi oběma režimy motor přechází zcela plynule. Již při 1 000 ot./min. tak motor 2/4SIGHT vykazuje měrný točivý moment 150 N.m/l, zatímco při 2 500 ot./min. je to již celých 250 N.m/l. Dle počítačových simulací může 2/4SIGHT nahradit konvenční jednotku 3,5 V6, oproti níž však v sedanu o hmotnosti 1 800 kg a vybaveném automatickou pětistupňovou převodovkou dosáhne o 27 % nižší spotřeby paliva, zatímco emise CO2 klesnou z 260 na 190 g/km. 

Vývoj hlavních mechanických skupin prototypového motoru probíhal na různých pracovištích společnosti Ricardo, na vývoji a zkouškách se však podílely i vysokoškolské laboratoře včetně univerzity v Brightonu. Zástupci společnosti Ricardo nyní hledají pro svůj prototyp uplatnění v sériové produkci některé z automobilek. Otázkou však zůstává, nakolik je systém 2/4SIGHT dlouhodobým řešením a zda se jedná o projekt, jenž bude schopen adekvátně konkurovat dalším moderním technologiím včetně E85 nebo hybridů... 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků