Ricardo 2/4SIGHT: „dvoutakt“ žije

Ačkoli z našich silnic již Wartburgy, Trabanty či Barkasy takřka vymizely, vývoj dvoudobého motoru zdaleka neskončil.
Ricardo 2/4SIGHT: „dvoutakt“ žije

Dvoutakt od Ricarda

Přes své jisté nedostatky, spojené zejména s výplachem válců a mazáním, nabízí motor pracující ve dvoutaktním režimu i dostatek předností, včetně vysokého měrného točivého momentu. V devadesátých let zkoušely „dvoutakty“ třeba automobilky General Motors nebo Subaru. Je možné, že se s nimi ale v brzké budoucnosti opět setkáme. V další životaschopnosti jim totiž mohou pomoci moderní technologie včetně přímého vstřikování a přeplňování, ale také trend charakterizovaný jako „downsizing“, tedy zmenšování objemu motoru se záměrem zvýšit jeho účinnost a tím i snížit spotřebu.

Novinkou je projekt 2/4SIGHT společnosti Ricardo, podporovaný britskou vládou a různými organizacemi. V rámci tohoto projektu se, zatím jen na stolici, zkouší vidlicový šestiválec s objemem 2,1 litru, který je schopen plynule a automaticky přecházet střídavě mezi dvoudobým a čtyřdobým cyklem. V podstatě je to „čtyřtakt“, jenž disponuje variabilním ventilovým rozvodem EHV, přímým vstřikováním benzínu od Densa a dvoustupňovým přeplňováním s dmychadlem Garrett a kompresorem Rotrex.

Povzbudivé výsledky

V nižších otáčkách se využívá mohutného tahu dvoutaktu a v těch vyšších pak hospodárnosti čtyřtaktu, přičemž mezi oběma režimy motor přechází zcela plynule. Již při 1 000 ot./min. tak motor 2/4SIGHT vykazuje měrný točivý moment 150 N.m/l, zatímco při 2 500 ot./min. je to již celých 250 N.m/l. Dle počítačových simulací může 2/4SIGHT nahradit konvenční jednotku 3,5 V6, oproti níž však v sedanu o hmotnosti 1 800 kg a vybaveném automatickou pětistupňovou převodovkou dosáhne o 27 % nižší spotřeby paliva, zatímco emise CO2 klesnou z 260 na 190 g/km. 

Vývoj hlavních mechanických skupin prototypového motoru probíhal na různých pracovištích společnosti Ricardo, na vývoji a zkouškách se však podílely i vysokoškolské laboratoře včetně univerzity v Brightonu. Zástupci společnosti Ricardo nyní hledají pro svůj prototyp uplatnění v sériové produkci některé z automobilek. Otázkou však zůstává, nakolik je systém 2/4SIGHT dlouhodobým řešením a zda se jedná o projekt, jenž bude schopen adekvátně konkurovat dalším moderním technologiím včetně E85 nebo hybridů... 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků