Revoluční pneumatiky Michelin jsou na dosah. Hřebíky konečně pustíme z hlavy

Francouzská firma Michelin pracuje již od roku 2005 na konceptu pneumatik odolných proti propíchnutí. Po bezmála šestnácti letech se vývoj posunul o další krůček dál – firma poprvé ukázala novinku na reálném autě. V souladu se snahami o lepší udržitelnost se pochopitelně jednalo o elektromobil.

Novinka reaguje na skutečnost, že se ročně na celém světě vyrobí více než tři miliardy pneumatik. Michelin chce tento produkt učinit šetrnějším k životnímu prostředí. Kromě využívání přírodních materiálů toho hodlá dosáhnout omezením případů, které způsobují opotřebení a činí pneumatiky nepoužitelnými.

Pneumatiky, které se nebojí hřebíků

Unique Punctureproof TIre System (UPTIS) je bezdušová pneumatika, která díky své jedinečné konstrukci nevyžaduje plnění vzduchem a nikdy se nepropíchne. Firma v roce 2017 zveřejnila ukázkové video, v němž prezentovala veřejnosti svou vizi. Pneumatiky měly mít houbovitou strukturu a jejich dezén se měl „tisknout“ na k tomu určených stanicích.

Pneumatiky z recyklovaných PET lahví? Michelin hlásí významné pokroky

Pneumatiky z recyklovaných PET lahví? Michelin hlásí významné pokroky

Koncept UPTIS kombinuje kolo z lehké hliníkové slitiny a pružnou nosnou konstrukci, která je vyrobena z plastu vyztuženého skleněnými vlákny. Výrobce je přesvědčen, že díky tomuto provedení může nový koncept poskytovat vlastnosti běžných pneumatik.

Velkou výzvou je snaha o snížení ekologických dopadů pneumatik. V počáteční fázi budou obsahovat mimo jiné recyklovaný plastový odpad a postupem času je v plánu nahrazení naprosto všech součástí organickými nebo recyklovatelnými materiály.

Možná se dočkáme za tři roky

Až donedávna byly pneumatiky UPTIS jen konceptem, kterým jsme se mohli kochat v propagačních materiálech. Nedávno se hnuly pomyslné ledy – francouzský výrobce poprvé ukázal svůj produkt veřejnosti a pozval omezený počet lidí na zkušební jízdy.

Elektromobilita zásadně mění nároky na pneumatiky, říká odborník. A nejenom to

Elektromobilita zásadně mění nároky na pneumatiky, říká odborník. A nejenom to

Pneumatiky byly nainstalovány na elektromobilu Mini Electric a na první pohled zaujaly odhalenými bočnicemi, díky čemuž bylo možné vidět strukturu jejich konstrukce. Jejím hlavním cílem je eliminovat riziko vzniku plošek a rychlé ztráty tlaku.

Ředitel Cyrille Roget k tomu řekl: „Byl to pro nás výjimečný zážitek a největšího uspokojení se nám dostalo na konci předváděcí akce, kdy naši pasažéři, kteří byli zpočátku, pravda, trochu obezřetní, prohlásili, že nepocítili žádný rozdíl ve srovnání s běžnými pneumatikami.“

VW rozjíždí zimní servisní akci. Na pneumatiky dá slevu, prohlídku udělá za tři stovky

VW rozjíždí zimní servisní akci. Na pneumatiky dá slevu, prohlídku udělá za tři stovky

V tuto chvíli nejsou známy žádné informace o tom, jak náročný bude výrobní proces či jaká je cena použitých materiálů. Není tedy jisté, zda a případně o kolik budou nepropíchnutelné pneumatiky dražší ve srovnání s těmi konvenčními. Každopádně uvedení první pneumatiky UPTIS na trh bychom se měli dočkat v roce 2024.

Článek připravila redakce VTM.cz

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků