Revoluce v nabíjení? StoreDot slibuje baterii nabitou za pouhých 5 minut

19 komentářů

oh.c!
17. května • 18:15

Takže si můžeme dát dohromady takové pěkné zadání slovní úlohy. Soudruzi vědci s NSR plánují autíčko na baterky s dojezdem "až" na 500 km s akumulátory cca 86 kWh . Vědci z Izraele slibují dobití na 480 km za 5 minut plné nabití (jiný "cz" článek udává 400 km za 5 minut, originál tuším 300 mil). Nevadí. Na papíře skvělé :-). Otázka zní: Výkon dobíjecího udělátka pro 1 ks této baterie bude jaký? A tamhle se nám hlásí Pepíček. Pepíček tedy začíná počítat: Potřebujeme dostat do akumulátoru s kapacitou 86 kWh elektrickou energii za 5 minut - to je 0,083 hodiny (5/60). Když máme na dobití hodinu, potřebujeme 86 kW udělátor. Ale to my co, nemáme. Takže je to pak 86/0,083 = 1032 kW. Wow. To je ale hukot. Otázka na konec: Počítal Pepíček správně nebo ne?

úvaha
18. května • 9:06

Asi to není úplně správně, protože při tom dobíjení zřejmě budou i nějaké ztráty. Zřejmě by se to mohlo i zahřívat a proto by to bylo vhodné chladit. Tzn. asi by měl ten dobíjecí výkon poněkud vyšší, aby pokryl i předpokládané ztráty?

jehoVista
18. května • 13:40

Kdyz budou ztraty 1 %, bude to topit vykonem 10 kW. To bude chtit slusne chlazeni.

Zelí
18. května • 16:25

Už vám možná dochází proč se buduje supercharger v Humpolci.... ano, správně je to blízko Dukovan.:-D

Antiautomat
18. května • 18:26

....a jazero k tomu, ktore bude sluzit ako termalne kupalisko.

Antiautomat
17. května • 19:39

...a prihlasi sa potom Jenicek, buduci nadejny manazer marketingu, ktory bude urcite hviezdou a prototypom uspesneho manazera v nejakej pablbej relacii radiozurnalu o 30 rokov neskor.´p. ucitelka, staci ak sa do katalogu tmavohnedou na ciernom podklade a dvojkou fontom wingsdings /pre istotu/ napise: plati pre nabitu bateriu´.

kolemjdoucí 2
17. května • 9:20

Fyzikální principy nejdou změnit eurovyhláškou, takže vždycky to bude "něco za něco" - takže se ještě zvýší (už tak velká) nebezpečnost baterií (i když nám samozřejmě tvrdí, že ne). Vysvětlení zde:http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou...

Zelí
17. května • 5:54

Cena této "rychlé elektřiny" na vyžádání kdykoliv bude v reálu velmi, velmi vysoká. Bude to dražší než tankování ropných paliv.

Saman
17. května • 14:25

mezi jednu z vyhod elektromobilu se da pocitat i to, ze rychlonbijeni je potreba jen pri delsich cestach, vetsinou se tedy elektromobil nabiji nekde pomalu kdys proste nekolik hodin tak jako tak proste stoji v garazi nebo na parkovisti, ano vsechno je o penezich, ale pokud nekdo nabiji vetsinu energie pro vetsinu jizd nekde za levno, a pak by nekolikrat do roka vyuzil nabijeni za draho, tak to bude tak smesne navyseni jizdnich nakladu v danem roce, ze by se dala skousnout klidne i cena takoveho nabiti v radu stokorun az tisice, tedy v CR elektrina i 5x drazsi nez normalne pri 50kWh elektriny

Zelí
17. května • 17:42

Nenapadlo tě náhodou proč staví ty superchargery. I v čr je velká spousta lidí, kteří při služebních cestách natočí denně víc než 500km. Cmrndálkům, o kterých píšeš, kteří hrkají 30km do práce a zpět a odpoledne s bábou na nákup je možná hodně, ale ti si bateriové autíčko za sedm set táců nekoupí, ti si koupí leda elektroautíčko na hraní.

Saman
17. května • 18:26

Supercharger je prave na transfery, tedy planovene jako nabijeni pri delsich cestach ;-) ostatne jak i Tesla jednu dobu zdelovala verejne, tak upozornovali nektere majitele Tesel co tankovali nekde pobliz sveho domova a treba u stojanu nechali auto i prez noc, tak aby toho nechali, ze tankovat se ma primarne jinde a Supercharger je hlavne o tom, aby se dalo pohodlne nabijet pri delsich trasach ;-) to proto se Superchargery stavej vetsinou u nejakych hlavnich tahu, ve mestech je jich celkem malo, mimochodem v CR je asi 1050 BEV a z toho jen cca 130 jsou Tesly, zbytek jsou prave ty mensi bezne BEV od nejakych 500 tisic do treba 1.1 milionu, a ve svete je to stejne, BEV jezdi po svete jiz prez 6 milionu, ale Tesel z toho je jen asi 200 tisic to ze dnes pri maloseriove vyrobe stoji BEV 700 tisic neznamena ze za par let nebudou stat polovinu ;-)

Kuk Vykuk
17. května • 1:38

Super. Vzbuďte mně až to začnou prodávat :-D

Kuk Vykuk
17. května • 1:40

Tydle už to myslím ukazovali s baterií pro mobily, ale kde nic tu nic... ;-)

Saman
17. května • 14:20

tyto baterie prvne predstavili co si vzpominam nekdy pred 2-3 lety, a dalo se to zapamatovat pdole toho, ze baterie ukazovali jako clanky ktere jsou extra podobne tem co jsou v Nissanu Leaf, a jestli si to nepletu s jinou firmou, tak tyto baterie letos ukazovali na nejake vistave v Nemecku kde i ukazovali ze se daji opravdu rychle nabijet

Kuk Vykuk
17. května • 21:40

Před 3-mi lety říkali, že to bude do 2 let v mobilech, ale zatím jsem to nikde neviděl prodávat.

dilema
16. května • 19:55

Těch 5 minut je i tak příliš dlouho. Ve sci-fi románu Černý Aeroplán, který vyšel v překladu do češtiny v r. 1933, byla popsána cesta kolem světa letecky po rovníku. Letadlo bylo poháněné elektrickou vzdušnou turbinou a baterie dobíjeli v bouřkových mracích pomocí energie bleskového výboje. Přitom ovšem hrozilo i úplné vybití a zřícení letadla. Takže už tehdy autor popsal, že by mělo jít dobíjet rychlostí i energií blesku, jen to dosud nikdo nerealizoval. Jen jestli tenhle projekt neskončí tak nějak podobně, že ho sice pěkně popisují, ale při realizaci to narazí na principiální problémy?

king014
16. května • 15:04

Je jen dobře že se začíná psát o tom že současné baterie nejsou zrovna bezpečné. Bohužel článků o revolučních bateriích už bylo napsáno mraky a stále se jede stejná technologie. Židi jsou na techniku machři ale jestli se jim podaří porazit zajetej moloch to těžko říct

Pantani
16. května • 16:16

Právě že nepodaří, lobby je všude silná. Takových tu bylo, co měli skvělý nový baterie, skvělý nový nápady jak je i rychle dobíjet a kde jsme stále ještě? Na stromech.

josephko
16. května • 14:53

Keby o niečom podobnom hovorila talianska alebo španielska firma, tak by som to bral jedným uchom dnu a druhým von. Ale izraelské firmy sú absolútna svetová technologická špička. Takže to vzbudzuje vo taký opatrný optimizmus. A keď by to nevyšlo tejto firmy, tak skôr či neskôr sa objaví nejaké iné vhodné riešenie batérií...
Mimochodom éru viacjadrových procesorov má "na svedomí" práve izraelská firma spolupracujú s Intelom. A tá svoju myšlienku presadila napriek nesúhlasu americkej firmy...
Ak chce niekto vedieť podrobnosti o tom, ako fungujú izraelské firmy, nech si prečíta veľmi zaujímavú knihu Start-up nation. Napriek anglickému názvu je preložená aj do češtiny.

Doporučujeme

Články odjinud