Retardér 21. století: jeďte pomalu a budete ušetřeni

Všemožné příčné prahy jsou bezesporu jedním z nejhloupějších nápadů, který kdy postihl silnice. Alternativní název retardér v tomto případě dává záminku k dvousmyslnému vnímaní s ohledem na mentální kvality toho, kdo jej na danou cestu umístil. Zvlášť na některých místech jsou zcela kontraproduktivním řešením - místo, aby řidič určitým místem v pohodě a pomalu projel a nikoho tím neobtěžoval, je nucen zpomalit na nesmyslnou rychlost a decelarcí a následnou akcelerací pouze obtěžuje hlukem a splodinamy ty, kteří v daném místě bydlí. Donutit řidiče jet rychlostí, při které nebudou žádným nebezpečím např. pro chodce, lze mnohem lepšími způsoby.

S jedním takovým přišla skupina inženýrů pod vedením dvou Japonců. Slibují si od něj zvýšení plynulosti provozu, pohodlnější jízdu obytními zónami a snížení zbytečných emisí splodin i nepříjemného hluku. K tomu všemu má dopomoci nový druh zpomalovačů, které vzorné řidiče odmění snížením se na úroveň silnice, takže se vyhnete zbytečnému nadskakování a trápení tlumičů. A jak to celé funguje?

Nový druh zpomalovačů si své využití najde zejména na delších silnicích, kde jich po sobě následuje hned několik a řidič tak musí několikrát zrychlit a opět zpomalit, což se v konečném důsledku projevuje všemi zmíněnými negativy. Novinka disponuje speciálním systémem, který se těsně před autem přibližujícím se pomaleji, než 30 km/h sníží, čímž umožní pohodlný přejezd, přičemž na tuto skutečnost upozorní ještě pás LED světel umístněných na retardéru. Na druhé straně, před řidičem jedoucím rychleji, než zmíněných 30 km/h si zpomalovač „nepoklekne“ a takový řidič bude muset dále ubrat a retardér klasicky „přeskákat”.

Klepněte pro větší obrázek
Spomalovač pro 21. století
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků