Retardér 21. století: jeďte pomalu a budete ušetřeni

Všemožné příčné prahy jsou bezesporu jedním z nejhloupějších nápadů, který kdy postihl silnice. Alternativní název retardér v tomto případě dává záminku k dvousmyslnému vnímaní s ohledem na mentální kvality toho, kdo jej na danou cestu umístil. Zvlášť na některých místech jsou zcela kontraproduktivním řešením - místo, aby řidič určitým místem v pohodě a pomalu projel a nikoho tím neobtěžoval, je nucen zpomalit na nesmyslnou rychlost a decelarcí a následnou akcelerací pouze obtěžuje hlukem a splodinamy ty, kteří v daném místě bydlí. Donutit řidiče jet rychlostí, při které nebudou žádným nebezpečím např. pro chodce, lze mnohem lepšími způsoby.

S jedním takovým přišla skupina inženýrů pod vedením dvou Japonců. Slibují si od něj zvýšení plynulosti provozu, pohodlnější jízdu obytními zónami a snížení zbytečných emisí splodin i nepříjemného hluku. K tomu všemu má dopomoci nový druh zpomalovačů, které vzorné řidiče odmění snížením se na úroveň silnice, takže se vyhnete zbytečnému nadskakování a trápení tlumičů. A jak to celé funguje?

Nový druh zpomalovačů si své využití najde zejména na delších silnicích, kde jich po sobě následuje hned několik a řidič tak musí několikrát zrychlit a opět zpomalit, což se v konečném důsledku projevuje všemi zmíněnými negativy. Novinka disponuje speciálním systémem, který se těsně před autem přibližujícím se pomaleji, než 30 km/h sníží, čímž umožní pohodlný přejezd, přičemž na tuto skutečnost upozorní ještě pás LED světel umístněných na retardéru. Na druhé straně, před řidičem jedoucím rychleji, než zmíněných 30 km/h si zpomalovač „nepoklekne“ a takový řidič bude muset dále ubrat a retardér klasicky „přeskákat”.

Klepněte pro větší obrázek
Spomalovač pro 21. století
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

včera | Jan Mička | 49 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků