Retardér 21. století: jeďte pomalu a budete ušetřeni

Všemožné příčné prahy jsou bezesporu jedním z nejhloupějších nápadů, který kdy postihl silnice. Alternativní název retardér v tomto případě dává záminku k dvousmyslnému vnímaní s ohledem na mentální kvality toho, kdo jej na danou cestu umístil. Zvlášť na některých místech jsou zcela kontraproduktivním řešením - místo, aby řidič určitým místem v pohodě a pomalu projel a nikoho tím neobtěžoval, je nucen zpomalit na nesmyslnou rychlost a decelarcí a následnou akcelerací pouze obtěžuje hlukem a splodinamy ty, kteří v daném místě bydlí. Donutit řidiče jet rychlostí, při které nebudou žádným nebezpečím např. pro chodce, lze mnohem lepšími způsoby.

S jedním takovým přišla skupina inženýrů pod vedením dvou Japonců. Slibují si od něj zvýšení plynulosti provozu, pohodlnější jízdu obytními zónami a snížení zbytečných emisí splodin i nepříjemného hluku. K tomu všemu má dopomoci nový druh zpomalovačů, které vzorné řidiče odmění snížením se na úroveň silnice, takže se vyhnete zbytečnému nadskakování a trápení tlumičů. A jak to celé funguje?

Nový druh zpomalovačů si své využití najde zejména na delších silnicích, kde jich po sobě následuje hned několik a řidič tak musí několikrát zrychlit a opět zpomalit, což se v konečném důsledku projevuje všemi zmíněnými negativy. Novinka disponuje speciálním systémem, který se těsně před autem přibližujícím se pomaleji, než 30 km/h sníží, čímž umožní pohodlný přejezd, přičemž na tuto skutečnost upozorní ještě pás LED světel umístněných na retardéru. Na druhé straně, před řidičem jedoucím rychleji, než zmíněných 30 km/h si zpomalovač „nepoklekne“ a takový řidič bude muset dále ubrat a retardér klasicky „přeskákat”.

Klepněte pro větší obrázek
Spomalovač pro 21. století

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 235 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků