Retardér 21. století: jeďte pomalu a budete ušetřeni

Všemožné příčné prahy jsou bezesporu jedním z nejhloupějších nápadů, který kdy postihl silnice. Alternativní název retardér v tomto případě dává záminku k dvousmyslnému vnímaní s ohledem na mentální kvality toho, kdo jej na danou cestu umístil. Zvlášť na některých místech jsou zcela kontraproduktivním řešením - místo, aby řidič určitým místem v pohodě a pomalu projel a nikoho tím neobtěžoval, je nucen zpomalit na nesmyslnou rychlost a decelarcí a následnou akcelerací pouze obtěžuje hlukem a splodinamy ty, kteří v daném místě bydlí. Donutit řidiče jet rychlostí, při které nebudou žádným nebezpečím např. pro chodce, lze mnohem lepšími způsoby.

S jedním takovým přišla skupina inženýrů pod vedením dvou Japonců. Slibují si od něj zvýšení plynulosti provozu, pohodlnější jízdu obytními zónami a snížení zbytečných emisí splodin i nepříjemného hluku. K tomu všemu má dopomoci nový druh zpomalovačů, které vzorné řidiče odmění snížením se na úroveň silnice, takže se vyhnete zbytečnému nadskakování a trápení tlumičů. A jak to celé funguje?

Nový druh zpomalovačů si své využití najde zejména na delších silnicích, kde jich po sobě následuje hned několik a řidič tak musí několikrát zrychlit a opět zpomalit, což se v konečném důsledku projevuje všemi zmíněnými negativy. Novinka disponuje speciálním systémem, který se těsně před autem přibližujícím se pomaleji, než 30 km/h sníží, čímž umožní pohodlný přejezd, přičemž na tuto skutečnost upozorní ještě pás LED světel umístněných na retardéru. Na druhé straně, před řidičem jedoucím rychleji, než zmíněných 30 km/h si zpomalovač „nepoklekne“ a takový řidič bude muset dále ubrat a retardér klasicky „přeskákat”.

Klepněte pro větší obrázek
Spomalovač pro 21. století
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků