Retardér 21. století: jeďte pomalu a budete ušetřeni

Retardér 21. století: jeďte pomalu a budete ušetřeni

Všemožné příčné prahy jsou bezesporu jedním z nejhloupějších nápadů, který kdy postihl silnice. Alternativní název retardér v tomto případě dává záminku k dvousmyslnému vnímaní s ohledem na mentální kvality toho, kdo jej na danou cestu umístil. Zvlášť na některých místech jsou zcela kontraproduktivním řešením - místo, aby řidič určitým místem v pohodě a pomalu projel a nikoho tím neobtěžoval, je nucen zpomalit na nesmyslnou rychlost a decelarcí a následnou akcelerací pouze obtěžuje hlukem a splodinamy ty, kteří v daném místě bydlí. Donutit řidiče jet rychlostí, při které nebudou žádným nebezpečím např. pro chodce, lze mnohem lepšími způsoby.

S jedním takovým přišla skupina inženýrů pod vedením dvou Japonců. Slibují si od něj zvýšení plynulosti provozu, pohodlnější jízdu obytními zónami a snížení zbytečných emisí splodin i nepříjemného hluku. K tomu všemu má dopomoci nový druh zpomalovačů, které vzorné řidiče odmění snížením se na úroveň silnice, takže se vyhnete zbytečnému nadskakování a trápení tlumičů. A jak to celé funguje?

Nový druh zpomalovačů si své využití najde zejména na delších silnicích, kde jich po sobě následuje hned několik a řidič tak musí několikrát zrychlit a opět zpomalit, což se v konečném důsledku projevuje všemi zmíněnými negativy. Novinka disponuje speciálním systémem, který se těsně před autem přibližujícím se pomaleji, než 30 km/h sníží, čímž umožní pohodlný přejezd, přičemž na tuto skutečnost upozorní ještě pás LED světel umístněných na retardéru. Na druhé straně, před řidičem jedoucím rychleji, než zmíněných 30 km/h si zpomalovač „nepoklekne“ a takový řidič bude muset dále ubrat a retardér klasicky „přeskákat”.

Klepněte pro větší obrázek
Spomalovač pro 21. století
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků