Renovace Slovenské strely jde do finále! Chlouba Kopřivnice odhalila i pár kuriozit

Mnoho práce už nezbývá a vlak se příští rok ukáže veřejnosti v novém pavilonu muzea v Kopřivnici.

Nejde sice o auto, ale v historii kopřivnické Tatry má Slovenská strela nepochybně zasloužené místo. Červený vlak, který jste mohli v dřívějších letech spatřit vystavený u muzea Tatry, prochází kompletní renovací už dva roky a automobilka nyní oznamuje, že práce na legendárním stroji pomalu a jistě míří ke konci.

Legendární Slovenská strela se probouzí k životu. Často pomáhají jen staré fotky

Legendární Slovenská strela se probouzí k životu. Často pomáhají jen staré fotky

Poslední zveřejněné fotografie z procesu renovace ukazují již dokončenou, čerstvě nalakovanou karoserii v co nejbližší podobě originálního odstínu „jasně zářivé višňové". Pohled nechybí ani do interiéru, rovněž oděného do červené s novým obložením a šachovnicí na podlaze.

Navrácení vlaku do původního stavu má od září 2018 na starosti společnost ČMŽO – elektronika, která uvádí, že práce dosud zabraly na 60 tisíc hodin a rukama pracovníků prošel doslova každý šroub vozidla. Na starší snímky z renovace i dobové fotografie Slovenské strely se můžete v galerii podívat taktéž.

Tatra 700 Miloše Zemana pořád jezdí. Je nádherná, dochovala se i unikátní výbava

Tatra 700 Miloše Zemana pořád jezdí. Je nádherná, dochovala se i unikátní výbava

Ostatně dřívější aktualizace průběhu renovace již zmiňovala kompletně vyvařenou a zrekonstruovanou karoserii, nápravy i repasované pohonné jednotky. Práce probíhají pod přísným dohledem odborníků, kdy se využívají původní plány ze 30. let minulého století, ale také dobové fotky.

„Paradoxně se mnoho věcí, které byly v průběhu let změněny, vrací do své původní podoby. Lze tedy říci, že Strela bude více původní, než byla před zahájením renovace,“ zmiňuje na svém facebooku Tatra Trucks. Objevilo se přitom i pár kuriozit. Například na obložení stěn se našly původní noviny z roku 1936 s dobře čitelným textem o aktuální politické situaci nebo výsledcích fotbalových utkání.

Tatra dělá geniální podvozky. Důkazem je nové video z uzounkých ulic Štramberka

Tatra dělá geniální podvozky. Důkazem je nové video z uzounkých ulic Štramberka

Slovenská strela byla vyvíjená pod dohledem hlavního konstruktéra Hanse Ledwinky. Motorový vůz s typovým označením M 290.0 byl vyroben ve dvou exemplářích (jeden byl zničen při požáru) a poháněla jej dvojice kapalinou chlazených zážehových šestiválců Tatra ve spojení s elektromotory. Vlaky vznikly pro potřeby Československých státních drah. Provoz na trase Praha – Brno – Bratislava byl zahájen 13. července 1936.

Tahle Tatra je vážně z papíru! Nádherná díla českého modeláře nemají obdoby

Tahle Tatra je vážně z papíru! Nádherná díla českého modeláře nemají obdoby

Slovenská strela bude nepochybně jedním z taháků nového technického muzea v Kopřivnici, jehož otevření je naplánováno na příští rok a které vzniká na místě bývalé slévárny. Nový pavilón, ve kterém bude vlak vystaven, je již hotov.

TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

včera | Jan Mička | 38 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků
TEST Lexus LC 500 Convertible: Úžasný grand tourer a můj jeden velký problém

Lexus LC 500 Convertible

LC 500 Convertible je první kabriolet Lexus s plátěnou střechou. Vychází z osmiválcového kupé, které je samo o sobě zárukou hlubokého jízdního zážitku. Může být kabriolet ještě lepší?

20.  11.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků