Renault VelSatis: Racionální automobil s imaginárním jménem

Začátkem dubna byl oficiálně uveden na český trh Renault VelSatis. Největší vůz značky nahrazuje u nás nepříliš úspěšný typ Safrane a současně naznačuje směr vývoje, jakým se budou automobily Renault do budoucna ubírat.
Renault VelSatis: Racionální automobil s imaginárním jménem

Nezvyklý je už vnější tvar. Poněkud futuristický vzhled ovšem skrývá klasický tříprostorový sedan, jen poněkud vyšší než je obvyklé. VelSatis se zařazuje po bok nově koncipovaným karoseriím, k nimž můžeme přiřadit například Nissan Primeru, Opel Vectru nebo většího bratra Renault Avantime. Velké prosklené plochy, ladné tvary a vysoká pevnost karoserie jsou hlavními znaky.

Klepněte pro větší obrázek

Interiér je zpracován s tradičním francouzským šarmem výhradně z klasických materiálů. Všichni cestující mají k dispozici individuálně nastavitelná křesla a klimatizaci. Displeje poskytují informace nejen řidiči, ale i ostatním cestujícím. Díky navigačnímu systému Carminat automaticky nabízejí turistické i praktické informace o místech, jimiž vůz právě projíždí, stejně jako dopravní informace a doporučení k objížďkám. Carminat ovšem u nás nefunguje. Samozřejmostí jsou nejrůznější senzory, jež uvádějí v činnost stírače, světlomety atd. Zcela unikátní je samočinná parkovací brzda, která po zastavení zjistí sklon vozovky a potřebnou silou, vyvinutou na zadní kola, vůz zabrzdí. Po rozjetí se samočinně vypne. Je samozřejmé, že účinek brzdy lze vypnout, takže i bez spuštěného motoru můžeme vůz posunovat.

Klepněte pro větší obrázek

Renault VelSatis je postavený na platformě společné i typům Laguna II a nástupci velkoprostorového automobilu Espace. Zavěšení kol i detaily podvozku jsou ovšem odlišné. Zvolit je možné buď šestistupňovou ručně řazenou převodovku nebo pětistupňový automat. Dva největší šestiválcové motory se dodávají výhradně s automatem.

Klepněte pro větší obrázek
S moderním zevnějškem
koresponduje i interiér

Na samém vrcholu stojí agregát z produkce sesterské značky Nissan, který je už po celé desetiletí v USA vyhodnocován jako nejlepší pohonná jednotka vůbec. Má objem 3,5 l a konstrukci pochopitelně V6. Jeho výkon je 177 kW/245 k a točivý moment 330 N.m. Proměnné sání i dvě fáze vačkových hřídelů pomáhají optimalizaci ve všech režimech. Druhý šestiválec je vznětový s technikou common-rail a má objem 3,0 l. Má vysoký výkon 180 k/330 kW, ale pozoruhodný je zejména točivý moment 350 N.m už při 1800/min. Turbodmychadlo se chlubí pneumaticky nastavitelnými lopatkami a koordinovaným chlazením vodou. O stupeň níž pak stojí dva čtyřválce. Zážehový 2,0 16V turbo poskytuje stálý točivý monet 250 N.m v rozmezí 200-4250 /min a výrobce hlásí výkon 165 k/120 kW. Konečně posledním v řadě je 2,2 dCi odvozený od agregátu z typu Espace. Točivý moment má zvýšený na 320 N.m už při 1750/min a výkon dosahuje 150 k/110 kW.

Klepněte pro větší obrázek 
Vlevo na palubní desce je
ovladač samočinné parkovací brzdy

Renault VelSatis nebude nikdy masově prodávaným automobilem, ale chce konkurovat vozům Mercedes-Benz třídy E, BMW řady 5 a domácímu rivalovi Peugeotu 607. Cena začíná u nás na 1 080 000,- Kč a nejdražší model stojí v základu 1 590 000,- Kč.

Klepněte pro větší obrázek 
Mezi sedadly se vyklopí displej
s turistickými informacemi


A ještě k tajemství názvu – ono ale vlastně žádné není. Většina atraktivních jmen je už ve světě chráněna a tak výrobcům nezbývá než uchýlit se k tvorbě umělých jmen, která by nikoho neurazila. A právě z této kategorie je i VelSatis.

Klepněte pro větší obrázek
Součástí výbavy je i radar hlídající odstup za
jiným vozidlem do zvolené vzdálenosti



bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 36 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků