Renault VelSatis: Racionální automobil s imaginárním jménem

Začátkem dubna byl oficiálně uveden na český trh Renault VelSatis. Největší vůz značky nahrazuje u nás nepříliš úspěšný typ Safrane a současně naznačuje směr vývoje, jakým se budou automobily Renault do budoucna ubírat.
Renault VelSatis: Racionální automobil s imaginárním jménem

Nezvyklý je už vnější tvar. Poněkud futuristický vzhled ovšem skrývá klasický tříprostorový sedan, jen poněkud vyšší než je obvyklé. VelSatis se zařazuje po bok nově koncipovaným karoseriím, k nimž můžeme přiřadit například Nissan Primeru, Opel Vectru nebo většího bratra Renault Avantime. Velké prosklené plochy, ladné tvary a vysoká pevnost karoserie jsou hlavními znaky.

Klepněte pro větší obrázek

Interiér je zpracován s tradičním francouzským šarmem výhradně z klasických materiálů. Všichni cestující mají k dispozici individuálně nastavitelná křesla a klimatizaci. Displeje poskytují informace nejen řidiči, ale i ostatním cestujícím. Díky navigačnímu systému Carminat automaticky nabízejí turistické i praktické informace o místech, jimiž vůz právě projíždí, stejně jako dopravní informace a doporučení k objížďkám. Carminat ovšem u nás nefunguje. Samozřejmostí jsou nejrůznější senzory, jež uvádějí v činnost stírače, světlomety atd. Zcela unikátní je samočinná parkovací brzda, která po zastavení zjistí sklon vozovky a potřebnou silou, vyvinutou na zadní kola, vůz zabrzdí. Po rozjetí se samočinně vypne. Je samozřejmé, že účinek brzdy lze vypnout, takže i bez spuštěného motoru můžeme vůz posunovat.

Klepněte pro větší obrázek

Renault VelSatis je postavený na platformě společné i typům Laguna II a nástupci velkoprostorového automobilu Espace. Zavěšení kol i detaily podvozku jsou ovšem odlišné. Zvolit je možné buď šestistupňovou ručně řazenou převodovku nebo pětistupňový automat. Dva největší šestiválcové motory se dodávají výhradně s automatem.

Klepněte pro větší obrázek
S moderním zevnějškem
koresponduje i interiér

Na samém vrcholu stojí agregát z produkce sesterské značky Nissan, který je už po celé desetiletí v USA vyhodnocován jako nejlepší pohonná jednotka vůbec. Má objem 3,5 l a konstrukci pochopitelně V6. Jeho výkon je 177 kW/245 k a točivý moment 330 N.m. Proměnné sání i dvě fáze vačkových hřídelů pomáhají optimalizaci ve všech režimech. Druhý šestiválec je vznětový s technikou common-rail a má objem 3,0 l. Má vysoký výkon 180 k/330 kW, ale pozoruhodný je zejména točivý moment 350 N.m už při 1800/min. Turbodmychadlo se chlubí pneumaticky nastavitelnými lopatkami a koordinovaným chlazením vodou. O stupeň níž pak stojí dva čtyřválce. Zážehový 2,0 16V turbo poskytuje stálý točivý monet 250 N.m v rozmezí 200-4250 /min a výrobce hlásí výkon 165 k/120 kW. Konečně posledním v řadě je 2,2 dCi odvozený od agregátu z typu Espace. Točivý moment má zvýšený na 320 N.m už při 1750/min a výkon dosahuje 150 k/110 kW.

Klepněte pro větší obrázek 
Vlevo na palubní desce je
ovladač samočinné parkovací brzdy

Renault VelSatis nebude nikdy masově prodávaným automobilem, ale chce konkurovat vozům Mercedes-Benz třídy E, BMW řady 5 a domácímu rivalovi Peugeotu 607. Cena začíná u nás na 1 080 000,- Kč a nejdražší model stojí v základu 1 590 000,- Kč.

Klepněte pro větší obrázek 
Mezi sedadly se vyklopí displej
s turistickými informacemi


A ještě k tajemství názvu – ono ale vlastně žádné není. Většina atraktivních jmen je už ve světě chráněna a tak výrobcům nezbývá než uchýlit se k tvorbě umělých jmen, která by nikoho neurazila. A právě z této kategorie je i VelSatis.

Klepněte pro větší obrázek
Součástí výbavy je i radar hlídající odstup za
jiným vozidlem do zvolené vzdálenosti



TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků