Renault v Československu v roce 1991 (prospekt)

V představování zajímavých archivních materiálů pokračujeme československým prospektem k modelové řadě Renault i příslušnými dobovými ceníky.

Ačkoli si tu dobu většina z čtenářů pamatuje, je to už kus historie. Sametová revoluce proběhla teprve před několika měsíci, žili jsme ve společné, České a Slovenské Federativní Republice a desítkami let komunistické diktatury poznamenané prostředí se začalo blížit tomu tržnímu, k němuž u nás s němým úžasem vzhlížely celé generace. Kupní síla většiny Čechoslováků byla s ohledem na výši platů minimální a ceny ze západu dovážených výrobků zatížené nejrůznějšími cly a poplatky byly vysoké, přesto Renault připravil docela reprezentativní barevný prospekt nabízející průřez modelovými řadami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Obálka katalogu Renault Československo pro modelový rok 1992

Přiložená brožura vznikla v říjnu roku 1991 pod hlavičkou Renault Československo se sídlem Na můstku 9, Praha 1, a heslem „Renault – umění žít“ a zahrnovala pohled na typovou řadu osobních Renaultů modelového roku 1992. A jak na tom tehdy Renault byl? Prakticky jediným skutečně novým modelem bylo Clio, jež se představilo teprve v červnu roku 1990 a získalo titul Auto roku 1991 (COTY).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault Clio a Renault 5

Snad proto tento prospekt začíná právě mimořádně úspěšným Cliem první generace a teprve na dalších stránkách figuruje levnější, ovšem již dosluhující Renault 5. Jeho výroba byla ve chvíli odhalení Clia, jež tento letitý model částečně nahrazovalo, přesunuta do Slovinska, kde v menších počtech vznikal až do roku 1996, než jej v pozici nejlevnějšího Renaultu konečně nahradilo Twingo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 19 a Renault 19 Chamade

Dalším v řadě modelů nabízených Renaultem československým spotřebitelům v modelovém roce 1992 byl Renault 19 ve svém původním provedení, jenž se v Evropě také vyráběl do roku 1996, ovšem již v kalendářním roce 1992 prošel modernizací, která vylepšila nejen vzhled karoserie zvenčí i uvnitř, ale také nabídku moderních motorů. Ve stejný moment bylo zrušeno samostatné jméno Chamade, pod nímž se ještě v tomto prospektu skrývá Renault 19 jako čtyřdveřový sedan.

Renault Laguna: dostupná elegance (test ojetiny)

Renault Laguna: dostupná elegance (test ojetiny)

Následuje Renault 21 jako sedan a kombi (Nevada) střední třídy. Tehdy jeho výroba běžela již od roku 1986, ovšem na stránkách tohoto prospektu se samozřejmě prezentuje jeho v roce 1989 důsledně modernizované provedení. Kombík Nevada na své palubě usadil až sedm cestujících a do roku 1994 celkově vznikly více než 2 mil. těchto vozů, kdy řadu 21 plně nahradila první generace Renaultu Laguna.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 21 a Renault 21 Nevada

Vlajkovou lodí Renaultu byl v roce 1992 Renault 25, s nímž tehdy jezdila většina francouzské politické reprezentace včetně prezidenta. Ve své době se vyznačoval v tomto segmentu nepříliš obvyklou pětidveřovou karoserií liftback a jeho kvality jej pasovaly v roce 1984 na druhé místo v soutěži Auto roku 1985 (COTY). Rok 1992 byl pro Renault 25 tím posledním a k mání byl již pouze s čtyřválcovými motory do objemu 2,1 l, záhy přišla náhrada v podobě modelu Renault Safrane.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 25 a Renault Espace

Závěr katalogu patří modelu Renault Espace, jenž se stal v Evropě pionýrem v segmentu MPV. Na snímcích vidíte druhou generaci představenou v roce 1991, ovšem šlo tehdy spíše o rozsáhlý facelift generace první z roku 1984. Kromě Clia je Espace jediným jménem v nabídce Renaultu, jež se dožilo dnešních dnů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ceník a seznam výbavy vozů Renault z července 1991

Pro dokreslení celé situace přikládáme také kompletní ceník Renaultu z července roku 1991. V něm najdete kromě osobních modelů rovněž užitkové vozy Rapid, Trafic a Master, standardní a příplatkovou výbavu všech typových řad i ceny, jež jsou ale ještě uvedeny v německých markách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ceník vozů Renault ze září 1992, koncové prodejní ceny v Kčs

A abyste je nemuseli složitě přepočítávat, dohledali jsme pro vás ještě ceník Renaultů s platností k 1. září roku 1992. Pochází z Autokatalogu 92/93 vydavatelství MOTO-PRESS. Jsou to koncové ceny v Kčs a mezi tehdy nabízenými modely najdete všechny z uvedeného prospektu, ovšem s výjimkou špičkového Renaultu 25, který již tehdy čekal na střídání Safranem.
 

bazar

Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Scenic 1,5
Rok výroby: 2007
Stav: 156 336 km
Cena: 77 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 43 752 km
Cena: 330 000 Kč
Renault Clio 1,9
Rok výroby: 1999
Stav: 164 808 km
Cena: 22 000 Kč
Renault Clio 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 33 875 km
Cena: 118 000 Kč
Renault Clio 1,2
Rok výroby: 2016
Stav: nový vůz
Cena: 270 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků