Renault Twingo: 20 let od zahájení prodejů velkého malého vozu

Dalším letošním dvacátníkem se stává malý Renault Twingo. Na jaře roku 1993 na evropském trhu s malými vozy způsobil pozdvižení.

Teprve nedávno jsme vás informovali o tom, že letos slaví své dvacetiny Ford Mondeo. U Renaultu ale toto jubileum slaví také, v roce 1993 do prodejů uvedli svůj nejmenší model Twingo, který ve výrobním programu nahradil legendární Renault 5. Zadání bylo jasné: postavit malého nástupce „pětky“, který by byl prostorný, zvenčí kompaktní, ale natolik svérázný, aby na trhu neohrozil teprve v roce 1990 představené Clio.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Twingo bylo zprvu k mání jen ve čtyřech barvách

Po takřka čtyři roky trvajícím vývoji byl na pařížském autosalonu v roce 1992 slavnostně odhalen nový Renault Twingo, ale prodávat se začal až na počátku roku následujícího. Vůz nepřipomínal nic, s čím do té doby Renault přišel, a jeho zavalité, boubelaté karoserii se zprvu někteří zákazníci smáli. Pravdou ale bylo, že jeho jednoprostorová karoserie s nezvyklými proporcemi nabízela s ohledem na vnější rozměry až neuvěřitelně mnoho místa pro posádku.

Renault Twingo: reklamní spoty z let 1993 až 2011

Renault Twingo: reklamní spoty z let 1993 až 2011

První Twingo, dílo týmu Patricka le Quémenta, zároveň vynikalo také jednoduchou palubní deskou s digitálním přístrojovým štítem uprostřed a pásem kontrolek před volantem. Twingo stálo na podvozku s rozvorem náprav 2 345 mm a bylo 3 430 mm dlouhé, 1 630 mm široké a 1 420 mm vysoké. Zavazadlový prostor toho v základním uspořádání mnoho nepojal, ale Twingo přišlo s vymožeností v podobě posuvné zadní lavice, díky níž bylo možno tento prostor snadno zvětšit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér třídveřového, jednoprostorového Twinga byl nečekaně prostorný a variabilní

První vozy byly opatřeny konvenčními, osmiventilovými zážehovými čtyřválci OHV s objemem 1,2 l a výkonem 55 koní, šlo přitom o agregát C3G patřící do řady pohonných jednotek Cléon-Fonte představené už v roce 1962 v Renaultu 8. Vozy byly zprvu k mání pouze ve čtyřech barvách modrá Outremer, červená Corail, žlutá Indien a zelená Coriandre.

Renault v Československu v roce 1991 (prospekt)

Renault v Československu v roce 1991 (prospekt)

V průběhu let první generace Twinga procházela řadou modifikací směřujících ke zvětšení komfortu cestování, snížení spotřeby a zvýšení úrovně pasivní bezpečnosti. Ve Francii skončila výroba Twinga první generace v roce 2007 a celkem vzniklo přes 2 miliony vozů této řady.
 

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 88 příspěvků