Renault Thalia

Závod Bursa v Turecku, první výrobní zařízení Renaultu mimo západní Evropu, zahájil výrobu 4-dveřové verze nového vozu Thalia s tříprostorovou karoserií. Toto rozhodnutí je dalším krokem v rámci mezinárodní...
Renault Thalia
Závod Bursa v Turecku, první výrobní zařízení Renaultu mimo západní Evropu, zahájil výrobu 4-dveřové verze nového vozu Thalia s tříprostorovou karoserií. Toto rozhodnutí je dalším krokem v rámci mezinárodní expanze Renaultu po zahájení výroby Mégane kombi v roce 1998 ve stejném závodě. Uvedený postup odráží snahu značky co nejlépe uspokojovat specifické potřeby různých trhů.

Thalia je odvozena od nového Clia se strmou zádí, jednoho z evropských bestsellerů, jehož se za necelé dva roky prodalo více než milión kusů. Thalia je svou úrovní výbavy, bezpečnosti, pohodlím ve voze a jízdním komfortem rozhodně moderní vůz.

V celosvětovém měřítku vynaložil Renault na Thalii II 7,5 mld. FRF, z toho 4,2 mld. investic do výroby. Thalia si vyžádala 160 mil. FRF na vývoj, 490 mil. FRF na investice do výroby a 22 mil. FRF na rozjezd výroby. V současnosti se realizují investice do výroby v Rusku v rámci zvýšení základního jmění dceřiné firmy Avtoframos o 117 mil. USD, s cílem provádět montáž vozu Thalia v prostorách firmy Avtoframos.

Z hlediska stylu přináší Thalia nový přístup, s prostými, čistými a strukturovanými geometrickými tvary. Thalia se snaží být ušlechtilá a dynamická. Uvnitř vyzařuje povrchová úprava i členění ploch a linií dojem kvality a solidnosti.

Po technické stránce má Thalia nový, tužší rám, v souladu s dosaženými pokroky v oblasti ochrany osob ve voze. Vůz má v základní výbavě airbag pro řidiče i spolujezdce a bezpečnostní pásy s omezovačem síly.

Řízení vozu je zcela přesné, s pneumatikami šířky 175 a nově dimenzovanými brzdami, zejména se systémem ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly na zadní nápravu EBV.

Pokud jde o mechanické části, je Thalia vybavena dvěma zážehovými vstřikovacími pohonnými agregáty řady K 1,4 l, včetně zcela nového motoru 1,4 l 16 V o výkonu 98 k. Oba motory nabízejí jízdní pohodlí a omezenou spotřebu. Uvnitř má Thalia více než dostatek prostoru. Thalia nabízí v základní výbavě ve všech verzích airbag pro řidiče i spolujezdce, imobilizér, nárazníky v barvě karoserie a tónovaná skla. Za příplatek je k dispozici přídavný bezpečnostní "balíček" (boční airbagy a ABS).

Prototypem Argos Renault v roce 1994 otevřel novou cestu v oblasti designu: "Nový duch", výrazně se lišící od aerodynamického stylu a nadměrného napodobování biologických tvarů. Thalia odvozená od vozu Thalia II se tímto duchem inspiruje, s prostými a čistými geometrickými tvary, napjatými liniemi a velmi strukturovaným designem.

Vnitřní design vychází ze stejné filosofie jako vnější design: úprava a členění ploch a linií, tvary působící dojmem kvality a solidnosti.

Výrazná osobitost vozu je vyjádřena čistým ohraničením jednotlivých částí prostoru a dvoubarevným členěním: palubní deska je vizuálně rozdělena na tmavší vrchní část a světlejší část spodní.

Při nárazu způsobují zranění osob ve voze dva faktory: jednak deformace kabiny vozu a přímé vniknutí mechanických dílů, které mohou zasáhnout osoby ve voze; jednak je to ztráta rychlosti, t.j. energie přímo působící na osoby ve voze.

Jedno z řešení spočívá ve vyztužení rámu vozu, což zaručuje neporušenost kabiny, může to však způsobit vážná zranění v důsledku příliš prudké ztráty rychlosti. Naproti tomu zcela "měkký" rám umožňuje maximální pohlcení energie, neochrání však celistvost kabiny.

Při čelním nárazu - nejčastější případ - je vždy třeba najít tutéž rovnováhu: jde o to napomoci deformaci přední části vozu a přispět tak k maximálnímu pohlcování energie. Zároveň je však třeba zajistit velmi vysokou tuhost kabiny, aby nebyla při nárazu narušena. K tomu přistupuje působení upoutacích zařízení - airbagy, bezpečnostní pásy, omezovače síly -, jejichž úlohou je omezit poranění způsobená ztrátou rychlosti.

Při čelním nárazu se neslučitelnost rámů obou vozů často projevuje velmi hlubokým průnikem jednoho vozidla do druhého. Za těchto podmínek je veškerá energie nárazu pohlcena pouze jedním z obou vozidel.

Práce v oblasti kompatibility si kladou za cíl dosáhnout toho, aby pohlcovaná energie byla rozdělena v poměru hmotnosti obou vozů. Rovněž je třeba najít zónu pohlcování energie a mez vlastní ochrany kabiny na stejné úrovni odporové síly bez ohledu na velikost vozu.

Na voze Thalia byly využity výsledky rozsáhlých výzkumů v oblasti slučitelnosti provedených pro Clio II. Otázka kompatibility je zodpovědná za 54% úmrtí při nehodách, z toho 30% při srážkách mezi osobními vozy, většinou v situacích, kdy se oba vozy srazí čelně.

Thalia je vybavena předními blatníky z kompozitního materiálu - po vzoru modelu Scénic - a skly předních světlometů z polykarbonátu. Tyto dva prvky ji činí odolnější proti drobným nehodám v provozu a snižují tak náklady na opravy. Navíc vůz odlehčují.

Pokud jde o bezpečnost proti krádeži, Thalia využívá prvků vyvinutých pro Mégane a Kangoo: táhla ve dveřích jsou chráněna zakrytováním, které brání vyháčkování dveří přes spodek okna. Thalia má také imobilizér.

Thalia je vybavena sedadly poskytujícímu lepší vedení, pohlcování vibrací i pohodlí. Sedadla jsou zvláštního designu jak v části odlitku, tak i v části čalounění. Zlepšilo se pohodlí pokud jde o filtraci vibrací. Zlepšilo se boční vedení, sedadla nabízejí i lůžkovou úpravu. Těchto výsledků bylo navíc dosaženo se sedadly malých rozměrů, která proto nesnižují celkový prostor ve voze.

Odhlučnění bylo předmětem pečlivého výzkumu. Byla věnována pozornost všem cestám, kterými se přenáší hluk, zejména byla provedena speciální úprava střechy a středního nosníku a byly přidány tlumivé materiály do přední části vozu. Sloupek je zdvojen a v horní části je přidána výztuha.

Ke zlepšení filtrace vibrací motoru je Thalia dále vybavena kyvadlově zavěšenými motory, nikoli již pevně uloženými. Za tímto účelem má Thalia akustickou úpravu stěn se zvukovou izolací pedálů, zadní příčné stěny za motorem a tunelové zóny (převodovka). Tyto změny jsou doplněny utěsněním všech akustických "otvorů".

Zlepšení, pokud jde o provozní hlučnost motoru (rozvod, spalování, nová technologie čerpadla…) a převodovky (úprava pevných částí a ozubení), umožnilo ještě důslednější izolaci pohonného agregátu.

Thalia nabízí 2 zážehové motory 1.4 řady "K", a 1.4 16V. Motory "K" mají litinový blok motoru s integrovanými tělesy válců a s hlavou válců z lehké slitiny. Architektura hlavy je typu cross-flow, tedy se sáním a výfukem na opačných stranách motoru.

Thalia 1.4 je poháněna motorem K7J o zdvihovém objemu 1390 cm3. Dosahuje výkonu 75 k (55 kW EHK) a max. točivého momentu 114 Nm při 4250 ot./min. Motor vybavený vícebodovým vstřikováním se spokojí se 7,1 l/100 km v kompletním evropském cyklu.

Thalia Symbol je vybavena i motorem 1.4 16V K4J, který najdeme pod kapotou řady Mégane. Motor 1.4 16V K4J o max. výkonu 72 kW (98 k), spojuje jízdní pohodlí motoru 16V se spotřebou pouhých 7,0 l/100 km v kompletním cyklu.

1,4-litrový motor K4J, který je menším bratrem motoru K4M o obsahu 1,6 l, má menší zdvih: 70 mm proti 80,5 mm u motoru 1.6. S výjimkou klikového hřídele a pístů má motor K4J stejné díly a používá stejných moderních technologií jako K4M.

4 ventily na každý válec (táhla pístů o průměru pouze 5,5 mm ke snížení setrvačnosti) jsou ovládány dvěma vačkovými hřídeli v hlavě pomocí válečkových ramének s hydraulicky stavitelnou vůlí. Tření v rozvodu se tím snižuje o 50%. Oba vačkové hřídele jsou duté, s vačkami přímo nakovanými na ocelovou trubku, čím se hmotnost snížila o 800 g. Tento motor má také hořčíkové držáky příslušenství.

Na českém trhu stojí Renault Thalia v základním provedení RN s motorem 1.4 Kč 299 900,-

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků