Renault otevřel továrnu v Maroku. Proudit odtud budou levná auta

Renault otevřel novou továrnu v Maroku. Chce v ní vyrábět levné vozy a s jejich pomocí se vyrovnat s všeobecným propadem poptávky po automobilech v Evropě, kde lidé žádají co nejjednodušší auta, napsala agentura Reuters.
Renault otevřel továrnu v Maroku. Proudit odtud budou levná auta

Továrna, kde prvotní investice byla asi 600 milionů eur (15 miliard korun), má zpočátku vyrábět 150 tisíc až 170 tisíc vozů ročně. Po zavedení druhé montážní linky by se od roku 2013 měla kapacita zdvojnásobit. Platy zaměstnanců by neměly dosahovat ani čtvrtiny minimálního platu ve Francii.

Renault v ní bude v současné době zaměstnávat asi 2 tisíce dělníků, počítá se však s tím, že časem jejich počet stoupne na 6 tisíc. Jejich průměrný měsíční plat bude asi 250 eur (asi 6300 korun).

Klepněte pro větší obrázek
Továrna nedaleko města Tanger zabírá plochu 300 hektarů a podle serveru BBC je největší takovou výrobnou v severní Africe. 

Minivan Lodgy bude první vůz, který bude v nové továrně vyráběn. V základní verzi bude stát méně než 10 tisíc eur (250 tisíc korun), tedy ani ne polovinu ceny, za kterou se ve Francii prodávají konkurenční vozy jako Touran od Volkswagenu.

Do severní Afriky míří i další automobilky

Podle Reuters hrozí, že Renault, kde Francie coby největší akcionář vlastní 15 procent akcií, otevřením továrny několik týdnů před prezidentskými volbami ve Francii vyvolá debatu o pracovních příležitostech v zemi.

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy, který bude podle všeho usilovat o znovuzvolení, přitom již dříve apeloval na podniky, aby ve Francii zachovaly pracovní příležitosti. Kroky Renaultu kritizovali někteří politici ve Francii, kde je nyní míra nezaměstnanosti nejvyšší za 12 let.

Šéf Renaultu Carlos Ghosn v médiích řekl, že možnost vybudovat podobnou továrnu v západní Evropě ani nevyvstala. „To by se neslučovalo s konceptem nízkonákladových vozů,“ dodal. Podle Reuters sdělil, že Renault je otevřen možnosti postavit továrnu i v Alžírsku a jednání v této věci pokračuje.

Podle BBC se továrna nachází u Tangeru v takzvané volné zóně, která výrobcům nabízí daňové výhody. Vlastní výrobny nedaleko továrny Renaultu chtějí podle stejného zdroje otevřít další výrobci jako Ford nebo automobilky z Číny a Indie.

Zdroj: E15.cz

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků