Kapitoly článku:
- Kombi a sedan: nové karosářské verze Méganu
- Vzhled, zavazadlový prostor
- Palubní deska, interiér, sedačky vpředu
- Odkládací prostory, místo vzadu, technické vychytávky
- Motor, dynamika, spotřeba
- Jízdní vlastnosti, plusy a minusy, parametry, výbava
- Ceny všech verzí Méganu, kompletní parametry motorů
- Srovnání Méganu sedan s Octavií
Dynamika mu není cizí
Pod kapotou renaultu se skrývá velmi dobrý motor, přeplňovaný vznětový čtyřválec s dvouventilovou technikou. Z objemu 1,9 l sice dostává maximální výkon jen 88 kW při 4000 otáčkách, ale nabízí vysoký maximální točivý moment 300 Nm při 2000 otáčkách (hatchback jen 270 Nm), již ve dvou tisících tedy máte „na kolech“ výkon 63 kW. To bohatě stačí na plynulou jízdu i ve vysokých rychlostech. Pokud motor budete držet nad těmito otáčkami, nebude auto zpomalovat ani v táhlých stoupáních. Vytočit se motor nechá do 4500 ot., pak zvadne. Docela mne proto udivilo, že otáčkoměr má cejchování až do 7000 ot. a zcela chybí červené pole.
K motoru je dodávaná šestistupňová převodovka, díky které můžete otáčky držet mezi 2000 a 2500 otáčkami, kde má motor docela nízkou spotřebu. Při jízdě po dálnici 130 km/h rychlostí točí na šestku motor jen dva tisíce, při 150 km/h jen 2600 otáček. Můžete ale jet i na pětku, kdy bude mít motor 3200 otáček. Nicméně ve 130km/h rychlosti jsem po dálnici stejně jezdil na pětku, protože šestce byla v kopcích přece jen ještě trochu slabá. Škoda, že testovaný vůz neměl tempomat. Dobrý zátah poskytuje motor někde od 1800 otáček, ale i z 1500 ot. se s ním dá celkem bez problému zrychlit. Ostatně podívejte se na měření pružnosti. Maximálka je dle tachometru za hranicí 200 km/h (více jsem v rámci zachování bezpečnosti provozu na dálnici nezkoušel).
Motor je tichounký --- Řazení je přesné, ale dráhy dlouhé
Pružnost:
- 60-100 km/h: 4. stupeň – 7,2 s; 5. stupeň – 11,4 s
- 80-120 km/h: 5. stupeň – 10,3 s; 6. stupeň – 15,1 s
- 0-100 km/h (1, 2 a 3. stupeň): 11 s (výrobce udává 10,7 s)
Poznámka: Ve všech případech byl vůz zatížen dvěma lidmi, měření proběhlo na rovné dálnici s přihlédnutím k bezpečnosti provozu.
Otáčky:
- 40: 2 – 2300; 3 – 1500
- 60: 2 – 3400; 3 – 2250; 4 – 1600
- 80: 3 – 3050; 4 – 2100; 5 – 1650
- 100: 3 – 3750; 4 – 2700; 5 – 2100; 6 – 1700
- 120: 4 – 3300; 5 – 2500; 6 – 2000
- 140: 4 – 3800; 5 – 2900; 6 – 2300
- 160: 5 – 3300; 6 – 2700
- 180: 5 – 3750; 6 – 3000
- 200: 6 – 3300
Ticho, ticho, ticho
Velkou pochvalu si ale motor zaslouží za něco jiného, a sice za vyrovnaný chod téměř bez vibrací a velmi nízkou hladinu hluku. Za studena, zejména v teplotách okolo -10 st., při nichž probíhal test, se sice projevuje známých klapáním, pár minut po startu však tyto nelibé projevy zmizí a motor ze zcela uklidní. Na volnoběh laické ucho nepozná, že auto má pod kapotou nafťák, stejně tak při plynulé jízdě mezi 1500 a 3000 otáčkami. Hluk stoupá až nad třemi tisíc otáčkami, nicméně stále je to o třídu lepší než u motorů TDI, TDCi či JTD, a dokonce i HDI. Z této pětice motorů (1.9 TDI, 2.0 TDCi, 1.9 JTD a 2.0 HDI) je 1.9 dCi skutečně nejtišší, navíc nevibruje a neduní. Byl jsem skutečně mile překvapen.
Řadicí páka je na můj vkus příliš dlouhá, může za to pravděpodobně velmi nízký středový tunel. Dráhy jsou sice dlouhé, řazení je však velmi přesné a snadné. Celkově ve mne řazení zanechalo pozitivní dojmy, i když spojka mohla zabírat pozvolněji; zpočátku mi auto při rozjezdu trochu škubalo. Jde ale jen o zvyk. Při jízdě ve vysokých rychlostech proniká do interiéru jen minimum aerodynamického hluku, který se začíná projevovat až nad hranicí 150 km/h. Do té doby je v autě i díky tichému motoru klid.
Více paliva
Zatímco tichý a výkonný motor jen chválím, musím si postěžovat na spotřebu. Za dobu testu si renault vzal průměrně 6,7 litru nafty, a to i přesto, že jsem málokdy překračoval 2500 otáček a nejezdil nijak extrémně dynamicky. Mimo město si vezme cca šest litrů, ve městě okolo osmi, na dálnici pak lehce přes sedm. To se trošku rozchází s údaji výrobce, podle něhož má být průměrná spotřeba 5,4 l na 100 km. Určitě za to mohou teplotní podmínky testu, kdy se teplota málokdy zvedla nad -5 stupňů; většina startů se odehrávala při -10 stupních. V létě by spotřeba jistě klesla odhaduji o půl litru, možná i o více. Dojezd při takové spotřebě činí přes 850 km, pokud budete jezdit šetrněji, dostanete se i na 1000 km.