Takto před 30 lety vypadal Renault Mégane. Jeho výbava ohromí i dnes

Pod jménem Mégane si představíte vcelku normální hatchback od Renaultu. Francouzská značka však tohle jméno uvedla ještě dříve u futuristického konceptu, který ve své době nadchl neskutečnou výbavou a technologiemi.

Odcestujte v čase na pařížský autosalon v roce 1988 a na stánku Renaultu neuvidíte koncept malého dostupného hatchbacku, který nakonec přišel v roce 1995, ale místo něj zahlédnete jméno Mégane spojené se čtyřdveřovým, aerodynamikou a budoucností tvarovaným „sedanem“, který měl za úkol prezentovat jediné – bezmezný komfort po francouzsku.

Koncept Mégane byl výkladní skříní nejen komfortních řešení, ale také technologických hraček. Auto bylo přeplněné elektronikou, s čímž možná souvisí i spolupráce Renaultu s televizní/vysílací společností TDF. Mégane byl pro ně výsledkem pětiletého úsilí.

Autosalon Paříž 2018: Přehled premiér. Bude vůbec na co koukat?

Autosalon Paříž 2018: Přehled premiér. Bude vůbec na co koukat?

Karoserie neměla vypadat pouze elegantně a nadčasově, ale měla taky zajistit nízký aerodynamický odpor. Koeficientu odporu vzduchu 0,21 Cx se dosáhlo velice nízkou přídí, absencí konvenčních zrcátek, antén, klik dveří nebo zakrytovanými koly.

Po designové stránce pak bylo trhákem vysunovací okno pátých dveří, které zároveň prodlužovalo linii střechy a zvětšovalo místo pro zavazadla. Aby toho nebylo málo, dveře vozu se vysunovaly elektronicky od sebe a „B“ sloupek chyběl pro jednodušší nastupování. Dnešní masové využití LED diod tehdy předpověděly zadní svítilny.

Takto si kdysi Mercedes představoval miniauto. Nabízelo komfort třídy S

Takto si kdysi Mercedes představoval miniauto. Nabízelo komfort třídy S

Pod kapotou takřka pětimetrového korábu sídlil přeplňovaný třílitrový šestiválec naladěný na 184 kW (250 koní) a 350 Nm točivého momentu. Převodovka byla ve výchozím režimu automatická čtyřstupňová, ale řidič ji mohl přepnout do manuálního módu a řadit malým přepínačem na středovém tunelu. Nechyběl pohon všech kol, řízení zadní nápravy nebo elektronicky řízený adaptivní podvozek. Run-flat pneumatiky se snímáním jejich tlaku? Tak samozřejmě.

A zatímco u nás byla v roce 1988 vrcholem luxusu možná Tatra 613, u Renaultu již přemýšleli nad budoucností plné obrazovek, senzorů a kilometrů kabelů. Místo zmíněných zrcátek se nastěhovaly kamery, které byly včetně senzorů zabudovány rovněž vzadu. Okolí vozu tak bylo promítáno na dvojici obrazovek na přístrojové desce. Multifunkční volant byl elektricky nastavitelný ve všech směrech. Hands-free telefon netřeba zmiňovat.

Maserati Boomerang (1971-1972): Osmiválcový klín měl šílený interiér

Maserati Boomerang (1971-1972): Osmiválcový klín měl šílený interiér

Další „televize“ se objevila klasicky uprostřed, díky systému Atlas zobrazovala telemetrii vozu, navigaci a umožňovala přehrávání CD a VHS. Obrazovek nebylo málo, takže dvojici dvoubarevných LCD displejů Renault zabudoval i do stropu pro cestující vzadu.

Pohodlná křesla byla elektricky nastavitelná s pamětí, spolujezdcovo sedadlo bylo možné otočit směrem k pasažérům vzadu a veget zajistila automatická klimatizace. Co ještě? Třeba zabudovaná lednička a telefon mezi zadními sedačkami.  

Oldsmobile Golden Rocket se inspiroval stíhačkou. Vypadal podle toho

Oldsmobile Golden Rocket se inspiroval stíhačkou. Vypadal podle toho

Koncept Mégane z roku 1988 byl jednoduše definicí současného pojmu „v plné palbě“. Mnoho vychytávek, které se objevily v produkci až za řadu let a dnes je považujeme za samozřejmost, uvedl již tehdy – což je ostatně úděl podobných konceptů. A pokud uvěříte slovům Renaultu, všechna zmíněná technika prý byla ve voze zcela funkční.

Atmosféru tehdejší doby nakonec zpečetí staré propagační video. Budoucnost je tady!

Inspirace: RNews.cz

Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 74 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků
TEST Audi S8 TFSI quattro (420 kW): Lepší sportovní limuzína tu ještě nebyla!

Audi S8 TFSI quattro 420 kW

Specifikace testovacích automobilů se často vejdou na jeden papír velikosti A4. K testovanému Audi S8 bylo takových papírů 26.

19.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků