Kapitoly článku:
Stejné motory, naměřená dynamika se ale liší
Testujeme verze s motorem 1.5 dCi, který je podle tabulek u obou aut stejný. Objem 1461 cm3, maximální výkon 81 kW (110 k) dostupný při 4000 ot./min a vrchol točivého momentu 260 Nm dostupný od 1750 ot./min. Pro Pulsar jde ale o jediný diesel v nabídce, zatímco Renault Mégane jich má v ceníku více. Sáhnout můžete po slabší patnáctistovce nebo naopak po dvou silnějších variantách motoru 1.6 dCi.
Testovaná naftová patnáctistovka s výkonem 81 kW (110 k) je jediný diesel v nabídce Nissanu, Mégane má paletu širší. Motor má u Pulsaru i Mégane stejné parametry a téměř identickou dynamiku
Jak nový Mégane, tak Nissan Pulsar dostal v našem případě manuální převodovku. Nissan automat nenabízí, Renault k tomuto motoru ano. Podle oficiálních údajů zrychlí Mégane na stovku za 11,2 s, Pulsar by měl být o tři desetiny pomalejší. Maximální rychlost Renaultu je 187 km/h, Pulsar zvládne o 3 km/h více. Ano, nejsou to nijak radikální rozdíly. V praxi vám ale přijde jako živější Mégane.
Nissan Pulsar 1.5 dCi vs. Renaul Mégane dCi: Zrychlení |
|
Nissan Pulsar |
Renault Mégane |
0-50 km/h (s) |
3,86 |
3,84 |
0-100 km/h (s) |
12,03 |
11,89 |
0-130 km/h (s) |
21,18 |
20,94 |
30-50 km/h (s) |
1,97 |
2,08 |
50-70 km/h (s) |
2,81 |
2,69 |
80-120 km/h (s) |
9,61 |
9,84 |
80-120 km/h / 3° (s) |
9,36 |
14,05 |
80-120 km/h / 4° (s) |
9,87 |
10,02 |
Měření na letišti potvrdilo to, co výrobci slibují. Pulsar nakonec skončil s výsledkem 12,03 s potřebných pro sprint 0-100 km/h, Mégane zvládl v průměru dvou nejlepších pokusů tuto disciplínu za 11,89 s. Z těchto údajů a z údajů v tabulce je evidentní, že ani jeden z této dvojice nebude ideálem svižného svezení.
Pulsar je ovšem pružnější, což dokázal při akceleraci 80-120 km/h jak na trojku, tak na čtyřku. Mégane má totiž nepatrně kratší převody a 120 km/h je rychlost, která dostává motor na trojku už do velmi vysokých otáček. Proto je také u třetího stupně tak velký rozdíl. Čtyřka samozřejmě není tím stejným případem, ale Pulsar přesto dokázal Mégane porazit, byť rozdíl není nijak dramatický. Při 130 km/h ovšem oba točí na šestku stejných 2500 ot./min.
Graf zrychlení z nuly na 150 km/h ukazuje, že je Renault (modrá křivka) nepatrně rychlejší. Rozdíl je ale téměř zanedbatelný
Při měření se také ukázala ještě jedna zajímavá věc. Pulsar prokázal výjimečně nepřesný tachometr. Mégane se pohybuje v odchylce 3-4 km/h, což je standard, nevzpomínám si ale, že bychom někdy měřili auto, které při tachometrových 130 km/h jede podle GPS pouze 119 km/h. Jen pro pořádek, veškeré hodny měření vycházejí právě z GPS.
Nissan Pulsar vs. Renault Mégane: odchylka rychloměru |
Zobrazovaná rychlost |
Skutečná rychlost |
|
Nissan Pulsar |
Renault Mégane |
50 km/h |
45 km/h |
47 km/h |
90 km/h |
82 km/h |
87 km/h |
130 km/h |
119 km/h |
126 km/h |
Nissan Pulsar vs. Renault Mégane: převody |
|
Nissan Pulsar |
Renault Mégane |
1. rychlostní stupeň |
41 km/h |
39,2 km/h |
2. rychlostní stupeň |
78 km/h |
75 km/h |
3. rychlostní stupeň |
125 km/h |
122 km/h |
130 km/h / 6° |
2500 ot./min |
2500 ot./min |
A jak jsme na tom s brzdami? Obě auta měla ještě zimní pneumatiky (disky jsou sedmnáctipalcové na Mégane i Pulsaru) a obě jsme také měřili na suchu za slunečného počasí. Mégane ukázal, že brzdí lépe, přestože oba dnešní soupeři váží v podstatě stejně. Výsledné hodnoty najdete níže v tabulce. Rozdíly opět nejsou nijak dramatické, klidně je mohou mít na svědomí rozdílné pneumatiky (Pirelli u Nissanu, Nokian u Renaultu).
Nissan Pulsar vs. Renault Mégane: Brzdy |
|
Nissan Pulsar |
Renault Mégane |
50-0 km/h (s) |
1,59 |
1,69 |
50-0 km/h (m) |
11,2 |
10,97 |
100-0 km/h (s) |
3,27 |
3,29 |
100-0 km/h (m) |
46,51 |
44,43 |
130-0 km/h (s) |
4,29 |
4,24 |
130-0 km/h (m) |
79,02 |
74,81 |
150-0 km/h (s) |
5,03 |
4,90 |
150-0 km/h (m) |
107,78 |
100,10 |
Brzdění ze 150 km/h opět vyšlo lépe pro Renault Mégane (modrá křivka). Ani zde ale nejde o rozdíl, který bychom nemohli přičíst třeba na konto rozdílných pneumatik
Jízda: Mégane v každém případě příjemnější
Nissan Pulsar při měření nepropadl zle, minimálně ne ve srovnání s Renaultem Mégane. Pokud bychom ale měření neprováděli, rovnou bychom označili Mégane za rychlejší z této dvojice, přestože pružné zrychlení má Nissan lepší. Důvod? Odezva na plyn. Pulsar nedává možnost cokoliv nastavit. Prostě jezdíte s autem tak, jak ho nastavili v továrně, a odezva na plyn je poněkud laxní.
V Mégane si režimy jízdy vybírat můžete. Už ten standardní má pocitově rychlejší reakci na plyn, a co teprve režim Sport. Pouze skutečnost příjemnější odezvy na plyn dělá cestování s novým Renaultem lepší, i když fakticky za ním Pulsar co do absolutních hodnot moc neztrácí.
Jako rychlejší vypadá na silnicích Renault. Hlavním důvodem je lepší odezva na plyn. Pulsar vás ničím vybízet k rychlejší jízdě nebude
A spotřeba? Oba dva jsou velmi úsporní. Nakonec u těchto motorů by bylo s podivem, kdyby tomu bylo jinak. Zřejmě malinko delší převody u Pulsaru stojí za skutečností, že má papírově lepší spotřebu (3,6 vs. 3,7 l/100 km). My jsme během testu vyrazili na 80 km dlouhou trasu z poloviny tvořenou jízdou dálniční rychlostí 130 km/h, zbytek představovala jízda rychlostí 80 km/h.
Nissan toto zvládl v průměru za 4,8 l/100 km, Mégane byl o desetinu litru horší. Obě auta pak absolvovala ostrou okreskovou jízdu s průměrem necelých devět litrů. Obecně můžeme říci, že cestování se spotřebou začínající na pětce není ani u jednoho moc velký problém.