144
Fotogalerie

Renault Mégane 1.5 dCi vs. Nissan Pulsar 1.5 dCi: Dvakrát jinak

Kapitoly článku:


Stejné motory, naměřená dynamika se ale liší

Testujeme verze s motorem 1.5 dCi, který je podle tabulek u obou aut stejný. Objem 1461 cm3, maximální výkon 81 kW (110 k) dostupný při 4000 ot./min a vrchol točivého momentu 260 Nm dostupný od 1750 ot./min. Pro Pulsar jde ale o jediný diesel v nabídce, zatímco Renault Mégane jich má v ceníku více. Sáhnout můžete po slabší patnáctistovce nebo naopak po dvou silnějších variantách motoru 1.6 dCi.

_DSC0355.jpg_DSC0356.jpg
Testovaná naftová patnáctistovka s výkonem 81 kW (110 k) je jediný diesel v nabídce Nissanu, Mégane má paletu širší. Motor má u Pulsaru i Mégane stejné parametry a téměř identickou dynamiku 

Jak nový Mégane, tak Nissan Pulsar dostal v našem případě manuální převodovku. Nissan automat nenabízí, Renault k tomuto motoru ano. Podle oficiálních údajů zrychlí Mégane na stovku za 11,2 s, Pulsar by měl být o tři desetiny pomalejší. Maximální rychlost Renaultu je 187 km/h, Pulsar zvládne o 3 km/h více. Ano, nejsou to nijak radikální rozdíly. V praxi vám ale přijde jako živější Mégane.

Nissan Pulsar 1.5 dCi vs. Renaul Mégane dCi: Zrychlení
  Nissan Pulsar Renault Mégane
0-50 km/h (s) 3,86 3,84
0-100 km/h (s) 12,03 11,89
0-130 km/h (s) 21,18 20,94
30-50 km/h (s) 1,97 2,08
50-70 km/h (s) 2,81 2,69
80-120 km/h (s) 9,61 9,84
80-120 km/h / 3° (s) 9,36 14,05
80-120 km/h / 4° (s) 9,87 10,02

Měření na letišti potvrdilo to, co výrobci slibují. Pulsar nakonec skončil s výsledkem 12,03 s potřebných pro sprint 0-100 km/h, Mégane zvládl v průměru dvou nejlepších pokusů tuto disciplínu za 11,89 s. Z těchto údajů a z údajů v tabulce je evidentní, že ani jeden z této dvojice nebude ideálem svižného svezení. 

Pulsar je ovšem pružnější, což dokázal při akceleraci 80-120 km/h jak na trojku, tak na čtyřku. Mégane má totiž nepatrně kratší převody a 120 km/h je rychlost, která dostává motor na trojku už do velmi vysokých otáček. Proto je také u třetího stupně tak velký rozdíl. Čtyřka samozřejmě není tím stejným případem, ale Pulsar přesto dokázal Mégane porazit, byť rozdíl není nijak dramatický. Při 130 km/h ovšem oba točí na šestku stejných 2500 ot./min.

nissan_pulsar_vs_mégane_0-130.jpg
Graf zrychlení z nuly na 150 km/h ukazuje, že je Renault (modrá křivka) nepatrně rychlejší. Rozdíl je ale téměř zanedbatelný 

Při měření se také ukázala ještě jedna zajímavá věc. Pulsar prokázal výjimečně nepřesný tachometr. Mégane se pohybuje v odchylce 3-4 km/h, což je standard, nevzpomínám si ale, že bychom někdy měřili auto, které při tachometrových 130 km/h jede podle GPS pouze 119 km/h. Jen pro pořádek, veškeré hodny měření vycházejí právě z GPS.

Nissan Pulsar vs. Renault Mégane: odchylka rychloměru 
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost
  Nissan Pulsar Renault Mégane
50 km/h 45 km/h 47 km/h
90 km/h 82 km/h 87 km/h
130 km/h 119 km/h 126 km/h
Nissan Pulsar vs. Renault Mégane: převody
  Nissan Pulsar Renault Mégane
1. rychlostní stupeň 41 km/h 39,2 km/h
2. rychlostní stupeň 78 km/h 75 km/h
3. rychlostní stupeň 125 km/h 122 km/h
130 km/h / 6° 2500 ot./min 2500 ot./min

A jak jsme na tom s brzdami? Obě auta měla ještě zimní pneumatiky (disky jsou sedmnáctipalcové na Mégane i Pulsaru) a obě jsme také měřili na suchu za slunečného počasí. Mégane ukázal, že brzdí lépe, přestože oba dnešní soupeři váží v podstatě stejně. Výsledné hodnoty najdete níže v tabulce. Rozdíly opět nejsou nijak dramatické, klidně je mohou mít na svědomí rozdílné pneumatiky (Pirelli u Nissanu, Nokian u Renaultu).

Nissan Pulsar vs. Renault Mégane: Brzdy
  Nissan Pulsar Renault Mégane
50-0 km/h (s) 1,59 1,69
50-0 km/h (m) 11,2 10,97
100-0 km/h (s) 3,27 3,29
100-0 km/h (m) 46,51 44,43
130-0 km/h (s) 4,29 4,24
130-0 km/h (m) 79,02 74,81
150-0 km/h (s) 5,03 4,90
150-0 km/h (m) 107,78 100,10
nissan_pulsar_vs_mégane_150-0.jpg
Brzdění ze 150 km/h opět vyšlo lépe pro Renault Mégane (modrá křivka). Ani zde ale nejde o rozdíl, který bychom nemohli přičíst třeba na konto rozdílných pneumatik

Jízda: Mégane v každém případě příjemnější

Nissan Pulsar při měření nepropadl zle, minimálně ne ve srovnání s Renaultem Mégane. Pokud bychom ale měření neprováděli, rovnou bychom označili Mégane za rychlejší z této dvojice, přestože pružné zrychlení má Nissan lepší. Důvod? Odezva na plyn. Pulsar nedává možnost cokoliv nastavit. Prostě jezdíte s autem tak, jak ho nastavili v továrně, a odezva na plyn je poněkud laxní.

V Mégane si režimy jízdy vybírat můžete. Už ten standardní má pocitově rychlejší reakci na plyn, a co teprve režim Sport. Pouze skutečnost příjemnější odezvy na plyn dělá cestování s novým Renaultem lepší, i když fakticky za ním Pulsar co do absolutních hodnot moc neztrácí.

_DSC0389.jpg_DSC0393.jpg_DSC0392.jpg_DSC0410.jpg_DSC0411.jpg_DSC0418.jpg
Jako rychlejší vypadá na silnicích Renault. Hlavním důvodem je lepší odezva na plyn. Pulsar vás ničím vybízet k rychlejší jízdě nebude

A spotřeba? Oba dva jsou velmi úsporní. Nakonec u těchto motorů by bylo s podivem, kdyby tomu bylo jinak. Zřejmě malinko delší převody u Pulsaru stojí za skutečností, že má papírově lepší spotřebu (3,6 vs. 3,7 l/100 km). My jsme během testu vyrazili na 80 km dlouhou trasu z poloviny tvořenou jízdou dálniční rychlostí 130 km/h, zbytek představovala jízda rychlostí 80 km/h.

Nissan toto zvládl v průměru za 4,8 l/100 km, Mégane byl o desetinu litru horší. Obě auta pak absolvovala ostrou okreskovou jízdu s průměrem necelých devět litrů. Obecně můžeme říci, že cestování se spotřebou začínající na pětce není ani u jednoho moc velký problém. 

_DSC0370.jpg_DSC0380.jpg

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud