Renault Laguna: dostupná elegance (test ojetiny)

Renault Laguna: dostupná elegance (test ojetiny)

Kapitoly článku:


Kvalitní a pohodlný interiér

Všechna sedadla jsou v duchu francouzských zvyklostí devadesátých let velká a pohodlná, ale poněkud málo tuhá. Díky tomu z nich cestující vstávají po delší cestě kupodivu celkem rozlámaní. Interiér je čalouněn příjemným velurem a je do něj pohodlný přístup rozměrnými dveřmi. Palubní deska modelu RXE se vyznačuje kvalitním zpracováním a bohatou výbavou. Měkké červené podsvícení přístrojů a ovladačů je velmi příjemné a účinné. Středová konzole působí „čistým“ dojmem díky sklopnému krytu rádia a své symetričnosti. Krajní výdechy ventilace jsou nezvykle umístěny ve dveřích. Příjemně tvarovaný volant je seřiditelný pouze podélně, řidičovo sedadlo zase výškově.

 

Výbava zkoušeného vozu zahrnovala například centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, dva čelní airbagy či ABS. Byla zde také automatická klimatizace s digitální regulací, která si zasluhuje malé pozastavení: jde totiž o jeden z nejlepších systémů, s nimiž se můžete i dnes ve srovnatelném voze setkat. Na rozdíl od většiny jiných soustav spíná v Laguně v poloze „Auto“ samotnou klimatizační jednotku pouze v případě tepelné nutnosti, čímž zlepšuje atmosféru uvnitř vozu a nezatěžuje zbytečně motor. V testované Laguně klimatizace reagovala rychle a samočinným přepínáním výdechů udržovala stálou teplotu ve všech místech prostoru pro posádku.

Trochu hlučnější pohoda

Pod kapotou byl vznětový čtyřválec s objemem 1,9 litru a přímým vstřikováním nafty. Vyznačuje se slušným výkonem 72 kW a krouticím momentem okolo 230 N.m. Jeho spouštění probíhalo vždy bez problémů, do interiéru však pronikal jeho výraznější hluk. Jde totiž o jeden z prvních francouzských pokusů o vznětový motor s přímým vstřikem, jenž v Laguně nahradil zastaralé „komůrkové“ motory 2,2d a 2,2dT. Kromě toho však lze o motoru mluvit pouze v dobrém. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti téměř půl druhé tuny Lagunu obdařuje překvapivě dobrou dynamikou, a to zejména v otáčkách nad 2 000 ot./min. Během testu jsem s vozem ujel ve smíšeném provozu 680 km s průměrnou spotřebou 6,7 l/100 km, což je vzhledem k jeho rozměrům a hmotnosti hodnota příznivá. Řízení je přesné, ale posilovač málo účinný. Řazení znesnadňuje ztuha jdoucí spojka, ale především málo přesná řadicí páka, do níž se navíc citelně přenáší vibrace od pohonné soustavy.

Měkčeji laděný podvozek s přehledem pohlcuje většinu nerovností vozovky, ale přitom vůz bezpečně drží ve stopě, ačkoli z Laguny rozhodně nedělá žádné sportovní náčiní. Je třeba mít na paměti jak rozměry, tak i hmotnost vozu. Brzdy jsou dostatečně výkonné, při dlouhém a intenzivním brždění však jevily jistou náchylnost k vadnutí. Souvisí to zřejmě s jejich nedostatečným chlazením, jež by zřejmě vylepšila instalace vhodných disků z lehkých slitin.

Závěr

Podtrženo a sečteno, přes uvedené nedostatky lze zkoušený vůz Renault Laguna s karosérií kombi považovat z hlediska koupě za perspektivní a jeho cenu za přiměřenou. Nový majitel bude muset co nejdříve koupit nové stěrače, akutní nutnost jiných investic vzhledem k pravidelné servisní péči během testu nevyplynula. Jde o velmi pohodlné, prostorné a bezpečné rodinné auto s úsporným provozem, které se nejlépe cítí na delších cestách. Škoda je hlučnějšího motoru a nepříliš citlivého řízení.


Klady: 

- elegantní vzhled
- prostorný a mimořádně pohodlný interiér 
- antikorozní ochrana
- jízdní vlastnosti 

Zápory:
- necitlivý posilovač řízení
- hlučnější motor
- manévrování ve stísněných prostorech
- malá schránka před spolujezdcem


Renault Laguna očima odborníka


Tomáš Lachout, manažer prodeje AAA AUTO:
Renault Laguna Grantour je pohodlný a prostorný vůz zcela ve stylu francouzských vozů. Nabízí komfortní interiér a měkké odpružení podvozku (přesto je vůz velice dobře stabilní).
Přednostmi vozu jsou spolehlivost, dobré jízdní vlastnosti, použití kvalitních materiálů v interiéru a výběr z řady pohonných jednotek. Proti ostatním vozům kombi je Laguna Grantour málo citlivá na boční vítr.
Motor 1.9 dTi je starší konstrukce (nahradil ho modernější 1.9 dCi) a má vyšší spotřebu (v průměru 6,5 l na 100 km). Jeho výhodou je, že i v nižších otáčkách má dobrý tah. Díky hmotnosti motoru trpí přední závěsy.
Proti sedanu má kombi verze nižší nakládací práh a o 45 litrů větší zavazadlový prostor (sedan: 430 litrů, kombi: 475 litrů). Negativy vozu jsou horší brzdy a delší chod převodovky včetně její vůle.


Test byl připraven ve spolupráci se společností AAA Auto,
 největším prodejcem ojetých vozů ve střední Evropě.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud