Renault Laguna Active Drive: přinese jízdní vlastnosti supersportů?

Francouzská automobilka Renault oprášila trochu zapomenuté aktivní řízení všech kol a hodlá jej nasadit ve svých modelech. A pokud vše dopadne dobře, posune se Renault v jízdních schopnostech vozů na absolutní vrchol. Že vám to nic neříká?

V minulosti bylo na trhu několik modelů, kterým se při jízdě natáčela i zadní kola. Průkopnicky to zkoušely především japonské automobilky, ovšem ani jedna z nich nedokázala odladit systém natolik, aby se příliš rozšířil. Navíc aktivní řízení bylo před patnácti až dvaceti lety pro výrobu a vývoj příliš složité, ovšem pokrok nelze zastavit a díky miniaturizaci elektroniky i mechaniky je možno nyní tento systém použít ve velkém a s rozumnými výrobními náklady.

Aktivní řízení všech kol, neboli 4WS má přinést extrémní snížení nedotáčivosti vozů s motory před přední nápravou. Díky tomu, že se na zatočení v zatáčce podílí i zadní kola, nemusí se ta přední tolik vytočit a vůz je tak o poznání méně nedotáčivý. Dá se v podstatě říci, že se tímto dá u klasických předokolek nedotáčivost téměř úplně odstranit a vůz se chová neutrálně i při extrémním zacházení.

Celý systém vyhodnocuje rychlost vozu, natočení předních kol a další faktory a v závislosti na nich aktivně natáčí zadní kola. Ve výsledku tak lze vykroužit stejný oblouk s méně vytočenými předními koly.

Takto vybavenou Lagunu dostali k testování novináři z britského magazínu Evo, kteří byli při slalomu s naftovou Lagunou rychlejší než s Porsche Boxter, což je již řádná vizitka kvality systému. Vývoj navíc obstarává divize Renault Sport, což je ta pověstná skupina lidí, kteří dokázali vyladit k dokonalosti Megane a Clio Sport, což jsou v současnosti špičky svých segmentů.

Renault chce tento systém uvést na trh na konci příštího roku a to v novém modelu Laguna Coupé. Poté poputuje tento systém do dalších výkonnějších modelů (zřejmě půjde i do hot hatchů) a později bude v nabídce napříč modely.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků