Renault Koleos

Renault Koleos

To, co konstruktéři Renaultu vymysleli, není ani tradiční sedan, ani terénní vůz, ale něco mezi tím.

Renault hledá novou koncepci luxusního rekreačního vozu

To, co konstruktéři Renaultu vymysleli, není ani tradiční sedan, ani terénní vůz, ale něco mezi tím. Koleos spojuje jízdní vlastnosti a pohodlí luxusního sedanu s terénní dostupností vozu s pohonem 4 kol. Prototyp ve stylu budícím spíše dojem výkonu a síly poskytuje také živost a jízdní pohodlí díky hybridnímu motoru - zážehový 2.0 16V turbo a elektrický. Při poloterénnřm použití nemá Koleos tradičním terénním vozům co závidět: díky proměnlivé výšce zavěšení na nápravě překonává překážky stejné dobře. Významné místo zaujímá i technologie: hlavní funkce vozidla jsou řízeny displejem s hlasovým ovládáním, světlomety využívají zcela nové koncepce fluidní optiky.

Prostřednictvím tohoto prototypu Renault do kategorie rekreačních terénních vozů promítá své hodnoty vize a odvahy. Po představení Scéniku RX4 je Koleos projevem snahy automobilky investovat do omezeného segmentu trhu, jakým rekreační terénní vozy jsou, a tento typ vozu "znovu vymyslet".

Luxusní a terénní vozy, setkání dvou světů

Koleos citlivě spojuje různé, napohled protikladné hodnoty, a jasně dává najevo své poslání univerzálního vozu.

Originální design dodává vozu jedinečný, odlišující charakter. Vůz s jednodílnou karoserií dosti velkých rozměrů, o délce 4,50 m, na první pohled připomíná spíše luxusní sedan. Jeho splývavý tvar a napjaté linie vyjadřují živý charakter a výkonnost vozu. Koleos je elegantní, ušlechtilý vůz, který díky boku karoserie a světlometům ve tvaru lomeného oblouku budí dojem, že je nabitý energií. Má vzhled luxusního sedanu a nabízí služby, které jsou této třídy hodné.

Pokud jde o zadní dveře, nabízí Koleos dvě originální koncepce. Na dveřích zavazadelníku je použita technologie dvojího pohybu dveří pocházející ze dveří vozu Avantime. Dveře se při otevření posunou k levé straně vozu. Přístup do zavazadelníku je tak usnadněn.

Zavazadlový prostor oddělený od kabiny vozu vyjímatelným sklem je variabilní. Speciálním mechanismem lze spustit okénko v zadních výklopných dveřích a zároveň se pás střechy nad zavazadelníkem zasune vodorovně pod střechu kabiny. Koelos se tak změní v pick-up. Díky jednodílné karoserii bylo možno optimalizovat vnitřní prostor Koleosu. Kabina pro cestující působí především dojmem příjemného prostředí, pohodlí a světla. Pro lepší světlo uvnitř vozu navazují na čelní sklo dva prosklené pruhy po obou stranách střechy.

4 sedadla jsou z výlisků z karbonového plátu potažených kůží. Spojují estetický dojem s ergonomií. Kožené čalouněni prestižní firmy Connoly je ručně šité a inspiruje se koňskými sedly. Sedák a opěradlo sedadel jsou osazeny na 4 tlumicích pístnicích. Speciální výlisky tvořící kostru sedadla se přizpůsobují tlaku těla osob ve voze a optimalizují jejích pohodlí.

I když Koleos dává jasně najevo svůj charakter luxusního sedanu, design odráží i jeho terénní určení. Tváří se tak trochu jako rváč. Kompaktní styl a značná světlá výška podvozku činí z Koleosu "robustní" vůz. Ochranné kryty u blatníků jsou nenápadné a nijak neubírají vozu na eleganci. Obklopují velkoprůměrová kola (21 palců).

 

Závěs na nápravě s proměnlivou výškou

Speciální závěs s proměnlivou výškou potvrzuje terénní charakter prototypu. Je složen z pneumatických a hydraulických "pružin" a umožňuje během několika sekund změnit výšku usazení vozu na podvozku. Řízení přechodu z výšky 1,70 m v terénní poloze na výšku 1,60 m v poloze "sedan" je zcela automatické, v závislosti na vyhodnocení rychlosti a profilu silnice. Při sportovní jízdě na silnici napomáhá nízká poloha s tužším pérováním dynamickému chování vozu. Ve zvýšené poloze, t.j. v poloze pro terénní jízdu, nabízí měkčí pérování osobám ve voze větší pohodlí.

 

"High-tech" vůz

Technologie je ve voze silně zastoupena, je však nenápadná. Přesto Koleos dává najevo svůj "high-tech" charakter. Hlavní funkce vozu (topení, klimatizace, rádio, navigační systém apod.) jsou řízeny displejem s hlasovým ovládáním. V systému lze z nabídky vybrat požadovanou funkci a poté provést nastavení pomocí kolečka. I světlomety ve tvaru lomeného oblouku využívají nové technologie vyvinuté francouzskou firmou Megalux v oblasti fluidní optiky. Světelný proud prochází dioptrickým systémem fluidní optiky. Světlo je tak směrováno do spodní části lomeného oblouku (tlumená světla) nebo do jeho horní části (dálková světla).

 

Ochrana životního prostředí a jízdní pohodlí díky hybridní pohonné jednotce

U luxusních vozů je důležitým momentem i potěšení z jízdy. Ve snaze tento požadavek uspokojit Renault nezapomíná ani na svou snahu chránit životní prostředí. Hybridní pohonná jednotka prototypu se inteligentně přizpůsobuje jednotlivým fázím provozu: provoz v elektrickém, spalovacím nebo hybridním modu řídí elektronická výpočetní jednotka. Ve městě bude Koleos "čistým" vozidlem - bude provozován pouze na elektřinu. Elektromotor Renault Elégie 30 kW s lithiovými iontovými bateriemi pohání zadní kola. Na silnici nebo na dálnici převezme štafetu spalovací motor F4R 2.0 16V turbo o výkonu 170 k a pohání přední kola, přičemž elektromotor jej v případě potřeby doplňuje. Při pohonu 4 kol fungují oba motory současně, aby měl vůz větší výkon a mohl tak překonat jakoukoli překážku.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud