Renault Ellypse: to jste ještě neviděli!

Dnešní rozsáhlý článek je věnován automobilce, která v poslední době láme všechny současné trendy. Nejde jim o váš vkus, jdou razantně kupředu a objevují nové designerské a technické dimenze. Představíme si vůz, který je malý, ale velký, jednoduchý, ale přesto tak technicky brilantní.
Renault Ellypse: to jste ještě neviděli!

Renault ve třetím tisíciletí

Zdá se, že letošní pařížský autosalon (28. září – 13. října) bude probíhat v dominantní režii francouzských výrobců. Aby taky ne, domácí hřiště skýtá většinou největší naděje k úspěchu, pokud pomineme touhu po jakémsi vlasteneckém exhibicionismu. Přeci jen blázen by se svými novými vnadami nepochlubil před vlastním publikem a v rodné zemi. Z našeho hvězdného tria (Citroën, Peugeot a Renault) však jeden kupodivu vyčnívá a stává se, alespoň podle mě, jasným favoritem, a to nejen na domácí scéně. Mnoho naznačuje i tento slibovaný článek, byť obsahuje mé ryze osobní postřehy. Možná jste na to přišli i vy, naši čtenáři, na Autorevue jsme už nechali pár informací o největších novinkách a překvapeních pařížského autosalonu vyplavat na povrch, proto lze mnohé srovnávat. Oko každého jednotlivce je však orgánem jedinečným, proto bych vyřknutí ortele nechal na vkusu každého z vás. Nyní se už ale podívejme na naši dnešní hvězdu, je to chvíle vskutku výjimečná.

Avantime, Vel Satis a Mégane II, vozy, jenž v tomto pořadí šokovaly motoristickou veřejnost. Málokdo věřil, že i koncept, dle vzhledu spíše studie, dokáže spatřit světlo světa i v „science fiction“ provedení, ve kterém na nás mrkal ze stránek časopisů. Renault to však vzal bez skrupulí a máme je tady, z masa a kostí, s cenovkou na zadku. Dokázal proměnit fikci v realitu, a to i u tak „masového“ modelu, jako je Mégane. Teď už záleží jen na zákaznících, jestli zvolí cestu hlavního proudu, svázaného současnými konvencemi, nebo se vydá na novou, vstříc světlé budoucnosti s perem připraveným k psaní dějin futurismu. To, s čím se na následujících řádcích seznámíme, však nebourá tradice pouze v designu, jak jsme si už v posledních měsících u tohoto výrobce zvykli, ale staví novou laťku v oblasti technologické a také psychologické, ta totiž nyní nabyla důležitosti tak jako nikdy předtím. To je také jeden z hlavních důvodů, proč mu věnujeme takovou pozornost.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  

V duchu elipsy

Renault Ellypse, už i jeho libozvučný název dokazuje patřičnou výjimečnost. Jedná se o poslední koncept automobilky Renault, který je výsledkem práce studia Patricka le Quémenta. Abychom správně pochopili jádro věci, vrátíme se k oné zmiňované psychologii. Oficiální slogan, jenž je auto doprovází, zní: „a bubble of optimism in the automotive world.“ Cílem konstruktérů tedy bylo vytvořit automobil plný optimismu, kde bude potlačena agresivita a kde se poskytne o to víc prostoru lehkým a nevinným křivkám, které dokážou posunout vztah mezi člověkem a automobilem, jakožto výdobytkem moderní techniky, o stupínek výše. Vstřícnost a otevřenost jde z Ellypse rozhodně cítit, je opravdu takovou bublinou optimismu. Je to malé dítě, lidumil, s přátelským charakterem, jestli to takto lze nazvat. Nesmíte se prostě na tohle vozítko dívat jako na kus plechu, který vás na čtyřech kolech odveze z bodu A do bodu B. K tomu slouží samozřejmě taky. Je v něm však něco hlubšího. Hlavně je to až do morku kostí ekolog, k tomu se však ještě dostaneme.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Koncept měří 3930 mm, čímž bychom jej mohli zařadit do kategorie malých vozů, tedy zhruba vedle Clia. Výška 1520 mm však napovídá, že by se mohl za jménem honosit titulem MPV. Dojem robustnosti, v rámci rozměrů, umocňují i 19palcové hliníkové ráfky, obuté do pneumatik Michelin. Příď vozu jasně dokládá příbuznost s „rodinnými“ modely, kterým nyní vévodí Avantime s Vel Satisem. O dostatek světla se stará celoskleněná střecha, tak jak je tomu i u nové generace rodinného Espace. Prosklená výplň začíná u přední kapoty a plynule přechází až k zádi, která je opět seseknutá dolů, takže se střechou vytváří skoro kolmici. Zadní světla pak vytvářejí poslední úhel, pod kterým se svažují k zemi. Při pohledu z boku si uvědomíme, že takřka všechny linie a křivky se nesou v duchu elipsy. Působí to opravdu přítulně. Zajímavé konstrukce jsou ovšem dveře a boční okna. Zatímco leva strana dveří je konstruována tak, jak jsme běžně zvyklí, pravá strana se otevírá od sebe. Poznáme to podle absence sloupku mezi dveřmi. Tento systém výrazně usnadňuje nástup do auta a pohyb v něm.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Minimalistický interiér připomíná dětský pokojíček. Dostatek světla, které při jízdě proudí do kabiny z okolo ubíhající krajiny, spolu s minimem ovládacích prvků dokazuje, že v jednoduchosti je krása a síla. Přístrojová deska obsahuje uprostřed dvě centrální obrazovky, z nichž jedna informuje řidiče o provozu, druhá – multimediální - je spíše k pobavení pasažérů. Pod nimi se nachází centrální ovladač, kterým se ovládá funkce jako klimatizace, audio soustava, navigační systém GPS a palubní počítač, který informuje řidiče o všem potřebném. O pohodlí posádky se starají čtyři kinetická sedadla, která se dokáží díky gelové výplni okamžitě přizpůsobit tělu pasažéra. Nastavení je pak možno uložit do paměti. V případě potřeby stačí zmáčknout tlačítko a z dvojice sedadel můžete mít v mžiku dvě pohodlná lůžka. Princip kontrastu „jednoduchost – technické finesy“ tvůrci pojmenovali Touch Design. Většina materiálů (hliník, zvláštní kovy a umělé hmoty), a to jak interiérových, tak vnějších, je recyklovaná, recyklovatelná a následně obnovitelná.

Technikou vstříc ekologii

Srdcem konceptu Renault Ellypse je turbodiesel 1,2 dCi 16V o výkonu 100 koní a točivém momentu 200 Nm, což je na tak malý objem motoru úctyhodný výkon. Je to díky pokročilému vstřikování paliva systému common-rail, které naftu do válců vstřikuje pod tlakem 2000 barů. Pro srovnání, zahradní hadice vykazuje tlak okolo 1 baru. Motoru také asistuje alternátor o výkonu 12 kW, který dokáže udržet auto „při životě“, i když turbodiesel vypoví svou službu a vy potřebujete nouzově dojet. Zajímavým krokem je i použití elektronického systému o napětí 42 voltů, místo obvyklých 12, ten lépe vyhovuje technologické konstrukci vozu. Dalším ekologickým gestem je použití nejmodernějšího systému kontroly emisí, který sleduje jejich chemické složení a vykazuje tak nížší produkci výfukových plynů. Díky tomu produkuje pouze 85 gramů oxidu uhličitého na 1 kilometr při spotřebě 3,2 litru/100 km. To vše při váze 980 kg. Poslední technickou lahůdkou je systém „x-by-wire-era“. Ten nahrazuje hydraulické obvody elektronickými, které nepotřebují neekologická maziva, jež ohrožují životní prostředí. Takto například funguje systém brzd, řízení a také automatická převodovka.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Co říci na závěr? Renault má opravdu plodný rok a troufám si říci, že v Paříži vzbudí obrovskou pozornost. Tímto konceptem dokázal, že dokáže tvořit s emocemi i rozumem. Odvážný design spolu s hypermoderní technikou by mu v budoucnu mohl dát vážené slovo na automobilovém trhu. A věřte mi, že na čisté životní prostředí v dnešním globalizací zmítaném světě slyší nejen ekologové.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků