Kapitoly článku:
Komfortní
Pod kapotou je benzinová přeplňovaná jedna-šestka s parametry 200 koní a 240 Nm. Řidič může vybírat mezi režimy Normal, Sport a Race, přičemž se změní odezva motoru, chování převodovky i účinek posilovače. Režim Sport navíc omezí zásahy stabilizace a Race ji úplně deaktivuje. Jo a abych nezapomněl, nové Clio R.S. má na přední nápravě v dnešní době hojně používanou elektronickou náhražku samosvorného diferenciálu.
Clio R.S. slibuje zajímavé jízdní vlastnosti. Například zadní stabilizátor je o deset procent tužší, než tomu bylo u předchůdce.
Hned na úvod nám bylo řečeno, že když si chceme auto užít, máme si zapnout režim Race. Ten kromě deaktivace stabilizace také neumožňuje jiné, než manuální řazení a rychlost změny jednotlivých stupňů je snížena na 150 ms. Race aktivujete dlouhým stiskem tlačítka R.S. Drive na středovém tunelu.
První sešlápnutí plynu vypadá slibně. Malé Clio vyrazí dopředu velmi solidně, převodovka reaguje na vaše pokyny poměrně rychle. Jakmile dosáhnete šesti tisíc, auto hlasitě zapípá, na 6500 ot.min už zasahuje omezovač. V režimu Race ale převodovka dál neřadí, což je chvályhodné. První zatáčka ukazuje, že nová generace je po stránce podvozku výrazně civilnější. Tedy alespoň co se týká základní verze, kterou jsem dostal na první jízdy. Řízení je takové abych tak řekl nijaké a prostě v něm je poznat, že používá elektrický posilovač a že ona tuhost není úplně přirozená.
První metry jízdy prozradí, že je nová generace výrazně civilnější. Podvozek je měkčí, zvuk motoru příliš za srdce nechytne.
V ostrých zatáčkách si Clio R.S. ani se základním podvozkem nevede vůbec špatně, jen to chce dobře odhadnout rychlost nájezdu, protože pokud zatáčku probrzdíte, naplno poznáte, jak moc je auto na limitu nedotáčivé. K měkčímu, ale jistému podvozku se sluší doplnit, že takhle podle prvních dojmů vypadá, že mu rozhodně nebudou dělat denní cesty do práce žádný problém. Zrovna v každodenní použitelnosti mělo předchozí R.S. velké rezervy.
Takže abych to shrnul, jistý podvozek, trochu umělé, ale stále solidní řízení, dost výkonu a rychlá převodovka. Potud je vše v pořádku. Problémy se objeví, když za to pořádně vezmete. V režimu Race je deaktivovaná stabilizace a nefunguje ani ona elektronická uzávěrka diferenciálu. Jinak řečeno, přidáte v zatáčce a přední vnitřní kolo začne marně hledat trakce a klidně i na trojku se začne protáčet.
Naopak když si aktivujete režim Sport a tudíž i elektronické pomocníky, bude vás pro změnu občas brzdit stabilizace. Ale abych jí nekřivdil, musím dodat, že zásahy to jsou relativně citlivé. Co vás rozčílí možná ještě více, to jsou situace, kdy i v manuálním módu občas zasáhne automat sám z vlastní iniciativy. Zařazená trojka, na výjezdu cca 3000 ot./min, plný plyn, auto škubne a rázem tam mám dvojku. Samozřejmě jakmile dojdete na omezovač, v režimu Sport automat sám přeřadí.
Sázka výhradně na automatickou převodovku je u Clia R.S. odvážným tahem. Tohle auto by si jednoznačně zasloužilo manuál.
O poznání lepší
Na druhé jízdy jsem si vzal auto s podvozkem Cup a rozdíl to je více než podstatný. Hned na prvních metrech cítíte, že je podvozek tužší, řízení zrovna tak, auto výrazně lépe zatáčí a při tom vypadá, že na základním komfortu vlastně ani nic neztratilo. Když porovnáte starý podvozek Cup a ten nový, budete si připadat jako v nějakém extra pohodlném Citroënu. Jízda s tužším podvozkem je daleko lepší. Mimochodem se za něj připlácí pouze 30 000 Kč.
Zajímavou novinkou je funkce Launch Control, kterou má každé nové Clio R.S. Funguje klasicky, po aktivaci tohoto režimu stačí držet brzdu jednou nohou a dát pedál plynu až na podlahu. Jakmile pustíte brzdu, auto předvede svých 6,7 s ve sprintu na stovku. Launch Control je ona výhoda automatické převodovky, o které jsem psal výše.
Novinkou je Launch Control. Efektní záležitost, kterou umožňuje přítomnost automatu.
V kombinaci se systémem R-Link navíc Clio R.S. nabízí řadu jistě užitečných funkcí. Měřit si můžete čas na kolo, sledovat lze teploty všeho možného, zrychlení z nuly na stovku, velikost bočního přetížení a tak dále. Data můžete stáhnout přes USB na disk a následně přes speciální aplikaci s nimi dále pracovat. To jsem si ale nevyzkoušel, pouze předávám to, co nám na prezentaci bylo řečeno.
Celkově je Clio R.S. z pragmatického hlediska moc dobré auto. Zvládne rychle sprint z nuly na stovku, je určitě použitelnější pro denní jízdu, s automatem si s ním bude rozumět podstatně širší skupina uživatelů a dobře vypadá. Co vlastně chtít více?