Renault chystá elektrické modely RS. První bude hatchback Zoe

11 komentářů

Kuk Vykuk
21. dubna • 6:31

RenaultSport? To neznám :)

Hartge
21. dubna • 2:37

POŠAHANOST JMÉNEM ELEKTROMOBIL
1)
Po stu let vývoje jsme se dopracovali oklikou na začátek, auta znovu jezdí na uhlí.
Celková účinnost elekromobilů je 15% vložené energie proti 35% u dieselu.
Uhlíková stopa je tedy více než dvojnásobná. Kdo tenhle humus propaguje je šílenec.
Ztráty při přenosu elektřiny (10% v zimě horší), v nabíječce (15% spínaný zdroj), u vlastního nabíjení akumulátorů (10-35% dle typu), samovybíjení, pokles kapacity s teplotou (hlavně v zimě) a ztráty vlastního elektrického pohonu (5-25%), dále ztráty měničů při regulaci pohonu, atd. Potom vám vychází účinnost elektrického pohonu oproti ropnému dokonce nižší.
V ČR se 57% el. energie vyrobí z uhlí, 33% z jádra, 4% z plynu, 3,63% z vody, 1,74% z biomasy, 0,35% z větru a 0,11 ze slunce. Produkce z větru a slunce byla možná jen díky dotacím v řádech desítek miliard korun na nákup zařízení a výkupní ceny.
2)
Kolik tedy konkrétně potřebuje jen ČR na provoz automobilové dopravy (osobní, nákladní, MHD) podle nájezdu km a spotřeby?
Ektromobil v praxi spotřebuje ze své baterie okolo 30kWh/100km, na které je potřeba v elektrárně vyrobit více jak 200kWh. V ČR je evidováno více jak 7 mil. vozidel a průměrný řidič osobáku najede 15 tis. km ročně. 200kWh * 150 tj. 30MWh * 7^6 tj. 21TWh (dnešní spotřeba celé ČR je 60 TWh). To vše s nájezdem jen jako u průměrného osobního auto. Nákladní doprava spotřebuje v ČR 80% nafty, tz. 21TWh * 4 tj. 84 TWh pokud by ČR chtěla přejít z konvenčních paliv na elektřinu neboli přes 5,6 Temelínů čísté spotřeby. Při zachování dnešního poměru spotřeby (60 TWh) a výrobní kapacity elektráren (90 TWh), 5.6 * 1,5 by bylo potřeba 8,4 Temelínů pro zachování stabilní dodávky 84 TWh na provoz osobní nákladní a hromadné dopravy v ČR.
I kdybychom započítali elektrozastánic proklamovanou ztrátu jen 50% (nereálné), bylo by to: 30 kWh * 2 tj. 60kWh * 150 tj. 9MWh * 7^6 tj. 6,3TWh tj. * 4 * 1,5 tj. 37,8 TWh tj. 2,52 Temelínů.
3)
Kdyby měla Evropa jezdit jen na elektřinu potřebovala by násobně více energie než dnes vyrabí. Z čeho? Když je proti jádru.
Kolik tedy konkrétně potřebuje jen ČR na provoz automobilové dopravy (osobní, nákladní, MHD) podle spotřeby ropy?
Česko spotřebuje za rok cca 7 miliónu tun ropy na výrobu PH, to je nějakých 7 * 10^9 kg krát 5 * 10^7 J/kg, tj. 3.5 * 10^17 J energie z ropy, tj. děleno 3600 je asi tak 10^14 Wh tj. 100 TWh energie, jeden Temelín dodává ročně 15 TWh, tz. 6,7 Temelínů. Jaderka má životnost pouze 30 - 50 let a náklady na její výstavbu se pohybují okolo 0,3-0,5 bilonu korun.
4)
Kdyby měla Evropa jezdin jen na elektřinu potřebovala by k výrobě baterií více drahých kovů než dnes obsahují známá nalezišt. Jen nevytěžené zásoby lithia se odhadují za 100 let, při součansné spotřebě. Což by nepokrylo spotřebu ani na několik desítek procent baterií potřebných pro elektirfikaci mobility Evropy. Nemluvě o astronomickém nárůstu ceny v případě takové poptávky a tím zvýšení ceny baterií, díky kterým by ujetý km byl nákladnější než ujetý km na plyn nebo dokonce na naftu.
5)
Při standardním terifu elektřiny (nedotovaném) okolo 5 korun vychází km na 1,20 Kč až 1,50 Kč, což je cena přibližující se k ceně nafty, která je ale zatížena 53% daní, elektřina jen DPH 21%. Vzhledem k násobné ceně elektromobilu oproti konvenčnímu pohonu ve stejné kategorii auta, se rozdíl v pořizovací ceně nikdy nevrátí.
6)
Kdyby měla Evropa jezdit jen na elektřinu potřebovala by nové technologie na skladování elektřiny. Kapacita baterií za 25 let stoupla jen 3x. Současným tempem na srovnatelnou úroveň s konvenčními motrory se dostaneme za 75 a více let.
7)
Kdyby měla Evropa jezdin jen na elektřinu potřebovala nové technologie na nabíjení baterií. Nabití na úroveň dojezdu cca 1000 km (dojezd konvenčího motoru) trvá dnes nejmodernější technologií 9 hodin, 1 hodina 100 km. Vzhledek ke stavu rozvodné sítě lze rychlonabíječky používat jen v omezené míře, ale ty i dnes dokáží dodat energii na 1000 km nejrychleji více jak za 2 hodiny.
Nemluvě ani o cenách za přípojky. Při technologii, které by auto nabyla za několik destítek sekund (ekvivalent takování PH) museli byste mít přípojku pro ekvivalent jedenoho kilogramu nafty (42,61 MJ/kg) za 10s na 400V: 42.61 * 1000000 / 400 / 10 / 0.7 / 3 = 3x5000A, a takovou přípojku byste asi platit nechtěli.
8)
Pro dobíjení elektormobilů je dnešní rozvodná siť nedostatečná. Elektrifikace dopravy v Evropě by znamnala investice do přebudování rozvodné sítě.
Jen si představte, že většina aut se na noc zapne do nabíječky...
9)
Jak svým provozem, tak výrobou a následnou likvidací elektromobil násobně zatěžuje životní prostředí a jeho zastánci jsou nebezpeční a nezodpovědní extremisté.
10)
Viz články:
1) tři w tečka autorevue tečka cz/cas-elektromobilu-jeste-neprisel_1
2) tři w tečka byznys tečka lidovky tečka cz/po-euforii-vystrizliveni-obamova-podpora-elektromobilu-je-drahy-omyl-1z6-/doprava.aspx?c=A130212_145257_ln-doprava_mev
3) tři w tečka autorevue tečka cz/nekupujte-si-ojete-bmw-i3-nissan-leaf-ani-teslu-radi-consumer-reports

Stepan
22. dubna • 12:44

jj jsi posahanej as za usima :-Dja myslim ze staci rozborit ten prvni odstavec, stejne jsem dal nedocettakze za prvé :-D jeden litr nafty, to je takova ta mazlava tekutina kterou zrejme snupes (a to by se nemelo) spotrebuje pri rafinaci cca 1.6kWh elektriny, to je takova ta vec co vyrabej v elektrarne a nikdo to nikdy nevidel, no a kdys si spocitame ze rekneme dieselove auto basti 5 litru nafty na 100km, do nadrze se nam vejde rejneme 50 litru nafty, pak tu mame benzinku ktera jaksi funguje diky elektrine, takze budeme pocitat 1.7kWh na 1 litr, takze plna nadrz = 85kWh elektriny, a to jsi jeste neujel ani jeden km a jen mas v nadrzi auta fantu ;) a ano na tech 50 litru ujedes 1000km tedy asi tak 2.5x vice nez treba Tesla S s 85kWh baterii, jenze ta Tesla jiz nic dalsiho narozdil od toho naftaku nevypousti z vejfuku, neb zadny nema ;-) pak jsem si vsiml nejakych cisel a vypoctu, no k tomu staci navstivit stranky CEZ a zjistit ze podle jejich propoctu by v CR mohlo z fkleku jezdit asi 500000 elektromobilu a kazdy den nabijet 50kWh, az teprve nad touto hodnotou by znamenalo ze by CR musela elektrinu dovazet a ne vyvazeta citat nazaver
"Samozřejmě nové technologie můžete ignorovat, jako na počátku 20. století vozkové a povozníci ignorovali možnosti automobilismu…." takze si smele ignoruj, stejne se EV dobudoucna nevyhnes, nic s tim nenadelas ani blbostma co placas v diskuzich ;-)

Hartge
22. dubna • 17:53

doložte, že litr nafty spotrebuje pri rafinaci cca 1.6kWh elektriny

Kuk Vykuk
23. dubna • 15:15

Dolož, že si svéprávnej.

Hartge
24. dubna • 2:27

díky, že jste potvrdil, že jen lžete

Kuk Vykuk
22. dubna • 14:39

Neskákej mu na návnadu, stará už mu dlouho nedala tak jenom plakátuje ty svoje houna všude po auto webech.

AsiJa
21. dubna • 12:01

:-D :-D :-D článek o tom, že Renault možná jednou představí elektrické auto ve verzi RS. Nic co by mě zvedalo ze židle, obyčejná elektro kára, která bude mít sportovní vzhled? A ty tady píšeš sáhodlouhou slohovou práci o tom, jak je EV slepá cesta :D Tvůj volný čas musí být opravdu vzácný :-D

Stepan
20. dubna • 19:27

jen tak k EV, pokud byste chteli podporit treba i jen zdilenim jedno mozne budouci EV, pro ty kdos pomohou i nepomohou je tam k nahledniti a stazeni 3d model Tesla X u Superchargeru :-)https://www.generosity.com/fundraising/tesla-car--2...

runner42
20. dubna • 19:37

A jinak normální?
Jinak všem doporučuji navštívit, je to perfektní exkurze do myšlení zeleného mozečku.

Kankunen
20. dubna • 14:18

Proč spotřebiče, které mají primárně jezdit za málo peněz mají mít RS?
Stejně tyto věcičky přeměňují energii z parního stroje.

Doporučujeme

Články odjinud