Renault Captur E-Tech v dlouhodobém testu: Povedený start! Rychlík to ale není

Testovací auta se u nás zpravidla zdrží necelý týden. S plug-in hybridním Renaultem Captur však máme troch větší plány.

Renault na podzim loňského roku elektrifikoval své nejdůležitější modely. Zatímco městské clio dostalo nový full-hybridní pohon E-Tech, modely Megane Grandtour a Captur mají rovnou plug-in hybrid se stejným označením, ale mnohem větším akumulátorem. Změna to byla zásadní, očekávaná, a po prvním svezení s hybridním cliem i capturem se nebylo kvůli čemu rozčilovat. Auta jsou zajímavá jak technikou, tak i výbavou. A že jsou dražší než ekvivalenty s ryze spalovacími motory? To je dnes až na pár výjimek běžná praxe.

S Renaultem Captur E-Tech poprvé v ČR: Jezdí skvěle a za málo, i díky Formuli 1

S Renaultem Captur E-Tech poprvé v ČR: Jezdí skvěle a za málo, i díky Formuli 1

Během prvních seznámení bývám plný nadšení. Od zástupců automobilek si rád poslechnu, co by dané auto mělo umět a pak se snažím nově nabyté poznatky ověřit v praxi během krátkého svezení. Málokdy během něj ujedeme více než pár desítek kilometrů, obzvlášť v době kovidové, kdy jsme se na tiskovkách točili po skupinkách, a kontakt lidí býval omezen na nezbytné minimum.

Jedeme v tom déle

Aby se člověku dostal jakýkoliv produkt pod kůži, je potřeba delší soužití. A protože jsou pro Renault nové plug-in hybridní modely v současnosti nesmírně důležité, dal nám pro účely redakčního testování elektrifikovaného capturu „o něco“ více času. Konkrétně tři měsíce, během kterých budeme nesčetněkrát nabíjet, zatáčet, brzdit, rekuperovat, nakládat, vykládat, otevírat, zavírat, nastupovat, vystupovat, jezdit daleko i poskakovat v kolonách, zkrátka používat vůz tak, jako by se jednalo o jediné auto do rodiny.

Za volantem hybridního Renaultu Clio E-Tech: Sesadí Toyotu z trůnu? Šanci má!

Za volantem hybridního Renaultu Clio E-Tech: Sesadí Toyotu z trůnu? Šanci má!

Zatímco během prvního krátkého seznámení můžete některé vlastnosti vozu přehlédnout, během delšího soužití dříve či později vyplynou na povrch. V případě Renaultu Captur a mé osoby je to například ne zcela ideální umístění ovladačů pro stahování oken – asi mám moc dlouhé předloktí či co, ale pokud chci stáhnout boční okno, loket musím cpát nepřirozeně za sebe. Takových vlastností může postupem času vyplynout více, proto mám tahle delší soužití tak rád.

Nejvíce poznatků se samozřejmě bude vztahovat k pohonu. Plug-in hybridy se totiž, na rozdíl od běžných spalováků, mohou chovat trochu jinak při jízdě s nabitou a vybitou baterií. Zatímco během prvního seznámení s Capturem E-Tech nešetřila spousta novinářů (včetně mně) superlativy, po první tisícovce kilometrů v hybridním režimu vyplynulo na povrch hned několik zajímavostí. Třebaže je na dálnici šílený rozdíl mezi spotřebou při rychlosti 120 a 140 km/h a že logika hybridního pohonu, respektive jízdních režimů, je trochu jiná než například u plug-in hybridů od Volkswagenu.

Renault Captur dostal verzi inspirovanou motorsportem. A další hybridy k tomu

Renault Captur dostal verzi inspirovanou motorsportem. A další hybridy k tomu

Zeptáme se odborníků

Abychom průběžně nepsali pouze domněnky, ale měli naše pocity z řízení a fungování nového plug-in hybridního systému potvrzené a vysvětlené, zastavíme se s „naším“ capturem ve Školícím centru Renault na pražském Střížkově, kde vůz probereme hlouběji přímo se školiteli české dealerské sítě Renault. To se vždycky hodí, protože tito lidé znají daná auta do posledního šroubku. Za těch zhruba tisíc kilometrů, které jsem s capturem v poslední době najel, mám docela dost otázek, ptát se ale můžete i vy, a sice prostřednictvím diskuse pod tímto článkem. Odpovědi přineseme v dalších dílech dlouhodobého testu.

Už standardní captur jezdí skvěle, to si nenechám vymluvit, ten plug-in hybridní však jako jediný z nabídky dostal víceprvkovou zadní nápravu a automatickou převodovku, u níž Renault využil mnohaleté zkušenosti z motorsportu, konkrétně z Formule 1. Jde o sekvenční skříň bez synchronizátorů, u níž má synchronizaci na starosti pomocný elektromotor. Má dva stupně pro hlavní elektromotor a čtyři stupně pro spalovací motor, řazení je mimořádně hladké a vůz se vždy rozjíždí na elektřinu.

Nové hybridní Renaulty dorazily do ČR. Ostatní verze převyšují výkonem i cenou

Nové hybridní Renaulty dorazily do ČR. Ostatní verze převyšují výkonem i cenou

U nových hybridů našel Renault uplatnění pro atmosférický benzinový čtyřválec 1.6 SCe s nepřímým vstřikováním paliva, který se již z nabídky běžných spalovacích modelů vytratil. Motor byl pro použití u hybridů náležitě upraven: má nové ojnice, proběhla u něj opatření pro snížení tření, dokonce dostal filtr pevných částic, který dříve u motorů s nepřímým vstřikem paliva nebyl podmínkou. Takový agregát musí vydržet násobně více startů než běžné jednotky, jak si ale povede stran spolehlivosti, ukáže až čas.

Jedná se o nejvýkonnější verzi nabídky. Samotný spalovací motor má 68 kW v 5600 otáčkách za minutu a točivý moment 144 N.m, hlavní elektromotor pomáhá svými 51 kilowatty a 205 newtonmetry. Kombinovaně vůz nabídne 117 kW (160 koní), dynamika je ale i kvůli vyšší hmotnosti (zhruba o 200 kg v porovnání s benzinovým ekvivalentem) spíše na úrovni výrazně levnější verze TCe 140 (103 kW, 260 N.m) a maximální rychlost odpovídá tříválci TCe 100 spalujícímu benzin i LPG.

Renault Captur pro šetřílky dorazil do Česka. Prvotní investice vás nezruinuje

Renault Captur pro šetřílky dorazil do Česka. Prvotní investice vás nezruinuje

Konkrétně se bavíme o zrychlení z nuly na za 10,1 sekundy a maximální rychlosti 173 km/h (135 km/h v EV režimu). Captur E-Tech tedy není žádná střela a zejména na dálnici to je znát. Do nějakých 120 km/h zrychluje relativně svižně, pak mu ale začnou docházet síly. Nechápejte mě špatně - Captur E-Tech není pomalý, jde ale o ukázku toho, že kombinovaný výkon není až tak klíčový. Pokud navíc nebudete nabíjet ze sítě, se spotřebou se dostanete na úroveň výrazně levnějších turbobenzinů.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Dnes je díky spojení s Nissanem třetí největší autoskupinou na světě.

Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): Šli skautíci na výlet, měli 200 koní

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

Univerzálnímu stroji se zvýšeným podvozkem nejsilnější turbodiesel a bohatá výbava sluší. Znamená „skautizace“ pro uživatele nějaká omezení, nebo je zde vše Simply clever?

dnes | Richard Herbich | 36 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

22.  1.  2021 | Jan Mička | 78 příspěvků
TEST Toyota Land Cruiser 150 Executive: Injekce adrenalinu pro poctivého dělníka

Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser bude brzy sedmdesátníkem. Verze 150, kterou jako jedinou u nás zastoupení značky oficiálně prodává, dostala řádný upgrade techniky a výkonu. Jak to dopadlo?

20.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků