Spotřeba paliva
Naladění podvozku
Atraktivní design
Povedené jízdní vlastnosti
Absence dvouzonové klimatizace
Zastaralý kamerový systém
Nucené zatahování ruční brzdy
Místy laciné plasty v interiéru
8 /10
Prémiové značky dávno pochopily, že si řada lidí kupuje vozy SUV pro atraktivní design a na praktičnosti jim až tak moc nesejde. To by se jinak nedařilo BMW X4, Mercedesu GLC Kupé, ani Audi Q3 Sportback, natož Audi Q8. Pokud se vám právě tento segment zamlouvá, museli jste donedávna sáhnout hluboko do kapsy, protože běžná konfekce nic takového nenabízela.
Zatím se v Evropě reálně příležitosti chopil pouze Renault s Arkanou, která dodnes prakticky nemá přímého konkurenta. Ano, Citroën vytáhl větší verzi C4 s přívlastkem „X“, ale vzhledem k použití stejné platformy CMP je celkově menší. Navíc její extrovertní design nemusí sednout každému. Peugeot zase oprášil číslovku 408, ale ta je pro změnu o píď větší, a navíc si na ni musíme počkat do podzimu.
Čerstvé změny
Že se Renaultu vyplatilo vsadit na divokou kartu, svědčí prodeje. Za první letošní půlrok je Arkana třetím nejžádanějším modelem (403 registrací), hned za Cliem (800 registrací) a Capturem (472 registrací). Navíc aktuálně prošla nenápadnou modernizací, nebo spíše restrukturalizací nabídky.
Ještě na jaře stála Arkana ve výbavě R.S. Line se silnějším motorem TCe 160 EDC 843.000 Kč. Dnes už za ni zaplatíte 864 000 Kč. Nutno říct, že se mírně změnily i prvky výbavy a například za skvostnou oranžovou metalízu Valencia už nemusíte připlácet 10.000 Kč. Zároveň přibyla nová výbava E-Tech Engineered, která po vzoru ostatních modelů opticky odlišuje hybridní verzi pomocí černého laku a zlatých doplňků.
Souhra protikladů
R.S. Line je tedy to nejlepší, co Arkana s konvenčním pohonem může dostat a také podle toho vypadá. Ten lak jednoduše chcete, protože vozu dodává obrovskou porci sexappealu, zvláště s 18palcovými koly Silverstone zdobených červeným proužkem. Tato verze má i specifický nárazník s šedou lakovanou lištou a černou výplní. Vzadu sportovního ducha podtrhuje šedý „difuzor“ s falešnými koncovkami výfuku. Ten je pouze jeden a navíc svedený „do země“.
Že se jedná o plnohodnotné SUV, dává Arkana najevo mohutnou přídí s full LED světlomety od nejnižší výbavy, plastovými lemy blatníků a masivními prahy, které jsou naštěstí pouze optickou hrou. Černý plast je součástí protažených dveří až do spodní části, takže práh je krytý a za deště se o něj pří výstupu neumažete. Na pochybách nikoho nenechá ani světlá výška rovných 200 mm. Kontrastem k tomu je svažitá střecha typu kupé, jejíž linie celkové proporce zjemňuje a odlehčuje. Výsledek je sebejistý stejně jako elegantní, za což Arkana sklízí pozitivní pozornost kolemjdoucích.
Sportovní nádech
Většinou se nad takovými titulky pousměji, zvláště když se jedná o SUV, ale Renault ideu vystihl velmi hezky. Už na dveřích vás uvítá kontrastní červené prošívání a lišta s karbonovým dekorem. Imitace je to poměrně zdařilá a hezky ladí s červenými pružky a dvoubarevným prošíváním. Otázkou je její životnost, protože při zmáčknutí povrzává, tak jen aby se to samé za pár let nedělo při běžné jízdě.
Kožený volant s perforací má příkladně silný věnec a plochou horní hranu, což je bonus pro ty, kteří ho právě zde rádi drží jednou rukou. Pomyšlení na sportovní divizi značky prezentuje logo ve spodní části.
Rozpačité dojmy mohou budit sedadla ušitá asi na míru malým Francouzkám. Urostlejší pány budou kraje zprvu tlačit do lopatek, ale po ujetí 300 kilometrů se vše srovná a stanou se pohodlnými. Je to o zvyku. Celkově mají příjemný tvar, perforace vypadá hezky a semišové bočnice zabrání klouzání těla při dynamičtější jízdě. Renault by ještě mohl přidat možnost nastavení úhlu sedáku.
Na co bych si naopak zvykat nechtěl, to je loketní opěrka. Ano, lze ji vysunout hodně dopředu, ale má jen jednu výškovou polohu a místo měkké horní plochy se dočkáte plata potaženého tenkou koženkou. Když pominu lacině vypadající plast na středovém tunelu s výklenkem pro kartu a držáky na nápoje, tak interiér vypadá velice hezky a hodnotně.
Střecha není problém
Častou obavou kvůli zkosené střeše bývá prostor na zadních sedadlech. Samozřejmě zde asi nebude jezdit basketbalový tým, takže lze říct, že v Arkaně nebudete mít problém ani s výškou kolem 180 cm. Se svými 177 cm si pohodlně sednu „za sebe“ a při vyklopení loketní opěrky s držáky nápojů zde najdu příjemné útočiště na delší cestu. Navíc plastová záda předních sedadel ušetří čas úklidu, když je děti okopou špinavou obuví. Komfort zvyšují USB porty a nastavitelné výdechy klimatizace. Ta je výhradně jednozónová, což není milým překvapením.
Zavazadlový prostor o základním objemu 513 litrů působí na první pohled skromně. Důvodem je dvojitá podlaha, jelikož pod platem je prostor pěkně hluboký. Mimochodem, aretace podlážky je řešena prostým zaseknutím o boční plasty, takže si je časem ošoupete a není to zrovna elegantní řešení. Pokud byste je opotřebovali, náhradní díl stojí necelých asi 250 Kč. Alespoň malá útěcha. Také tu nenajdete praktické páky pro sklopení zadních sedadel z kufru. Časté využívání této funkce se asi nepředpokládá.
Stará dobrá analogie
Z ergonomického hlediska potěší Arkana zastánce analogových tlačítek. První sadu najdeme nalevo od volantu. Sice je použijete jednou za půl roku, ale v tu chvíli budete rádi, že tam jsou. Navíc hezky splývají s dekorem. Snadné ovládání klimatizace není třeba více zmiňovat, stejně jako vhodně zvolená tlačítka v liště nad ní. Zahrnují vypínání stop/startu, přepínání jízdních režimů, kamerový systém, parkovacího asistenta a další často využívané prvky.
Stejně rychle se skamarádíte s multifunkčním volantem. Pod ním na pravé straně najdete notoricky známý segment ovládání rádia. Za mě by se tento přežitek mohl řešit modernějším způsobem, ale stálá klientela si na to asi zvykla a Renault jim nechce měnit zažité návyky. Výsledkem je intuitivní prostředí, které neodvádí pozornost.
Ve stejném duchu je řešený digitální přístrojový štít s několika režimy uspořádání. Rozsah zobrazených dat možná není tak pestrý jako u konkurence, ale rychle v něm najdete potřebný základ. Snad jen mapa navigace má až zastarale jednoduché zobrazení. Google Earth vážně nečekejte.
Daleko více zábavy si užijete s 9,3palcovou obrazovkou systému Easy Link. Vzhled domovských obrazovek si poskládáte pomocí widgetů. Celkově má přijatelnou odezvu a intuitivní ovládání. Úzký tvar ale zdeformoval základní uspořádání qwerty klávesnice. Komunikace s chytrým telefonem je i pro Apple Car Play pouze drátem a jednotlivá prostředí se snadno přepínají ikonou v horní části. Hlasové ovládání vám rovnou řekne, v jaké rovině budete komunikovat, což je na první seznámení otravné, ale následně to ušetří případná nedorozumění.
To nejlepší a nic míň
Když se podíváte na testy slabší benzinové i hybridní motorizace, největší slabinou je právě výkon a z toho plynoucí nevábná dynamika. Moc se tomu nedivím, 103 ani 105 kW nikoho ze židle nezvedne, a tak jedinou volbou, která alespoň trochu drží krok s elánem Arkany, je právě verze TCe 160 EDC.
Výkon 116 kW s 270 Nm točivého momentu už dokáže Arkanu vytrhnout z letargie a přiblížit jí k mírně dynamické jízdě. Zde se projeví exemplární nastavení podvozku a příkladná práce s hmotností. V táhlých zatáčkách vysoké SUV drží krásně stopu. Větší rozkolísání přinesl až rychlý sled pravé zatáčky, horizontu a následné levé. Fyziku zkrátka obejít nelze a nutno říct, při takové kombinaci už hodně záleží na čisté stopě a rychlosti. Když se s Arkanou sžijete, zvládne i tuto sestavu s nebývalou mrštností. Renault dobře trefil kompromis komfortního podvozku, který při rychlejším průjezdu auto podrží. Řidičsky zajímavé naladění není jediné eso, které Arkana na okreskách zahraje.
Spalovacímu motoru pomáhá elektromotor, i když je tak malý, že sama automobilka soustavu nazývá raději mikro-hybridem než mild-hybridem. Výsledný přínos je ale výrazný. Elektromotor zlepšuje plachtění o dobrou polovinu, pomáhá vozu při rozjezdech i akceleraci, kdy potřebuje nejvíce paliva. S delšími dojezdy je třeba se naučit počítat, což mi nedělalo nejmenší potíže. Odměnou mi byla kombinovaná spotřeba s převahou okresek 5,6 l/100 km. Kombinace města a dálnice vyústila ve spotřebu 6,1 l/100 km. Na 1422 kg těžké SUV je to fantastický výsledek. Hodně tomu pomáhá sedmistupňový automat, který při ustálené rychlosti 90 km/h drží motor kolem 1500 ot/min a na dálničním limitu o tisíc otáček výše.
I přes vysokou stavbu je jízda s Arkanou po městě příjemná. Parkování zjednodušuje vyšší posaz i kamerový systém se záběrem 360°. Zvolit si můžeme i pohled na pravou stranu vozu, což se hodí zejména při podélném parkování. Je to fajn, jen kdyby celý systém nepůsobil zastarale. Dnes je zcela běžné vybrat si mezi čtyřmi záběry kamer a rozlišení prezentované na centrální obrazovce připomíná pravěké začátky této technologie desetiletí zpět. Rovněž mě rozčilovalo panické zatahování ruční brzdy s každým zařazením polohy „P“. Na semaforu nebo v koloně přece nemá smysl stát pořád na pedálu. Brzda se navíc neuvolňuje zrovna rychle, takže rozjezd je doprovázený nepohodlným cuknutím.
Přestože se Arkana příjemně řídí, občas na to nemusíte mít náladu. Poté vstupuje do hry balíček autonomní jízdy Easy Pilot za příplatek 7500 Kč. Za ty peníze není nad čím přemýšlet, funguje totiž skvěle. Arkanu drží ve středu pruhu sebejistými úpravami a nevytrhne ho ani vesnice, kde je místo pravého pruhu pouze obrubník. Zvládne sám i ostřejší zatáčku v dálniční rychlosti, ale pokud ucítí, že se blíží k limitu schopností, včas vás vyzve k převzetí plné kontroly.
Závěr
Člověk by řekl, že z praktického hlediska nelze vymyslet větší nesmysl než SUV-kupé. Jenže Renault dokázal pojmout tento koncept s takovou šikovností, že potenciální neduhy potlačil na zcela přijatelnou úroveň. Po designové stránce je Arkana nadmíru povedená a na své proporce zaujme i jízdními vlastnostmi. Při správném využití mild-hybridního systému nadchne spotřebou, za kterou by se nemusel stydět městský hatchback.
Renault Arkana: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
703.000 Kč (TCe 140 EDC/103kW Equilibre) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
864.000 Kč (TCe 160 EDC/116kW R.S. Line) |
Cena testovaného vozidla |
896.500Kč (TCe 160 EDC/116kW R.S. Line) |
Technické údaje: Renault Arkana
-
Rok • stupeň výbavy
2022 • R.S. Line
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 332 cm3
-
Nejvyšší výkon
116 kW (158 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
270 Nm při 1 800 až 3 750 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,1 s
-
Nejvyšší rychlost
205 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
-
Zákl. objem zavazadlového prostoru
513 l
-
Objem palivové nádrže
50 l
-
Hmotnost: provozní • celková
1 422 kg • 1 876 kg
-
Prům. spotřeba: komb.
5,9 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 720 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 562 mm • 1 584 mm
-
Rozměr pneumatik
215/55 R18
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 568 × 1 821 × 1 576 mm
Základní výbava: Šest airbagů, varování před opuštěním jízdního pruhu s automatickou korekcí jízdní dráhy, rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, specifické nárazníky, 18" kola z lehkých slitin, dekor se strukturou karbonu, full-LED světlomety, LED koncová světla, dešťová a světelný senzor, bezrámečkové elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, přepínač jízdních režimů, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, palubní počítač, sada na opravu pneumatik, automatická jednozónová klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčový vstup, sportovní volant potažený kůží Nappa, elektrické ovládání předních a zadních oken, vyhřívaná přední sedadla, digitální přístrojový štít, multimediální a navigační systém Easy Link s 9,3" dotykovou obrazovkou, ambientní osvětlení interiéru, kožené čalounění. Kč
Volitelná výbava: Easy Pilot (7.500 Kč), kamerový systém 360° (10.000 Kč), černá střecha (10.000 Kč), rezervní kolo (5.000 Kč).