Dostatek vnitřního prostoru
Komfortní odpružení
Tichý motor
Jízdní dynamika v přímce
Nemalá spotřeba
Občas zmatkující stop/start
8 /10
Když se před dlouhými lety objevilo BMW X6 jakožto první masové SUV se splývavou zádí (pokud nepočítáme průšvih jménem SsangYong Actyon), mnozí si ťukali na čelo. Ale šlo o velký úspěch. Lidé přišli na chuť autům, která kombinovala slušné užitné vlastnosti se špetkou prostopášnosti a elegance. Nyní auta s podobnými tvary nechybí žádné větší automobilce – Mercedes má GLC, Audi má třeba Q8 nebo Q4, a dokonce i Škoda prodává Kodiaq GT, byť jenom v Číně.
Renault samozřejmě nemůže zůstat pozadu – Arkanu poprvé nabídl v Rusku před dvěma lety, tamní verze však stála na starší platformě B0+, kterou využíval napříkald Duster. A automobilce přišlo jako dobrý nápad prodávat takové auto i v Evropě, i když místní provedení stojí na moderních základech CMF-B ve verzi pro „lepší společnost,“ tedy HS, na rozdíl od slabší LS, určené například pro nové Dacie Sandero nebo Logan.
Toto relativně rozměrné auto tedy stojí na technice nového Clia a Capturu. Vpřed má pseudo McPherson, vzadu polotuhou nápravu s vlečnými rameny. Může technika malého městského diblíka a kompaktního crossoveru fungovat i u takovéhoto stroje? Jak v čem. Odpružení se povedlo, zvládá filtrovat nerovnosti i ve vyšším tempu a kola mají tendenci poskočit a odskočit až na pořádných nerovnostech. I v testované stylové verze R.S. Line s 18“ disky mají pneumatiky o šířce 215 rozumný profil 55. Na rozmlácené okresce to sice není úplně let na kouzelném koberci, ale rázy od vozovky nejsou bůh ví jak strašné.
Řízení není zrovna upovídané, řidiče nezatěžuje přemírou informací. V zatáčkách si vůz vede dobře, nemá tendenci ujíždět po předku z oblouku a přilnavosti je dost i na prudší manévry. Ale nějakou chuť závodit nebudí. I kvůli motoru, kterému chvíli trvá, než se probere z nižších otáček. V dálničním tempu by se pak okolo stotřicítky hodila o něco větší pružnost. Brzdou provozu sice nejste, ale předjíždění je vhodné plánovat tak, aby vám zrovna nikdo nepřihučel za záď.
Jinak s mikro-hybridní benzinovou třináctistovkou o výkonu 103 kW a točivém momentu 260 N.m pracuje příjemně. Je krásně tichá a většinou si rozumí se sedmistupňovým automatem. Výjimkou je popojíždění v nízké rychlosti, kdy občas zmatkuje systém stop/start, který vás v jistých situacích nechá chvilku čekat a pak s autem lehce škubne. Spotřeba se dá udržet mezi sedmi a osmi litry na sto, pokud po motoru budete chtít extra elán kvůli jeho jisté dýchavičnosti, přidejte si litr navíc.
Ono se vlastně stačí podívat na tabulku technických parametrů. Zrychlení na 100 km/h za 9,8 sekundy není v dnešní době žádný rekord a na udávanou spotřebu do šesti litrů se také moc nespoléhejte. Větší smysl by mohla dávat hybridní verze E-Tech 145, která je na tom sice po dynamické stránce o něco hůře, ale pokud můžeme soudit dle našich zkušeností s tímto ústrojím v jiných autech, spotřeba by měla vycházet příznivěji.
Ještě se na chvilku zastavme u asistenčních systémů. Adaptivní tempomat má Arkana bez příplatku ve dvou vyšších z tří výbav. Je vybaven systémem stop & go, který v kolonách funguje spolehlivě. Stejně tak se můžete nechat beze strachu vést v jízdních pruzích, tento systém funguje dostatečně důrazně. Čtení dopravních značek se splete jen zřídkakdy a přednárazový systém naštěstí nepanikaří ani při poněkud ostřejších manévrech.
Pokračování 2 / 3
Krása je v detailech
Co Renault Arkana nenažene na motoru, kompenzuje výrazným stylem. Vysoká příď ve stylu aktuálních Renaultů je působivá a na zadní světla s elegantní grafikou je radost pohledět. Vnitřek nepřekvapí nikoho, kdo seděl v kterémkoliv modernějším Renaultu, zde se automobilka nepouštěla do žádných větších experimentů a naštěstí se nepokoušela o parodii na luxus. Takže zde máme hezky poskládanou a solidně působící palubní desku, v tomto případě ozvláštněnou prvky výbavy R.S. Line.
Z hlediska ovládání na řidiče nečekají žádné pasti a složitosti – volič řazení je hezky po ruce na úzkém středovém tunelu, klimatizace má příjemně velké otočné ovladače a na vertikálně postavenou obrazovku infotainmentu snadno dosáhnete. Digitální přístrojový štít (který aktuálně nemusí být dostupný kvůli nedostatku čipů) má ostrou a přehlednou grafiku, kterou lze přizpůsobit volbou jízdních režimů. Nalevo od volantu najdete vypínání hlídání jízdních pruhů a regulaci jasu přístrojů – chválíme! Stejně šikovné je tlačítko aktivace vedení v jízdních pruzích na pravém rameni volantu.
Obrazovka infotianmentu startuje rychle a neseká se, různé funkce máte sdružené ve výchozím zobrazení a můžete na ně tak snadno přepnout do plnohodnotného zobrazení. Specialitou navigace je zobrazení cen pohonných hmot na čerpacích stanicích, včetně barevného rozlišení dle výhodnosti.
Přední sedadla R.S. Line mají styl, ale posádku nepenalizují přílišnou sportovností. Mají dobré vedení v oblasti sedáků i opěradel, takže v nich v zatáčkách nekloužete, snadno se do nich nasedá a po delší cestě z nich vysedáte odpočatí. Pohodlná jsou i zadní sedadla, na ně se také vyhoupnete bez akrobatických pohybů. Sedáky jsou v dobré výšce nad podlahou, v tomto ohledu si Arkana trochu pomáhá nakopením sedáku vzad. S místem nad hlavou to ale není valné, pokud měříte přes 175 centimetrů, už můžete mít problém.
Zavazadlový prostor má udávanou kapacitu 513 litrů dle metodiky VDA. Podlaha kufru má dvojité dno, pokud je ve své horní poloze, tvoří plus minus rovinu se sklopenými opěradly, dělenými v poměru 2/3-1/3. Pokud dáte podlahu do spodní polohy, vznikne zde působivě hluboký a široký prostor, který bez problému spolyká i velmi objemné předměty. Jistou nevýhodou může být nakládací hrana ve výšce téměř 78 centimetrů, těžké nákupy se při vkládání trochu pronesou.
Pokračování 3 / 3
Stojí za ty peníze?
Už v základní výbavě Renault Arkana dostává 17“ litá kola, LED světla vpředu i vzadu, tempomat s omezovačem, jednozónovou automatickou klimatizaci, bezklíčové odemykání i startování nebo 7“ obrazovku multimediálního systému. V základní ceně je zahrnuta také pětiletá záruka, rámovaná nájezdem 100.000 kilometrů. Příjemná je také možnost připlatit si za rezervní kolo – dostanete ho za 5000 Kč.
Základnímu provedení Zen nic důležitého nechybí, stojí ale 620.000 Kč. Pokud sáhnete po zkoušeném provedení R.S. Line, dostáváte se přes tři čtvrtě milionu. Což je na (byť sympatické, hezky postavené a praktické) auto s technikou Clia a nepříliš oslnivou dynamikou v přímce docela dost. Otázkou je, zda to bude majitelům vadit. Pokud patří k těm klidnějším na plynu, o problém vlastně jít nemusí. Nicméně je nutné uznat, že Renault Arkana nepůsobí odbytě nebo lacině. S hybridem jsme se zatím nesvezli, ale něco nám říká, že právě tato verze, která je dražší o pouhých dvacet tisíc, může být hit.
Renault Arkana: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
620.000 Kč (TCe 140 Zen 103 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
758.000 Kč (TCe 140 R.S. Line 103 kW) |
Cena testovaného vozidla |
831.500 Kč (TCe 140 R.S. Line 103 kW)
|
Technické údaje: Renault Arkana
Rok • stupeň výbavy
2021 • R.S. Line
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 333 cm3
Vrtání • zdvih
72,2 mm • 81,4 mm
Nejvyšší výkon
103 kW (140 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 500 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
260 Nm při 1 750 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,8 s
Nejvyšší rychlost
205 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
513 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 336 kg • 1 876 kg
Rozměry: délka × šířka × výška
4 568 × 1 821 × 1 576 mm
Sériová výbava: Šest airbagů, varování před opuštěním jízdního pruhu s automatickou korekcí jízdní dráhy, rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, specifické nárazníky, 18" kola z lehkých slitin, dekor se strukturou karbonu, full-LED světlomety, LED koncová světla, dešťová a světelný senzor, bezrámečkové elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, přepínač jízdních režimů, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, palubní počítač, sada na opravu pneumatik, automatická jednozónová klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčový vstup, sportovní volant potažený kůží Nappa, elektrické ovládání předních a zadních oken, vyhřívaná přední sedadla, digitální přístrojový štít, multimediální a navigační systém Easy Link s 9,3" dotykovou obrazovkou, ambientní osvětlení interiéru, kožené čalounění
Příplatková výbava: Metalický lak (16 000 Kč), Easy Pilot - asistent pro jízdu po dálnici a v koloně (7 500 Kč), Pack Bose (Prémiový audiosystém Bose s 9 reproduktory vč.subwooferu) (10 000 Kč)