Renault 8 (1962): naposledy s motorem vzadu

Letos je tomu přesně půl století, co byl světu představen Renault R8. Ve své domovině se vyráběl do roku 1973, ale v zahraničí vznikal ještě řadu let déle.
Seznam kapitol
  1. V zajetí zadního pohonu, Jak šel čas
  2. Stále vpřed, 100 koní pro R8 Gordini

V zajetí zadního pohonu

Nový model Renault R8 (typ R1130) byl na domácí trh uveden v červnu roku 1962 jakožto kompaktní rodinný sedan a nástupce modelu Renault Dauphine, s nímž sdílel nejen koncepci pohonu, ale také třeba rozvor náprav. Éra „motor vzadu“ se tehdy pomalu blížila svému závěru a typ R8 byl na počátku sedmdesátých let nahrazen praktičtěji střiženým modelem Renault 6 s koncepcí „vše vpředu“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renaulty s motory vzadu citelně ovlivnily evropskou konstrukci. Vlevo Renault 4CV a Renault Floride, uprostřed Škoda 1000 MB (oba snímky z Oldtimer Festivalu 2008), vpravo pak Simca 1000

Nicméně Renaulty s motory vzadu tehdy měly stále velmi dobrý zvuk a třeba typ Dauphine se stal vzorem pro řadu konkurenčních strojů. Například ve Francii byla od roku 1961 velkosériově vyráběná Simca 1000 (vzhledově měla ale blíže již k řadě R8) a v Československu Škoda 1000 MB. Ačkoli vycházela z Dauphinu, kvůli průtahům ve vývoji a přípravě výroby vstoupila do prodejů až v roce 1964, tedy v době, kdy ve Francii již vyráběli poněkud modernější Renault R8…

Alfa Romeo Giulia: rychlý sedan slaví své 50. narozeniny

Alfa Romeo Giulia: rychlý sedan slaví své 50. narozeniny

A na konci úvodu ještě jedna reminiscence. V továrním muzeu značky Alfa Romeo spočívá bleděmodrý prototyp Alfa Romeo 103, který je modelu Renault R8 dosti podobná. Ačkoli má motor vpředu a předznamenal nástup sériového modelu Alfa Romeo Giulia, podoba to není nikterak náhodná. Značky Renault a Alfa Romeo totiž na přelomu padesátých a šedesátých let úzce spolupracoval. Například Renault pomáhal Alfě s prodeji jejích vozů ve své síti, zatímco Alfa v licenci vyráběla renaulty Dauphine a R4 pro italský trh.   

Jak šel čas

V roce 1964 se z Renaultu R8 stal Renault 8 a o rok později do prodejů nastoupila prodloužená a lépe vybavená verze řady 8 s označením Renault 10. Zatímco Renault 8 se vyráběl až do roku 1973, model 10 byl již o dva roky dříve nahrazen moderně koncipovaným typem Renault 12, známějším v našich končinách spíše coby Dacia 1300 z rumunské produkce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault R8 ve svém původním provedení z roku 1962

Vozy Renault 8 a 10 se kromě francouzského závodu Flins montovaly také v řadě zemí včetně Venezuele, Bulharska (Bulgarrenault), Španělska (až do roku 1976), Mexika, Austrálie, Maroka, Alžírska či Kanady. V Rumunsku „osmičky“ vznikaly v letech 1968 a 1971 v omezených počtech coby Dacie 1100 a položily základ pevnému partnerství, z nějž se zrodily právě Dacie 1300/1310 vyráběné v různých verzích včetně kupé či pick-upu až do roku 2006, na nichž dodnes fakticky stojí celý rumunský vozový park.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Renault 10 se od typu Renault 8 lišil prakticky pouze prodlouženými převisy karoserie

Ačkoli byl Renault R8 zvenčí takřka stejně velký jako předchozí Dauphine (a dokonce o 30 mm užší!), podařilo se konstruktérům dosáhnout většího a komfortnějšího prostoru pro posádku, jež měla například vpředu k dispozici o 60 mm širší a pohodlnější sedadla. „Osmička“ se do dějin evropských automobilů zapsala jako první vůz své velikosti standardně opatřený kotoučovými brzdami na všech kolech (třeba ve Španělsku ale vznikala s odolnějšími, byť méně účinnými bubny).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. V zajetí zadního pohonu, Jak šel čas
  2. Stále vpřed, 100 koní pro R8 Gordini
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků