Renault 4/4L – francouzská lidovka

Renault 4 se zapsal do historie nejen svou zajímavou konstrukcí. Jeho úspěšná kariéra trvala dnes nepředstavitelných 31 let.

Tento víkend se do francouzské obce Thenay sjede tisícovka vozů Renault 4L z celého světa v rámci oslav padesátého výročí legendárního lidového automobilu, který pomáhal motorizovat nejen Francii.

Mezi roky 1961 a 1992 vzniklo podle údajů výrobce 8 135 424 vozidel Renault 4, jejichž prodej probíhal ve více než 100 zemí celého světa. Renault 4 je tak nejprodávanějším francouzským automobilem všech dob.

Malý víceúčelový automobil s vnějšími rozměry 3,60 x 1,48 x 1,53 metru měl praktický a překvapivě prostorný interiér s minimalistickou přístrojovou deskou přístupný prostřednictvím čtyř bočních dveří a velkého zadního výklopného víka, jež usnadňovalo manipulaci s nákladem v zavazadlovém prostoru, který bylo možné rozšířit sklopením zadních sedadel.

Univerzální automobil pro všechny

Jednoduchá a s výjimkou náchylnosti karoserie ke korozi robustní konstrukce odpovídala snaze nabídnout „automobil pro všechny“ a její účelnost zdůrazňovala univerzální pojetí „vozu pro všechny příležitosti“.

Již osobní verze umožňovala živnostníkům používat vůz přes týden k podnikání a o víkendu vyrazit na výlet s celou rodinou. Nicméně existovala rovněž užitková provedení (např. Renault 4 Fourgonette), která se vyznačovala mimo jiné malým výklopným segmentem střechy pro přepravu mimořádně dlouhých předmětů.

První osobní Renault s pohonem předních kol

Renault 4 přišel na trh jako první osobní vůz značky Renault s pohonem předních kol, který obstarával odolný čtyřválec OHV se zdvihovým objemem 747 cm3 a třístupňovou převodovkou.

Vzhledem k nízké hmotnosti pohybující se v základním provedení hluboko pod 600 kg byl výkon cca 19 kW (26 k) vcelku postačující. Postupem času nabídku rozšířily další motory, jejichž zdvihový objem se vyšplhal až k 1,3 litru. Výkon se však zvyšoval jen mírně (max. 33 kW/45 k). Nezávislí úpravci nabízeli rovněž verze s pohonem všech kol.

Renault různými inovacemi výrazně snížil náročnost typu R4 na údržbu, čímž ještě víc podtrhl lidový charakter svého nejprodávanějšího vozu. Zajímavý byl také podvozek, který měl zadní nápravu odpruženou podélně přesazenými příčnými torzními tyčemi a kvůli tomu i nestejný rozvor náprav na pravé a levé straně. Přední kola byla odpružena podélně uloženými zkrutnými tyčemi.
 


Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 36 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků