Renault 4/4L – francouzská lidovka

Renault 4 se zapsal do historie nejen svou zajímavou konstrukcí. Jeho úspěšná kariéra trvala dnes nepředstavitelných 31 let.

Tento víkend se do francouzské obce Thenay sjede tisícovka vozů Renault 4L z celého světa v rámci oslav padesátého výročí legendárního lidového automobilu, který pomáhal motorizovat nejen Francii.

Mezi roky 1961 a 1992 vzniklo podle údajů výrobce 8 135 424 vozidel Renault 4, jejichž prodej probíhal ve více než 100 zemí celého světa. Renault 4 je tak nejprodávanějším francouzským automobilem všech dob.

Malý víceúčelový automobil s vnějšími rozměry 3,60 x 1,48 x 1,53 metru měl praktický a překvapivě prostorný interiér s minimalistickou přístrojovou deskou přístupný prostřednictvím čtyř bočních dveří a velkého zadního výklopného víka, jež usnadňovalo manipulaci s nákladem v zavazadlovém prostoru, který bylo možné rozšířit sklopením zadních sedadel.

Univerzální automobil pro všechny

Jednoduchá a s výjimkou náchylnosti karoserie ke korozi robustní konstrukce odpovídala snaze nabídnout „automobil pro všechny“ a její účelnost zdůrazňovala univerzální pojetí „vozu pro všechny příležitosti“.

Již osobní verze umožňovala živnostníkům používat vůz přes týden k podnikání a o víkendu vyrazit na výlet s celou rodinou. Nicméně existovala rovněž užitková provedení (např. Renault 4 Fourgonette), která se vyznačovala mimo jiné malým výklopným segmentem střechy pro přepravu mimořádně dlouhých předmětů.

První osobní Renault s pohonem předních kol

Renault 4 přišel na trh jako první osobní vůz značky Renault s pohonem předních kol, který obstarával odolný čtyřválec OHV se zdvihovým objemem 747 cm3 a třístupňovou převodovkou.

Vzhledem k nízké hmotnosti pohybující se v základním provedení hluboko pod 600 kg byl výkon cca 19 kW (26 k) vcelku postačující. Postupem času nabídku rozšířily další motory, jejichž zdvihový objem se vyšplhal až k 1,3 litru. Výkon se však zvyšoval jen mírně (max. 33 kW/45 k). Nezávislí úpravci nabízeli rovněž verze s pohonem všech kol.

Renault různými inovacemi výrazně snížil náročnost typu R4 na údržbu, čímž ještě víc podtrhl lidový charakter svého nejprodávanějšího vozu. Zajímavý byl také podvozek, který měl zadní nápravu odpruženou podélně přesazenými příčnými torzními tyčemi a kvůli tomu i nestejný rozvor náprav na pravé a levé straně. Přední kola byla odpružena podélně uloženými zkrutnými tyčemi.
 


Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků