18
Fotogalerie

Renault 30 TS (1975): od války poprvé s šestiválcem; anabáze PRV

Kapitoly článku:


Moderní konstrukce

Na obou nápravách byly zkrutné stabilizátory, kotoučové brzdy posilové, dvouokruhové kapalinové soustavy, vinuté pružiny a teleskopické tlumiče (vzadu pro prostorovou hospodárnost nesoustředné). Hřebenové řízení mělo u 30 TS standardně kapalinový posilovač.

Snaha vyhovět rostoucím nárokům na pasivní bezpečnost (zástavba deformačních zón na obou koncích karoserie) však přispívala k celkem vysoké pohotovostní hmotnosti 1 320 kg, kterou tak v dané kategorii překonávalo snad jen BMW 525 (E12). A to i přesto, že Renault 30 TS patřil svojí délkou 4 520 mm naopak k nejkratším (třeba zmíněné BMW bylo o 80 mm delší).

Renault 30 TX 1.jpgRenault 30 TX 2.jpgRenault 30 1983.jpg
Renault 30 TX

Ačkoli síly značek Renault, Peugeot a Volvo byly při vývoji motoru PRV úředně rovnocenné, za nitky tehdy nejintenzivněji tahal zřejmě v té době ekonomicky zdaleka nejsilnější Renault. Lpěl Renault na dané konstrukci motoru PRV z čistě sobeckého zájmu (u podélné zástavby ve vozech Peugeot a Volvo lehká stavba ani širší rozevření řad válců tak významnou roli nehrály), nebo šlo o společný zájem všech partnerů hnaný vizí prodeje těchto motorů i dalším odběratelům? Tento oříšek již s takovým odstupem času asi nerozlouskneme.

Pro vozy Renault 30 TS byl šestiválec PRV vyráběn ve verzi PRV R, kde písmeno R naznačovalo především modifikace pro zástavbu před přední, poháněnou nápravu, a to zejména na zadní přírubě upravené pro připojení převodovky s rozvodovkou. Stále šlo však o celohliníkové agregáty s mokrými vložkami válců a plechovou olejovou vanou. Druhým výrazným prvkem motoru PRV R bylo jeho plnění. Zatímco Volvo už používalo vstřikování, Renault sázel na atypickou kombinaci dvojice karburátorů Solex.

Bohatá výbava, variabilní uspořádání

Při malém a středním zatížení pracoval jen jednoduchý karburátor s difuzorem o průměru 34 mm a samočinným sytičem, teprve při potřebě maximálního výkonu se začaly otevírat i difuzory druhého, tentokrát dvojitého karburátoru. Zapalování využívalo kompletně zdvojeného systému s párem přerušovačů, cívek i kondenzátorů. Co je u modelu Renault 30 TS neoddiskutovatelné, to je rozsah jeho standardní výbavy, která by s trochou nadsázky uspěla i dnes.

Renault 30 TX Injection 1981.jpg
Interiér Renaultu 30 nebyl jen prostorný a bohatě vybavený, ale také mimořádně variabilní
 

Do jejího seznamu v roce 1975 patřily například posilovač řízení, centrální zamykání (v případě nehody mělo zámky všech dveří odjistit), elektrické ovládání předních oken, samonavíjecí bezpečnostní pásy na předních sedadlech, dva páry halogenových světlometů (potkávací světla se sklonem stavitelným z místa řidiče), vyhřívané zadní okno (bohužel bez stírače), plynulá regulace otáček ventilátoru topení a ventilace nebo dvourychlostní stěrače doplněné cyklovačem s proměnným intervalem stírání.

Všechna sedadla Renaultu 30 disponovala nezvykle dlouhými sedáky i opěráky, ta přední byla navíc opatřena stavitelnými hlavovými opěrkami. Zadní sedadla byla i z dnešního pohledu neobyčejně široce přestavitelná. Prostor pro zavazadla měl v základním uspořádání objem 400 l, ovšem posuvem zadních sedadel vpřed jej bylo možno navýšit na 490 l a jejich sklápěním pak až na 980 l. Sedadla ale bylo možno z vozu také vyjmout, a to pak prostor pro zavazadla dosáhl objemu 1 400 l.

Technické údaje: Renault 30

Rok • stupeň výbavy
1975 • TS
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 664 cm3
Vrtání • zdvih
88,0 mm • 73,0 mm
Stupeň komprese
8,65:1
Nejvyšší výkon
94 kW (131 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
201 Nm při 2 500 ot/min
Nejvyšší rychlost
185 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 4 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
400 l • 1 400 l
Objem palivové nádrže
67 l
Hmotnost: provozní
1 320 kg
Rozvor náprav
2 671 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 444 mm • 1 431 mm
Rozměr pneumatik
175 HR 14
Rozměry: délka × šířka × výška
4 520 × 1 732 × 1 431 mm

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud