48
Fotogalerie

Renault 16 (1965): reformátor v českém prospektu

Příští rok oslaví půlstoletí vůz, jenž změnil trendy v konstrukci automobilu jako málokterý jiný. Zakladatele moderních hatchbacků si připomeneme na dobovém prospektu vydaném pro zákazníky v Československu.

Kapitoly článku:


Dodnes rezonující revoluce

Oficiální premiéru si nový Renault 16 odbyl na březnovém autosalonu v roce 1965, ale už v průběhu předcházejících měsíců automobilka Renault masírovala zvědavost odborné i laické veřejnosti postupným uvolňováním „špionážních“ snímků a „uniklých“ informací. Ty původně hovořily o novém modelu „Renault 1500“, ovšem už podle rozsahu této kampaně bylo jasné, že jsou si u Renaultu velmi dobře vědomi hodnoty toho, co připravili…

R16 (1).jpgR16 TL 1974 (2).jpgR16 TS (3).jpg
Renault 16 ve všech verzích, vpravo varianty TL a TS

V letech 1965 až 1980 bylo vyrobeno takřka 1,9 milionu vozů Renault 16. Většina z nich spatřila světlo světa ve francouzských továrních Flins a Sandouville, v licenci však produkce probíhala i v Austrálii. Je zbytečné zkoumat, zda byl Renault 16 skutečně tím prvním zástupcem dané kategorie, zcela jistě byl alespoň jedním z prvních, a dozajista tím nejúspěšnějším z nich.

R16 TL 1974 (1).jpgR16 TS (1).jpgR16 TX 1973 (1).jpg
R16 TL, TS a špičkový TX z různých fází produkce

Veřejnost byla ohromena. Termín „hatchback“ tehdy ještě samozřejmě neexistoval, a tak žurnalisté hovořili nejčastěji o „prostorném rodinném voze na pomezí cestovního sedanu a kombi“. Svými vlastnostmi si Renault 16 právem vysloužil titul Auto roku 1966, přičemž šlo o prvního francouzského vítěze této dnes nejvýznamnější odborné ankety svého druhu v jejích (tehdy ještě docela mladých) dějinách.

Originální pojetí

Odezva byla skutečně bouřlivá. Legendární a respektovaný britský závodník Stirling Moss, vicemistr seriálu Grand Prix v letech 1955 až 1958, v roce 1970 řekl: „Bezpochyby je Renault 16 tím nejchytřeji zkonstruovaným automobilem, s jakým jsem se kdy setkal, a myslím si, že by si každá Anglická automobilka měla jeden koupit proto, aby viděla, jak se to dělá.“

R16 (6).jpgR16 (3).jpgR16 TS (4).jpg
Renault 16 byl převratem a předznamenáním moderních pětidveřových hatchbacků

Renault 16 byl pětidveřovým hatchbackem s prostornou, variabilní a bohatě prosklenou karoserií. Všechna kola byla uložena nezávisle a poháněna byla ta přední, a i když motor ještě spočíval podélně za přední nápravou, jde o skutečný předobraz receptu, podle kterého se dodnes vaří prodejně nejúspěšnější osobní automobily v Evropě, ale zdaleka nejen zde.

22.jpg23.jpg24.jpg
R16 vynikal na svoji dobu bezkonkurenční variabilitou prostoru pro cestující a zavazadla

R16 se v omezených počtech dovážel i do Československa a pamětníci si jej jistě pamatují jako oblíbený vůz tehdejších vyvolených. A jelikož máme k dispozici zachovalý prospekt, který pro Československo Renault připravil přímo v češtině, připomeneme si tento model právě nad jeho stránkami. Ostatně podobně jsme to udělali například již minulý týden s prospektem k Fordu Cortina (1964).

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud