Rekordní cesta kolem světa s autem na zemní plyn

Úspěchem skončila první cesta kolem světa osobním autem na zemní plyn. Po půl roce a 45 000 kilometrech absolvovaných přes pět kontinentů a 26 zemí dorazili 13. dubna Rainer Zietlow, Franz Janusiewicz (foto), Falk Gunold (kamera) a Florian Hilpert (technika) zpět do Německa. Do své vlasti se vrátil i nepoškozený rekordman, sériový vůz Volkswagen Caddy EcoFuel. Všichni aktéři této rekordní jízdy navštívili 17. května Prahu, aby se podělili o zážitky z cest a představili svůj vůz.

Kromě první cesty kolem světa v Caddy na zemní plyn si může tým „EcoFuel World Tour“ připsat na svůj účet i další rekordy. Trasa mezi Káhirou a Teheránem v délce úctyhodných 3100 kilometrů je dosud nejdelší vzdálenost, kterou osobní auto poháněné zemním plynem překonalo bez jediné zastávky na tankování. S devíti přídavnými tlakovými nádobami ve voze bylo možné dodržet plánovanou trasu i v regionech s řídkou infrastrukturou čerpacích stanic. Tomu také napomohly i tři adaptéry na čerpací pistole, které nejsou na všech čerpacích stanicí světa stejné.

Zietlow překonal s vozem Volkswagen Caddy také téměř 4000 m vysoký průsmyk mezi Chile a Argentinou: „Bylo to tvrdé, ale také velmi poučné“ komentuje Rainer Zietlow zážitky ze své cesty. „Setkali jsme se s mnoha lidmi, všude na celém světě jsme byli srdečně a s velkou zvědavostí vítáni, všude nás ze všech sil podporovali.“

Kromě setkání s lidmi z nejrůznějších kulturních oblastí a úžasné přírody udělala na Rainera Zietlowa dojem zejména technická stránka projektu. „Vůz běžel jako hodinky a zásobování zemním plynem trošku pokulhávalo jen v Austrálii a jižní Indii. Jsem přesvědčen, že naše EcoFuel World Tour zaznamenala body pro zemní plyn na celém světě a doufám, že jsme přispěli k širšímu pochopení zemního plynu jako pohonné hmoty“.

Na celé cestě Caddy tankovalpouze 33x – s nejrůznějším tlakem – od 160 barů v Indii až po 250 barů v Německu a Rakousku, s nejrůznější kvalitou zemního plynu - od 80% podílu metanu v Indii až k 98% metanu v jižním Německu. Čím vyšší podíl metanu, tím větší je energetický náboj plynu a tím delší trasu vůz ujede po natankování.

Pro motor Caddy EcoFuel nepředstavuje různá kvalita plynu problém. Jeho elektronika totiž vždy spolehlivě rozezná směs a upraví podle ní spalovací proces. Pozitivním vedlejším efektem zemního plynu je vzhledem k mimořádně čistému spalování až na 30 000 kilometrů prodloužený interval výměny oleje.

Pokud se týká ekologie, i zde se „EcoFuel World Tour“ vyznamenala. Volkswagen Caddy EcoFuel s pohonem na zemní plyn vyprodukuje jen asi 157 gramů CO2 na kilometr, tedy o 42 gramů méně než jeho protějšek s benzinovým motorem o objemu 1,6 litru a navíc při použití zemního plynu dochází v porovnání s benzinovými motory také ke snížení úniku uhlovodíků o 60 %. K tomu všemu je třeba připočítat i fakt, že vůz poháněný na zemní plyn neprodukuje vůbec žádné saze. Kdyby bylo možné vybavit např. 45 milionů německých osobních aut zemním plynem, snížilo by se zatížení CO2 v celé spolkové republice ročně o 30 milionů tun. Tento fakt samozřejmě platí ještě výrazněji pro ty země, ve kterých se po silnicích pohybuje stále mnoho starých vozidel.

Mezi další výhody pohonu vozu na zemní plyn patří relativně nízké náklady. Ve srovnávacím výpočtu, ve kterém jsou použity současné německé ceny pohonných hmot, vycházejí náklady na cestu kolem světa při použití zemního plynu asi o 3000 euro nižší, než v případě tankování benzínu a asi o 400 euro nižší než při použití motorové nafty. Ve skutečnosti však byly úspory při cestě ještě výrazně vyšší, protože zemní plyn se v některých zemích prodává za extrémně výhodnou cenu - např. za 0,006 centů za kilogram v Iránu.

Během cesty musely jak posádka, tak i vozidloneustále čelit extrémním situacím. Žár, zima, velmi špatné silnice, nejrůznější dopravní situace, trvalé zatížení působily jak na lidi, tak i na stroj. Volkswagen Caddy EcoFuel se však ukázal být mimořádně spolehlivým průvodcem. „EcoFuel World Tour“ prokázala, že zemní plyn může být kdekoli na světě plnohodnotnou náhradou a ekologickou alternativou benzinu i motorové nafty. Současně se ukázalo, že hnací technika i infrastruktura dosáhly v mezinárodním měřítku vysokého standardu.

„EcoFuel World Tour“ také prospěla i společnosti. Tým Rainera Zietlowa věnoval za každý ujetý kilometr jedenáct centů na dětskou SOS vesničku v Bangalore v Indii. Celková částka činí 5 000 Euro, které zajistí indickým dětem domov a naději na lepší budoucnost.

Stručná fakta:

Trasa: 45 000 kilometrů přes pět kontinentů a 26 států

Doba: 142 dní

Zastávky: Kolín (start 25.10.06) - Vídeň - Thessaloniki - Istanbul - Damašek - Amman - Káhira - Teherán - Abu Dhabi - Doha - Karáčí - Lahore – Dilí – Bombaj – Bangkok – Kuala Lumpur – Singapur – Brisbane – Sydney – Santiago – Buenos Aires – Sao Paulo – Mexico City – Dallas – Los Angeles – Detroit – Toronto – New York – Lipsko (cíl 13.4.07)

Zastávky na tankování: 33

Celková spotřeba: 3200 kilogramů zemního plynu

Náklady na pohonné hmoty (přepočteno na německé ceny): 2520 euro (úspora v porovnání s benzínem: 3000 euro)*

Úspora CO2 (v porovnání s jízdou na motorovou naftu): 1,9 tun

Výměna oleje: žádná

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků