| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions
| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions
| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions
| Jaguar D-Type „OKV 2“ (1954) Zdroj: Broad Arrow Auctions
24
Fotogalerie

Rekordně rychlý Jaguar D-Type může stát i 200 milionů. V Le Mans ho řídil Stirling Moss

I bez titulu z Le Mans si tento exemplář drží celou řadu předností. V aukci zaujme třeba hvězdnými piloty, kteří usedli za jeho volant.

Klasická závodní auta, která se účastnila čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a ke všemu za jejich volantem seděly legendy motorsportu, budou v aukcích tradičně dosahovat astronomických částek. Jiným případem nebude ani tento Jaguar D-Type nabízený u společnosti Broad Arrow Auctions. Po okruhu de la Sarthe ho totiž v roce 1954 prohánělo duo Peter Walker a Stirling Moss.

Tovární D-Type s označením OKV 2 (šasi XKD 403) byl jedním z prvních tří vyrobených exemplářů, se kterými Jaguar plánoval útok v Le Mans. Jaguar tehdy v závodu dosáhl druhého místa s dvojicí Duncan Hamilton/Tony Rolt (vyhrálo Ferrari s vozem Ferrari 375 Plus), zatímco Walker a Moss s vozem číslo 12 museli nakonec ze závodu odstoupit kvůli poruše brzd – z tréninku si nicméně odnesli alespoň uznání za nejrychlejší čas a rovněž rekordní maximální rychlost na rovince Mulsanne, působivých 278,3 km/h.

Vítězstvím z Le Mans se tedy exemplář OKV 2 pyšnit nemůže, zato je ale považován za D-Type s pravděpodobně nejbohatší závodní historií. Mezi léty 1954 až 1958 se totiž účastnil každoročně vrcholných závodních podniků po celé Evropě, přičemž se v něm střídala další esa jako zmíněný Tony Rolt, dále Peter Whitehead, Mike Hawthorne, Ninian Sanderson nebo Norman Dewis.

V nedávné minulosti se tento D-Type nacházel posledních 16 let v rukou soukromého sběratele z USA. I pod jeho vlastnictvím byl však závoďák udržován v aktivním provozu a mnohokrát se účastnil historických závodů, a to včetně návratu na okruh de la Sarthe při Le Mans Classic 2012. O rok dříve se s vozem také znovu setkal Sir Stirling Moss.

Zatím nejdražším prodaným Jaguarem D-Type byl vítězný kus z Le Mans v roce 1956, u RM Auctions dosáhl v roce 2016 cenovky 21,8 milionu dolarů (cca 520 milionů korun). V případě OKV 2 se sice takto rekordní částka neočekává – odhadem 6,5 až 8,5 milionu dolarů (cca 156 až 205 milionů dolarů) – jaké hodnoty však nakonec opravdu dosáhne, to se uvidí až 7.–8. března v aukci během automobilové přehlídky Concours d’Elegance na Amelia Island na Floridě.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud