Znovu obnovená značka DeLorean má s původním konceptem jen pramálo společného. Čtyřicetiletou mezeru vyplnila vlastnoručně napsanou historií, aby měla na co navazovat. Může ale jít o chytrý trik, jak prezentovat budoucí modely.
Už v květnu letošního roku ohlásila reinkarnovaná značka DeLorean návrat se čtyřmístným kupé Alpha5. Generální ředitel DeLorean Motor Company Joost de Vries potvrdil příchod dalších konceptů, jelikož plánem značky je být plnohodnotnou automobilkou. Toho by s Aplhou5, jejíž výrobní kapacita je plánována na 88 kusů očekávání nenaplnilo.
Alpha5 zároveň není náhodné označení. Odkazuje na sérii čtyř konceptů, jejichž historie na fiktivní časové ose sahá až do roku 1981. Nový DeLorean si tak doslova vytvořil vlastní historii s tím, že značka pilně pracovala za zavřenými dveřmi v utajení před veřejností. Možná je to ale chytrý trik, jak nastínit, kam se modelové portfolio bude dále ubírat.
Vedle kupé DMC-12 pracovala automobilka i s konceptem čtyř až pětimístného sedanu pod vývojovými názvy DMC-24, Project 831/1 nebo DMC 200. Kromě náčrtů vznikla také maketa a sériová verze měla mít karoserii z nerezu. Mezi lety 1982 až 1985 probíhaly testy ve větrném tunelu a další fáze evoluce, ale celý projekt nakonec padl s bankrotem společnosti.
Začátkem devadesátých let se začalo více pracovat s aerodynamikou, což měnilo i karoserie vozů. V roce 1993 vznikl koncept Alpha2, jehož tvary působí moderně i na dnešní dobu. V roce 1996 prezentovala značka poprvé úplný odklon od původního DMC-12. Za silně nadčasovými tvary stálo využití počítačové modelace. Karoserie se skládala z kompozitu a k pohonu sloužil motor o blíže nespecifikovaném výkonu.
Na zlomu nového milénia začala značka zkoumat alternativní zdroje energie šetrné k životnímu prostředí. Dále také rozvíjela dovednosti v oblasti aerodynamiky a pokročilých technologií. Vyvrcholením se stala prezentace chytrého klíče a konektivita přes Bluetooth. S rokem 2000 přišly na scénu satelitní navigace a couvací kamery. Už tehdy se předpovídala důležitost elektromobility.
V roce 2006 to dokázala studie Alpha 3 v podobě bezemisního luxusního sedanu. Vůz spíše než cesta k sériovému modelu sloužil jako laboratoř pro výzkum aerodynamiky a použití nových materiálů. Karoserie byla vyrobena z hliníkového kompozitu, čímž se zcela lišila od předchůdců. Inovací se staly dělené dveře, přičemž zadní se zvedaly vzhůru. Inspirace Teslou X je samozřejmě čistě náhodná, vždyť vznikla až v roce 2015. Kontury zvýrazňovalo LED osvětlení. Interiér už tehdy experimentoval s ekologicky šetrnými materiály.
Mezi lety 2010 až 2013 automobilka konceptem Aplha4 přizpůsobila rostoucímu zájmu o segment SUV a terénní picku-upy. Ve vývoji tak byly dvě verze současně. Už tehdy DeLorean disponoval pokrokovou technologií automatizované podpory řidiče, režimem autonomní jízdy a online připojením. Luxusní SUV s výkonným vodíkovým pohonem nabídlo 7 až 8 míst k sezení. Zatímco ostatní automobilky se předháněly s hybridy a hrdě ukazovaly nové elektromobily, DeLorean už byl na cestě vstříc vodíkovému pohonu.
S prototypem Aplha 5 se konečně dostáváme do současnosti. Je nositelem znovu nahrabaného dechu, který 30. května 2022 ukončil spekulace o tom, jestli to značka s návratem myslí vážně. Kupé s uspořádáním 2+2 se poprvé ukáže na Pebble Beach Concours d'Elegance 21. srpna.