Registr vozidel má další potíže. Neumí odhalit kradená auta

Nový registr vozidel nedokáže odhalit kradená auta, řekl vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa. Registr totiž podle něj není spolehlivě propojený s databází automobilů, po kterých bylo vyhlášeno pátrání.
Registr vozidel má další potíže. Neumí odhalit kradená auta

Jediným vodítkem pro určení původu vozidla je tak technický průkaz, dodal Bakajsa. Ministerstvo dopravy, které nový registr nechalo vytvořit, připouští u ověřování legálnosti původu aut jen výjimečné problémy.

Registr kradených aut skutečně nefunguje, potvrdil vedoucí odboru dopravněsprávních agend pražského magistrátu Josef Mihalík. Padělané průkazy ke kradeným autům jsou přitom podle něj v současnosti velice dokonalé, a v mnohých případech je tak úředníci nemají šanci odhalit.

 

„Ve starém systému nám automaticky vyskakovala vozidla v pátrání,“ uvedl Bakajsa. To ale nový systém neumí, dodal.

 

Původní systém spadal pod ministerstvo vnitra, ministerstvo dopravy data spravuje od července. Podle Bakajsy úředníci nemají v novém registru šanci zkontrolovat legálnost původu zejména starších vozidel, lepší je prý situace u nových aut.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka takto zásadní rozdíl mezi původním a novým registrem není. I v novém registru existuje napojení na seznam vozidel, po kterých pátrá policie, a toto spojení podle ministerstva obecně funguje. Nefunkční podle Nováka může být ve výjimečných případech, které by ale úředníkům měla pomoci vyřešit příručka rozeslaná ministerstvem na jednotlivá pracoviště registru.

„Bohužel to ale nefunguje tak, jak to fungovat má,“ reagoval Bakajsa. Tyto bezpečnostní pomůcky podle něj fungují maximálně na 50 až 60 procent. Návod na odhalování odcizených vozidel, který úředníkům poskytlo ministerstvo dopravy, se podle Bakajsy zařadil mezi řadu jiných rad, které teoreticky fungují, ale v praxi selhávají.

Dopravněsprávní odbor pražského magistrátu o problémech s kontrolou původu přihlašovaných aut ví podle Mihalíka už dlouho, nechtěl ale zveřejněním těchto informací poskytovat návod lidem, kteří se legalizací kradených aut živí. Podle Bakajsy ale není namístě si nalhávat, že by tito lidé už dávno o potížích registru nevěděli.

Registr má potíže od spuštění

Nový centrální registr vozidel měl být podle ministerstva dopravy přehlednější, má umožnit například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Měl by být napojený na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí. Podle úředníků ale v reálu není napojený ani na centrální registr obyvatel.

Systém měl po spuštění na počátku minulého týdne výpadky, úředníci si také stěžují, že je pomalý a nestabilní. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o případné sankce za nefunkčnost systému.

Ministerstvo se kvůli výpadků dokonce na čas vrátilo k původnímu registru. Nakonec ale nový systém opět rozběhlo. Šéf resortu Pavel Dobeš totiž na rozdíl od úředníků tvrdí, že návrat k původnímu systému by situaci příliš nezlepšil.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Clubman 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 170 264 km
Cena: 180 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků