Ředitelka AAA: Mnoho malých obchodníků s vozy krachuje

Hospodaření největšího prodejce ojetin AAA Auto se loni zlepšilo. Letošní první kvartál je ale slabší. Ředitelka sítě autobazarů Karolína Topolová doufá, že propad firma během zbytku roku dožene.
Ředitelka AAA: Mnoho malých obchodníků s vozy krachuje

Jaký byl pro AAA Auto loňský rok?

Výsledky ještě nemáme k dispozici, ale prodeje jsme meziročně navýšili o 14,6 procenta. To je výborný výsledek, prodali jsme přes 51 tisíc vozů. Největším tahounem byl růst Slovenska, až 22,6 procenta, což je obrovský pokrok. Na tuzemském trhu byl růst menší. Pokud se budeme bavit o vývoji letošního roku proti letům předchozím, trend růstu prodejů se zpomalil. Na konci roku, na přelomu prosince a ledna, došlo k pětiprocentnímu poklesu prodejů. Tento trend, jak vidíme teď v únoru, stále pokračuje. První kvartál roku 2013 bude pod kvartálem loňského roku. Věříme, že zbytek letošního roku přinese lepší výsledek, než indikuje první čtvrtletí.

Čím si pokles vysvětlujete?

Je to dáno tím, že ekonomická krize není zcela zažehnána. V nějakém momentě se musela projevit odkládající se poptávka po koupi ojetých vozů. Věřím, že se nám blýská na lepší časy, neboť mnoho malých obchodníků s vozy končí, krachuje, protože nemají silné financování, nemohou si v porovnání s našimi službami dovolit poskytovat totéž. To by nám mohlo pomoci navýšit podíl na trhu, byť poptávka je slabší.

Loni jste marketingově oživili značku Mototechna. Jak vám to pomáhá v prodejích, už je to vidět?

Bylo to spíše obráceně. Zaznamenali jsme velký zájem o zánovní auta. I u ojetin chtějí zákazníci vozy do dvou let stáří, které mají najeto málo kilometrů. Říkali jsme si, že by stálo za to vyčlenit tento segment velmi kvalitních vozů pod speciální brand. V té době se nám naskytla možnost zakoupit práva ke značce Mototechna. Musím říci, že to shledávám jako pozitivní krok. Mnoho zákazníků si tuto značku stále pamatuje, vzpomínají na ni s nostalgií. Když jsme přišli s Mototechnou loni v září, za necelé tři měsíce jsme prodali přes 400 vozů. Zájem se tedy potvrdil. Existuje segment klientů, kteří by dříve kupovali nové vozy a nyní jim to ekonomická situace neumožní, a pro ně je Mototechna.

Jaké typy vozů jsou nyní nejpopulárnější?

Trend se příliš nemění, 30 procent vozů v naší nabídce stále tvoří vozy Škoda. To jsou nejpoptávanější auta. Prototypem vozu je stříbrný kombi vůz, dieselový, většinou Škoda Octavia. Mezi první pětku patří dále Volkswagen, Ford, Opel, Peugeot. V poslední době roste zájem i o MPV vozy, rodinná auta a SUV. V době začátku krize se zákazníci změnili, chtěli vůz s malou spotřebou, menší. Poslední dva tři roky vidíme opět příklon k větším vozům. V zimním období vždy raketově naroste zájem o vozy s pohonem 4×4.

Je to rozdíl proti tomu, co chtějí Slováci?

Je to vesměs stejné.

Kolik je průměrná cena kupovaného vozu?

Činí 179 tisíc korun. Je tu vidět cenový nárůst, před třemi lety to bylo 155 tisíc korun.

Co vaše další expanzní plány?

V Česku a na Slovensku letos plánujeme otevřít další tři až čtyři prodejní místa, z čehož jedno bude na Slovensku v Prešově.

AAA Auto dováží zákazníkům na jejich pobočku i auta z bazarů v jiných místech. Dovážíte každé auto?

Ano. Pouze vozy, které byly koupeny protiúčtem a jsou určeny na náhradní díly, už nepřevážíme.

Stává se často, že auto převezete a zákazník ho nekoupí?

Kupodivu máme sedmdesátiprocentní úspěšnost všech převozů. Jen 30 procent lidí se rozhodne pro jiný vůz či zjistí, že si na dané auto nemůže dovolit financování. Pak mu vybereme jinou alternativu.

Jak to máte se spory a reklamacemi? Kolik vozů se vám vrací od nespokojených zákazníků?

Z loňského počtu prodeje vozů evidujeme reklamace do pěti procent. Postupujeme podle platného reklamačního zákona. Zavedla jsem i pozici ombudsmana, které se ujal Milan Smutný, bývalý mluvčí Škoda Auto.


Karolína Topolová (36)

Kariéru zahájila v pražském hotelu Prague Hilton Atrium jako programová manažerka, v roce 1998 založila call centrum v AAA Auto. V roce 2007 se stala viceprezidentkou společnosti a podílela se na vstupu firmy na českou a budapešťskou burzu cenných papírů. V roce 2010 získala magisterský titul na Univerzitě J. A. Komenského v oboru andragogiky. Do jmenování generální ředitelkou společnosti AAA Auto řídila divize prodeje, finančních a pojišťovacích služeb, call centra, personalistiky, IT a externí komunikace. V roce 2012 se stala předsedkyní správní rady Dětské dopravní nadace.

Zdroj: E15.cz


 

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 74 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků