Reálným prodejům vozů stále vévodí Škoda, Hyundai a Volkswagen

V prvních devíti měsících roku 2015 bylo prodáno 135 794 osobních a 10 336 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou letos Škoda (50 834), Hyundai (14 190) a Volkswagen (10 757). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (16 946), Fabia (13 322), Rapid (8 932), Hyundai i30 (4 802), Škoda Superb (3 927) a Hyundai ix20 (3 582).
Reálným prodejům vozů stále vévodí Škoda, Hyundai a Volkswagen

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v dosavadním období 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (50 834) následována značkou Hyundai (14 190) a Volkswagen (10 757).  Za nimi následuje Dacia (6 588), automobilky Opel (6 226), KIA (5 456), Renault (4 938) a Peugeot (4 700). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v loňském roce Škoda Octavia s 16 946 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (13 322) a Rapid (8 932). Následují Hyundai i30 (4 802), Škoda Superb (3 927) a Hyundai ix20 (3 582).

V prvních devíti měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty  MPV VAN (tj. osobní verze LUV 2-3,5 t) a sportovní vozy, silný nárůst prodejů je i v segmentu SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (24 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 1 846 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (1 603), Renault (1 143), Volkswagen (1 079) a Ford (1 028). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 10 336 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat dlouhodobě nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Jak lze zjistit z dat Ministerstva dopravy ČR, nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 17,8 %. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno již 21 534 vozů (12 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (20 787).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Ford (5 101) s nárůstem 29 %, následuje Volkswagen (3 905 vozů) s meziročním nárůstem 47 % a třetí Seat (3 120) s poklesem 2 %. Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Seat (59 %), Fiat (50 %) a Ford (45 %).

Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však ale nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 14 507 osobních automobilů, což je o 23 % více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 3 554 vozů a meziročním navýšením využívání o 58 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 20 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 2 729 vozy a meziročním nárůstem 49 %, Ford s 2 206 vozy a poklesem 6,8 %, Škoda s 1 751 auty a nárůstem o 61 % a Fiat s 838 vozy, což je pokles o 1 %.

Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních devíti měsíců 2015 registrováno 43 713 automobilů fyzickými osobami, to je meziročně o 11 % více. Absolutní většinu registrací (43 454 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (11  863 vozů), následuje Hyundai (6 781 vozů), dále Dacia   (3 128 vozů) a KIA (2 788 vozů).

Celkové registrace za prvních devět měsíců letošního roku

Během dosavadního období roku 2015 bylo v České republice celkově zaregistrováno 171 088 osobních a 11 591 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda s 54 913 vozy před Volkswagenem s 18 217 registrovanými vozy a Hyundai s 14 430 vozy. Na dalších místech je Ford (11 461 vozů), Dacia (7 649), Opel (6 427), Kia (5 718), Renault (5 492) a Peugeot (5 358).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-září 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia (17 832 modelů), dále Škoda Fabia (14 919) a Škoda Rapid (9 128). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 5 353 registracemi, pátý Hyundai i30 (4 887), šestá Škoda Yeti (4 509), sedmá Škoda Superb (3 982), osmý Ford Fiesta (3 939), devátá Hyundai iX20 (3 637 registrací) a desátý Ford Focus (2 917). 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků