Reálným prodejům vozů stále vévodí Škoda, Hyundai a Volkswagen

V prvních devíti měsících roku 2015 bylo prodáno 135 794 osobních a 10 336 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou letos Škoda (50 834), Hyundai (14 190) a Volkswagen (10 757). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (16 946), Fabia (13 322), Rapid (8 932), Hyundai i30 (4 802), Škoda Superb (3 927) a Hyundai ix20 (3 582).
Reálným prodejům vozů stále vévodí Škoda, Hyundai a Volkswagen

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v dosavadním období 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (50 834) následována značkou Hyundai (14 190) a Volkswagen (10 757).  Za nimi následuje Dacia (6 588), automobilky Opel (6 226), KIA (5 456), Renault (4 938) a Peugeot (4 700). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v loňském roce Škoda Octavia s 16 946 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (13 322) a Rapid (8 932). Následují Hyundai i30 (4 802), Škoda Superb (3 927) a Hyundai ix20 (3 582).

V prvních devíti měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty  MPV VAN (tj. osobní verze LUV 2-3,5 t) a sportovní vozy, silný nárůst prodejů je i v segmentu SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (24 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 1 846 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (1 603), Renault (1 143), Volkswagen (1 079) a Ford (1 028). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 10 336 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat dlouhodobě nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Jak lze zjistit z dat Ministerstva dopravy ČR, nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 17,8 %. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno již 21 534 vozů (12 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (20 787).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Ford (5 101) s nárůstem 29 %, následuje Volkswagen (3 905 vozů) s meziročním nárůstem 47 % a třetí Seat (3 120) s poklesem 2 %. Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Seat (59 %), Fiat (50 %) a Ford (45 %).

Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však ale nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 14 507 osobních automobilů, což je o 23 % více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 3 554 vozů a meziročním navýšením využívání o 58 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 20 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 2 729 vozy a meziročním nárůstem 49 %, Ford s 2 206 vozy a poklesem 6,8 %, Škoda s 1 751 auty a nárůstem o 61 % a Fiat s 838 vozy, což je pokles o 1 %.

Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních devíti měsíců 2015 registrováno 43 713 automobilů fyzickými osobami, to je meziročně o 11 % více. Absolutní většinu registrací (43 454 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (11  863 vozů), následuje Hyundai (6 781 vozů), dále Dacia   (3 128 vozů) a KIA (2 788 vozů).

Celkové registrace za prvních devět měsíců letošního roku

Během dosavadního období roku 2015 bylo v České republice celkově zaregistrováno 171 088 osobních a 11 591 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda s 54 913 vozy před Volkswagenem s 18 217 registrovanými vozy a Hyundai s 14 430 vozy. Na dalších místech je Ford (11 461 vozů), Dacia (7 649), Opel (6 427), Kia (5 718), Renault (5 492) a Peugeot (5 358).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-září 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia (17 832 modelů), dále Škoda Fabia (14 919) a Škoda Rapid (9 128). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 5 353 registracemi, pátý Hyundai i30 (4 887), šestá Škoda Yeti (4 509), sedmá Škoda Superb (3 982), osmý Ford Fiesta (3 939), devátá Hyundai iX20 (3 637 registrací) a desátý Ford Focus (2 917). 

Test Renaultu Clio R.S. po faceliftu: Je to opravdu ztracená generace?

Renault Clio R.S. 2017

Někteří odklon od jednoduššího pohonného ústrojí Renaultu neodpustí. Není to ale škoda? Jaké je Clio R.S. po faceliftu?

včera | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků