Kauza Dieselgate samozřejmě nemůže nechat klidnou žádnou z organizací, které se chlubí ochranou životního prostředí v čele s Greenpeace. Tato organizace už přišla se studií, kde se snaží vyčíslit přímé dopady na lidské životy. Výsledkem tedy má být až 1700 předčasných úmrtí ročně.
Studie počítá s předpokladem, že koncern Volkswagen vyprodukoval jedenáct milionů automobilů, které překračovaly stanovené limity desetkrát až čtyřicetkrát. Z toho bylo stanovenou 60 až 240 tisíc tun emisí ročně.
Jenže to je ten problém. Greenpeace přímo píší, že neví, kdy se přesně dotčená auta dostala na silnice, a tak se počítá s tím, že se jedenáct milionů automobilů dostalo na silnice během jednoho roku a ještě k tomu pouze v Evropě.
Za tohoto předpokladu a při počítání horní hranice produkce emisí navíc, tedy 240 tisíc tun, by měl být koncern zodpovědný za 1700 úmrtí ročně kvůli riziku kardiovaskulárních onemocnění nebo třeba mrtvice. Pokud se vezme v úvahu spodní hranice, tedy 60 tisíc tun, pak jsme na čísle 400 úmrtí ročně. Studie také říká, že kdyby všechna auta jezdila pouze v Německu, tak tam kvůli Volkswagenu zemře až 3200 osob.
Jestli se vám tyto výpočty zdají trochu zvláštní, pak nejste sami. Jedenáct milionů vozů bylo prodáno celosvětově (ne pouze v Evropě) a ne v jednom roce. Modely, kterých se tento problém týká, se začaly prodávat před šesti lety.
Nicméně Greenpeace chtějí na této studii především demonstrovat vážnost celé situace a fatální dopady zvýšené produkce oxidů dusíku na lidské zdraví. Závěr je takový, že je koncern Volkswagen údajně zodpovědný za „stovky lidských životů“.