Raritní Škoda Octavia Long vyřešila hned dva problémy najednou. Byla však drahá a jen pro vyvolené

Za sběratelsky nejvzácnější původní Škodu Octavia mnozí považují stokusovou sérii RS WRC Edition v soutěžních barvách. Ještě větší raritu však představuje prodloužený model Long.

Gratinově šedá octavia první generace z oficiální sbírky největší české automobilky je raritní nejen zřídkavou kombinací luxusní specifikace Laurin & Klement na modelu před faceliftem. Navíc se chlubí skutečností, že za téměř čtvrtstoletí zdolala nicotných 2629 km. Ale především z boku působí mnohem dotaženěji než ostatní soudobé octavie – díváme se totiž na model Long, jenž disproporce mezi účelově dlouhými převisy karoserie a původně krátkým rozvorem 2512 mm smazal. Prodloužená škodovka vypadá mnohem dospěleji a přirozeněji. Však taky jde o první novodobou boleslavskou limuzínu určenou jen pro vyvolené!

Kouzlo tkví ve sloupku

Jestliže původní oktávka za něco sklízela všeobecnou kritiku, pak jednohlasně za málo místa vzadu a špatné nastupování do druhé řady. Tehdejší premiér Miloš Zeman prosazoval ve vládních službách výhradně česká auta. Patriotský přístup chválíme – německá špička státu se má vozit v mercedesech, italská v alfách romeo, francouzská v DS… a česká? V tatrách!

Jenže dosluhující Tatra 700 už se přímého nástupce bohužel nedočkala, a tak jednomyslně připadla v úvahu Škoda. Avšak platforma Volkswagenu Golf IV ještě úpravu rozvoru náprav ani rozchodu kol neumožňovala, a tak se nakonec Češi v celém koncernu stali jedinými, kdo se k tomuto náročnému úkolu odhodlal. „Když kterákoliv automobilka prodlužuje auto, vždycky se to týká oblasti zadních dveří. My jsme je však ponechali beze změny a naopak rozšířili sloupek B,“ vzpomíná dnes Zdeněk Ettel, tehdejší šéf přípravy stavby prototypů.

„Prahová výztuha byla prodloužená, vnější postranice dělená laserem a pájená ze dvou sériových dílů. Krycí plech sloupku B a střecha představují nové díly lisované na prototypovém nářadí. Sloupek spolu se svojí a střešní výztuhou jsou dělené laserem a svařené ze dvou sériových dílů,“ popisuje tehdejší složité úpravy.

Díly to zazdily

Se zmíněnými karosářskými změnami však souvisela rovněž úprava veškerých souvisejících dílů a příslušenství. Týkalo se to také třeba podlahových koberců nebo obložení sloupků. Jenže vůbec největší problém obecně představuje povinnost výrobce dodávat náhradní díly ještě deset let po ukončení produkce modelu. Tento závazek tak pro automobilku znamená nejen vyrobit hotová auta a absolvovat celé kolo souvisejících homologací, ale zároveň zákazníkům zajistit dostatečnou skladovou zásobu výměnných součástek pro zaručení jejich bezproblémového desetiletého soužití s novým vozem. A že těch dílů bylo!

Prodloužení rozvoru o pouhých 80 mm si vyžádalo například upravené brzdové trubky nebo prodloužené okenní rámy… Nemluvě o úplně nové střeše! Ta se totiž nedá s ohledem na tvarovou návaznost nijak nastavovat, ale musí být vyprodukována jako jeden celek. „Vyrobit auto zkrátka není legrace a v případě malosériových úprav to platí dvakrát podtržené,“ podotýká Stanislav Cinkl, tehdejší šéf montáže prototypu.

Rodina délku neocení

A pro koho byl vlastně model Long určený? Jen pro vyvolené. Vedle české vlády si jej podle našich informací pořídilo také několik podnikatelů s cílem hrdě reprezentovat výrobky tuzemského strojírenského průmyslu. Podle svého nejznámějšího pasažéra Miloše Zemana si tehdy Octavia Long vysloužila přímo u svých tvůrců v Česaně přezdívku Zemák. Stejným jménem se pyšníval také Zemanův předvolební autobus. Pochopitelně opět tuzemské výroby, a to Karosa C 734.

Pro rodiny však nejdelší a nejluxusnější oktávka nikdy určena nebyla. Šlo totiž o nákladnou kusovou výrobu, navíc velkorysý prostor na zadních sedadlech by děti stejně neocenily. Vždyť k čemu by byl dětem třeba tlačítkový mobilní telefon nebo nevyužitelný prostor před nohama? A nadto se Zemák nikdy nevyráběl v karoserii kombi. Výchozí výbava Laurin & Klement s pestrou směsicí metalických laků však byla běžně dostupná v obou karosářských verzích původního, krátkého modelu.

Prodloužené verze Long mají ještě další zajímavost – nevyráběly se nikdy spolu s ostatními octaviemi v Mladé Boleslavi. „Šest karoserií vytvořila se statusem prototypu vývojová karosárna v Česaně a smontovány byly ve Vrchlabí. Zbývajících třináct prodloužených karoserií bylo vytvořeno v Kvasinách, jejich lakování proběhlo v lakovně v Mladé Boleslavi a montáž se uskutečnila za doprovodu mechaniků vývoje opět ve Vrchlabí,“ vzpomíná dnes šéf vývojové karosárny v Kvasinách Pavel Baran.

Noblesní premiéra

Nejslavnější den pro Octavii Long nastal 20. ledna 1999. Ve Strakově akademii tehdy převzal premiér a pozdější prezident republiky Miloš Zeman od předsedy představenstva Škody Auto Vratislava Kulhánka dvě speciálně upravené limuzíny s nejvýkonnějším čtyřválcovým motorem 1.8 20V Turbo/110 kW. Nadstandardní výbava vozů čítala například parkovací senzory v zadním nárazníku, mobilní telefon nebo odnímatelný modrý maják. Kulhánek tehdy prohlásil, že prodloužená octavia je jen dočasným řešením, které v dohledné době vystřídá sériově vyráběný model vyšší střední třídy postavený na platformě Volkswagenu Passat a Audi A6. Sériový superb na sebe poté nechal čekat pouhé dva roky.

Čekání na limuzínu

Právě Škoda Superb se přitom stala zabijákem Zemáku. Když se v roce 2001 poprvé představila, rázem si na uměle nastavovanou Octavii Long nikdo nevzpomněl. Dnes už tak patří k opravdovým raritám. Celkově bylo vyrobeno 19 kusů: čtrnáct limuzín původního typu a další čtyři s tváří zmodernizovaného modelu. Úplně poslední vůz byl přitom vyexpedován dne 25. června 2001. Long tak svoji krátkou kariéru ukončil v Kvasinách ve stejném měsíci jako v Mladé Boleslavi sedmiletá Škoda Felicia.

Co se s devatenácti vyvolenými longy stalo dodnes, o tom už můžeme pouze spekulovat. Víme jen, že jeden z nich jako téměř nový shořel, další jsou nezvěstné. Buď ve sbírkách, nebo v propadlišti dějin. O to exkluzivnější je pro nás setkání s téměř nejetým vozem z muzejních sbírek. Pod jeho kapotou tepe moderní přeplňovaný čtyřválec 1.8 Turbo o výkonu 110 kilowattů, který prodejně dominoval. Verze Laurin & Klement však mohla být osazena také vznětovou jednotkou 1.9 TDI dosahující 81 kW.

Výbava tehdy čítala nejen světlou palubní desku a čalounění kůží, ale v loketní opěrce mohl být vestavěný mobilní telefon Nokia 3110, provedení Long dokonce nabízelo i sklopný luxusní dřevěný stolek na zadní stěně pravého předního opěradla. Unikum modelů Laurin & Klement představovaly od roku 1999 také čelní světlomety a blikače s čirým krycím sklíčkem, čehož se všechny ostatní octavie dočkaly až v srpnu 2000 spolu s rozsáhlou modernizací.

Nejsou a nebudou

Jestliže se dnes s prodlouženou velevzácnou kuriozitou jménem Škoda Octavia Long setkáte v inzerci, rovnou počítejte s tím, že prodávající moc dobře ví, co nabízí. Nedávno se tak třeba na internetu objevil vzácně zachovalý kousek s nabídkovou cenou v sebevědomé výši rovných dvou milionů korun. Bereme to za dostatečně přesvědčivý důkaz o tom, že pouhých osm centimetrů délky dokáže udělat neuvěřitelné zázraky…

Závěr: Cestování na nejvyšší úrovni

Imitace leštěného dřeva, sedadla potažená honosnou světlou kůží a spousta místa pro nohy. Octavia Long je auto, které si majitel nikdy nepořizoval k tomu, aby si ho řídil. A zatímco zvenku působí prodloužená škodovka vinou o osm centimetrů širšího prostředního sloupku nastavovaně, uvnitř si zadní cestující připadají jako v pravé přepychové limuzíně. Konstruktérům z Česany musíme vyseknout obrovskou poklonu, zadání splnili na jedničku. Zoufalý nedostatek vyrobených kusů však dnes prakticky nedovoluje tohle unikátní auto získat.

Škoda Octavia Laurin & Klement Long: Technická data
Motor Přeplňovaný zážehový čtyřválec vpředu napříč
Zdvihový objem [cm3] 1781 cm³
Největší výkon [kW/min] 110/5700
Točivý moment [N.m] 210/1750-4600
Převodovka Pětistupňová manuální
Pohon přední
Brzdy vpředu i vzadu kotoučové
Vnější rozměry, rozvor [mm] 4591x1731x1429, 2592
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1516/1492
Pohotovostní/užit. hmotnost [kg] 1374/486
Objem nádrže [l] 55
Rok výroby 1999
Počet vyrobených kusů 19
Cena [Kč] 809.000

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 11/2021. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat je právem považován za vzor auta střední třídy. Zejména kombi Passat Variant s motorem TDI je v ČR velmi populární služební vůz mezi manažery. V současné době se prodává už osmá generace Passatu. V roce 2019 překonal model 30 milionů prodaných kusů.

Ceny a výbava • Facelift 2019 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE • Test VW Passat Variant 2.0 TDI

Diskuze (3) Další článek: Porsche 911 GT3 Touring je ideální gentleman racer. Už je v ČR, nepřiplatíte si nic navíc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Škoda Octavia na Heureka.cz