Raritní Mitsubishi Pajero Evo hezky zblízka. Vzniklo pro Dakar, teď může být vaše

O tomto voze jistě mnozí z vás slyšeli, snad možná nikdo si jej ale neprohlédnul jinak než na oficiálních fotkách. Nyní máte příležitost se posunout dál.

Napadlo vás někdy, jaké by to bylo vlastnit v podstatě závodní auto, které však můžete provozovat s naprostým klidem i na veřejných silnicích? V minulosti, kdy musely mít závodní vozy také své „sériové“ verze kvůli homologaci, to bylo možné, a právě proto se zrodil například fenomén v podobě BMW M3 E30. Jde ale samozřejmě o pouhou kapku v moři.

BMW M3 E30 je na prodej, dáte za něj více, než za novou generaci

BMW M3 E30 je na prodej, dáte za něj více, než za novou generaci

Mitsubishi Pajero Evolution vzniklo v roce 1997 a šlo o trik Japonců, jak dostat na start Rallye Paříž – Granada – Dakar co nejlepší auto. Automobilka závodila v kategorii T2, a protože bylo v plánu vyrobit celkem 2500 kusů Eva (vznikly v letech 1997 až 1999), mohla svůj speciál stavět na jeho základech. Žádný div, že se dostavily úspěchy. Jenom v roce 1998 obsadilo Mitsubishi v kategorii automobilů první čtyři příčky.

Přestavba standardního Pajera spočívala například ve zvětšení rozchodu kol (125 mm vpředu a 110 vzadu), rámový podvozek byl výrazně vyztužen a mezi koly každé z náprav přibyl samosvorný diferenciál Torsen. Vůz byl připravený na instalaci tlumičů s větším zdvihem, na druhou stanu ale nevypadal až příliš „závodně“. Je rozkročenější a svislé prvky vzadu vypadají jako z batmobilu, pořád ale celkově působí docela přirozeně.

Škoda Kodiaq pojede Rallye Dakar. Ve zcela sériovém stavu!

Škoda Kodiaq pojede Rallye Dakar. Ve zcela sériovém stavu!

Poháněl jej atmosférický šestiválec MIVEC o objemu 3,5 litru, výkonu 206 kW (280 koní) a točivém momentu 348 N.m ve třech tisících otáčkách za minutu. Na výběr bylo mezi manuální či automatickou převodovkou, v obou případech s pěti stupni, pohon všech kol vycházející ze sériovky byl přítomen vždy. U závodní verze byla skříň jiná, manuální šestistupňová. Ani dynamika nebyla marná – na stovce byl Evolution za zhruba 9 sekund a maximální rychlost činila 210 km/h.

Vzhledem k tomu, za jakým účelem Pajero Evolution vznikalo a jaké množství se vyrobilo, jde o raritní kousek. Tu a tam se objeví v aukci, stejně jako ten, který uvidíte v přiloženém videu. Prodává jej nizozemská společnost Limited Cars, je po druhém majiteli, a s 12.000 ujetými kilometry je v bezvadném stavu. Tomu také odpovídá cena 37.500 eur, tedy v přepočtu bezmála milion korun.

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků