Raritní Mitsubishi Pajero Evo hezky zblízka. Vzniklo pro Dakar, teď může být vaše

O tomto voze jistě mnozí z vás slyšeli, snad možná nikdo si jej ale neprohlédnul jinak než na oficiálních fotkách. Nyní máte příležitost se posunout dál.

Napadlo vás někdy, jaké by to bylo vlastnit v podstatě závodní auto, které však můžete provozovat s naprostým klidem i na veřejných silnicích? V minulosti, kdy musely mít závodní vozy také své „sériové“ verze kvůli homologaci, to bylo možné, a právě proto se zrodil například fenomén v podobě BMW M3 E30. Jde ale samozřejmě o pouhou kapku v moři.

BMW M3 E30 je na prodej, dáte za něj více, než za novou generaci

BMW M3 E30 je na prodej, dáte za něj více, než za novou generaci

Mitsubishi Pajero Evolution vzniklo v roce 1997 a šlo o trik Japonců, jak dostat na start Rallye Paříž – Granada – Dakar co nejlepší auto. Automobilka závodila v kategorii T2, a protože bylo v plánu vyrobit celkem 2500 kusů Eva (vznikly v letech 1997 až 1999), mohla svůj speciál stavět na jeho základech. Žádný div, že se dostavily úspěchy. Jenom v roce 1998 obsadilo Mitsubishi v kategorii automobilů první čtyři příčky.

Přestavba standardního Pajera spočívala například ve zvětšení rozchodu kol (125 mm vpředu a 110 vzadu), rámový podvozek byl výrazně vyztužen a mezi koly každé z náprav přibyl samosvorný diferenciál Torsen. Vůz byl připravený na instalaci tlumičů s větším zdvihem, na druhou stanu ale nevypadal až příliš „závodně“. Je rozkročenější a svislé prvky vzadu vypadají jako z batmobilu, pořád ale celkově působí docela přirozeně.

Škoda Kodiaq pojede Rallye Dakar. Ve zcela sériovém stavu!

Škoda Kodiaq pojede Rallye Dakar. Ve zcela sériovém stavu!

Poháněl jej atmosférický šestiválec MIVEC o objemu 3,5 litru, výkonu 206 kW (280 koní) a točivém momentu 348 N.m ve třech tisících otáčkách za minutu. Na výběr bylo mezi manuální či automatickou převodovkou, v obou případech s pěti stupni, pohon všech kol vycházející ze sériovky byl přítomen vždy. U závodní verze byla skříň jiná, manuální šestistupňová. Ani dynamika nebyla marná – na stovce byl Evolution za zhruba 9 sekund a maximální rychlost činila 210 km/h.

Vzhledem k tomu, za jakým účelem Pajero Evolution vznikalo a jaké množství se vyrobilo, jde o raritní kousek. Tu a tam se objeví v aukci, stejně jako ten, který uvidíte v přiloženém videu. Prodává jej nizozemská společnost Limited Cars, je po druhém majiteli, a s 12.000 ujetými kilometry je v bezvadném stavu. Tomu také odpovídá cena 37.500 eur, tedy v přepočtu bezmála milion korun.

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 33 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků