Range Rover Sport 4,2S: všestranný dravec (megatest)

Range Rover Sport 4,2S: všestranný dravec (megatest)

Kapitoly článku:


V terénu s noblesou

Než se dostanu k věci, musím se přiznat, že nejsem žádný velký fanda off-roadů a mé zkušenosti s vozy této kategorie jsou omezné. Nejsou úplně malé, ale k velkým mají také daleko a zásadní soudy si v této kapitolce raději odpustím. Co jsem si však nemohl odpustit byl pořádný mimosilniční test a strávil jsem skoro den na opuštěných pošumavských lesínch cestách. Jestliže na silnicích mě vůz svým chováním překvapil, svým vystupováním tam, kde žádné silnice zřejmě nikdy nepovedou, mě jednoduše okouzlil. První věcí je, že samotné terénní schopnosti jsou mimořádné, ale okouzlující mi přijde být hlavně to, jak málo jimi trpí užitnost vozu na běžné silnici. RR Sport bude zdolávat na první pohled nezdolatelné překážky a přitom chvíli před tím mohl jet přes 220 km/h se vším komfortem a ovladatelností na rychlé dálnici.

  
Mimo silnici předvede RR Sport svou druhou, neméně zajímavou tvář
 
Úctyhodná křižitelnost náprav nechává vůz vždy pevně na zemi

Vyjedete mimo silnici, zvýšíte nastavitelnou světlou výšku vozu na maximum a zapnete jeden ze speciáních terénních režimů. Na palubním displeji pak jen sledujete práci uzávěrek mezinápravového a zadního diferenciálu a špičkou křižitelnost náprav až 613 mm. RR Sport umí uvolňovat stabilizátory náprav a zůstane všemi koly na matičce zemi i když terén připomíná všechno možné, jen ani trochu ne rovný povrch. Působivé jsou i nájezdové úhly 34° vpředu a 29° vzadu, stejně jako maximální úhel zlomu 25°. To všechno si nechá tenhle „silniční off-road“ líbit a na závěr vám s klidem opravdového angličana předvede průjezd brodem s hloubkou až 70 cm. A když je nejhůř, zapnutí redukce vám přidá dalších šest krátkých převodových stupňů. Zkoušel jsem s vozem leccos, ale nikdy jsem jej nedostal do úzkých. A to obouval silniční pneumatiky od Continentalu s již dost špatným vzorkem. Výrobce tvrdí, že RR Sport je ideální pro každodenní používání v jakýchkoli podmínkách a má pravdu. Auto se v terénu i mimo něj chová na jedničku a nelze snad ani nazvat kompromisem, v obou režimech je vynikající.

 

  
Brodu se range nelekne. Stejně jako velkých bočních náklonů, stoupání a terénních zlomů

Výjimečný vůz

Poslední větou předchozí kapitoly jsem již nakousl pravou podstatu vozu jménem Range Rover Sport s přeplňovaným osmiválcem pod kapotou. Vůz je skvělý v tolika odlišných disciplínách až se tomu dá jen těžko uvěřit. Nebudu opakovat již vyřčené a celou věc shrnu na první pohled banálním prohlášením, že co se dá dnes namontovat do auta, to najdete v Range Roveru Sport 4,2S, a to zpravidla v tom nejlepším možném provedení. Je jedno, jestli toužíte po čtyřkolce, čtyřistakoňovém motoru, brzdách Brembo, hi-fi harman/kardon nebo „banalitám“ jako obří kufr, v RR Sport to vše máte v jednom balení. Je toho tolik, že za týden testování nebylo možné detailně prozkoumat všechny možnosti vozu a tento test, byť je velmi dlouhý, není s to popsat vše co bych si vám jeho prostřednictvím přál sdělit.

Má to tedy nějaký háček? Obávám se, že ano, alespoň v mých očích. Nemyslím si sice, že by Land Rover dospěl ke stejnému výsledku jako na začátku zmínění pohádkoví hrdinové, přesto nemohu ze své mysli vyhnat otázku, jestli to všechno už není trochu moc. Trochu moc velké, trochu moc nehospodárné, trochu moc luxusní, trochu moc... Trochu moc dokonalé. Jezdil jsem v jednom z nejvychytanějších aut vůbec a přesto jsem ho vracel rád jako málokteré jiné. Neměl jsem pro všechny jeho schopnosti rozumné využití a pokud jsem některou z nich naplno využil, žádal si vůz nemálo i ode mne.

To vše ale může být stejně tak „přeplácaností“ vozu jako mou přízemností a mám-li být objektivní, musím konstatovat, že toto auto je jednou z nejúžasnějších novinek letošního roku. Jde o pravý klenot automobilové techniky a máte-li využití pro všechny jeho mimořádné schopnosti a nebude vás trápit jeho nenasytnost, mohu vám jej jen doporučit, bude vám ozdobou v každé společnosti.

Plusy:

  • Všestrannost
  • Komfort
  • Dynamika
  • Jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
  • Výkonný a charakterní motor
  • Naladění automatické převodovky

Minusy:

  • Spotřeba paliva
  • Omezený prostor pro posádku


Standardní výbava: Airbag pro řidiče a spolujezdce se senzorem, Přední boční a hlavové a zadní hlavové airbagy, Vypínač airbagu u spolujezdce, Tříbodové bezpečnostní pásy u všech sedadel, Výškově nastav.bezpečnostní pásy s předpínači vpředu, Opěrky hlavy u všech sedadel, ABS, ETC, DSC, EBA, Systém pro omezení bočního náklonu, Přední brzdy – Brembo, Bi - Xenonová světla a světla rohová, Přední mlhová světla, Ostřikovače předních světlometů, Automatická aktivace světlometů, Dynamické natáčení světlometů do zatáček, Vyhřívané zadní okno se stěračem a ostřikovačem, Přední dešťový senzor, Imobilizér s vnitřním a obvodovým alarmem, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Automatická klimatizace, Kožené čalounění Sport, El. ovládaná přední sedadla, El. nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, Pamět´ polohy opěradla splujezdce, Posilovač řízení, Výškově nastavitelný volant ve dvou osách, Kůží potažený volant a řadící páka, El. ovládaná okna vpředu a vzadu, El. nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Automatické ztmavování vnitřního zrcátka, Boční zpětná zrcátka s pamětí, El. sklopná boční zrcátka, Sluneční clona s osvětleným make up zrcátkem, Osvětlení prostoru podlahy, Osvětlení zavazadlového prostoru, Roleta zavazadlového prostoru, Síťka v zavazadlovém prostoru, Rádio Hi Line – paket, Premium - Navigační systém s dotykovým monitorem, Automatická převodovka - Command shift ( 6 rychlostí ), Tempomat, Přední a zadní diferencial bez uzávěrky, Přední a zadní vzduchové pérování s terrain response, Dynamic response, Palubní počítač, Elektronická parkovací brzda, Zadní parkovací systém, Přední a zadní parkovací systém, Hliníková kola 20" 275/45 - 10 paprsků, Bezpečnostní matky kol, Dojezdové náhradní kolo, Memory paket (El. nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, El. nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka s pamětí, Paměť polohy opěradla spolujezdce), Obložení interiéru - Rhodium

Nadstandardní výbava: El.ovládané střešní okno (41 500,- Kč), Rádio Premium - paket (Radio 6 CD, Harman Kardon - Logic 7, 13 repro, Aktivní Subwoofer, DSP, Dálkové ovládání na volantu, Zadní modul pro připojení sluchátek a ovl.rádia) (45 000,- Kč), Integrovaná zásuvka pro telefon (25 000,- Kč), Tempomat s radarem (66 000,- Kč), Zadní diferenciál s uzávěrkou (24 000,- Kč), Chlazená schránka ve středovém tunelu (10 500,- Kč), Metalický, perleťový nebo černý lak (24 500,- Kč)


Cena v základní výbavě (RR Sport 4,2S Vogue):
2 434 000 Kč

Cena v testované výbavě: 2 670 500 Kč

 

Technické parametry (hodnoty udávané výrobcem):

Motor

Kapalinou chlazený zážehový vidlicový osmiválec 32V, přeplňovaný kompresorem, uložený vpředu podélně za přední nápravou. Vícebodové vstřikováni paliva, proměnné časování sacích i výfukových ventilů.
Objem: 4197 cm3
Největší výkon: 287 kW (390 koní) při 5750 ot./min
Největší točivý moment: 550 Nm při 3500 ot./min
Palivo: Natural 95

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,18 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 22,8
Mimo město: 11,9
Kombinovaná: 15,9
Emise CO2 (g/km): 374

Provozní vlastnosti v terénu

Stoupavost: 35° kontinuální, 45° projetí
Nájezdový úhel: 34°
Úhel odjezdu: 29°
Úhel zlomu: 25°
Hloubka brodění: 700 mm
Min. Světlá výška 227 mm
Max. křížení náprav: 613 mm

Hmotnosti

Pohotovostní hmotnost: 2630 – 2701 kg
Užitečná hmotnost: 424 - 495 kg
Vnější rozměry:
Délka: 4904 mm
Šířka: 1915 mm
Výška: 1784 - 1873 mm
Rozvor náprav: 2745 mm

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 958 l
Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: 2013 l

Doporučujeme

Články odjinud