Skvělá souhra pohonného ústrojí
Jízdní komfort a luxus
Prostor v interiéru
Náklony v zatáčkách
Občas pomalý infotainment
9 /10
Range Rover ve vaší garáži je již několik dekád známkou toho, že v tom, co děláte, jste nejspíš opravdu dobří. Nenechali jste se zastavit, šli si za svým cílem a Range Rover je vaší odměnou. A je jedno, jestli jste stavař, herec, fotbalista či majitel sídla se zálibou v lovení. Britské luxusní SUV je dnes mezistupněm mezi konvenčními automobily a extratřídou, ve které jsou třeba Bentley či Rolls-Royce.
Třeba takové BMW X5 startuje na částce 1.744.600 Kč, zatímco Bentley Bentayga koupíte za sedm milionů. Možná vás teď napadne, že proti bentley je spíše nové BMW X7, nicméně to je rozvorem o dost větší. A ano, existuje i Range Rover s delším rozvorem, ale nekomplikujme si to. Land Rover chce za vrchol své nabídky ve standardní výbavě necelé tři miliony. A chce je už dlouho, vždyť když aktuální generace vstoupila na trh, byly X7 a Bentayga teprve v hlavách designérů.
Přidaná hodnota Range Roveru je neuvěřitelná schopnost na nezpevněných cestách, kdy se britský majestát nezalekne ani opravdu tvrdého terénu a rád se nechá umazat. Zde je jeho vynikající pověst nesporná. Stejně tak je ale v průzkumech označován za nespolehlivý, což misku vah dorovnává. Ať už je to jakkoli, britská značka se nyní rozhodla do vozu po osmi letech na trhu osadit nové pohonné ústrojí, které jsme si mohli vyzkoušet.
Jářku, to je ale fičák!
Klíčovým prvkem testovaného vozu je nový zážehový řadový šestiválec s označením P400, který je navíc obdařený 48voltovou mild-hybridní architekturou, startér-generátorem s řemenovým pohonem a malou lithium-iontovou baterií. Hlavním údělem novinky je nejen snížit emise a spotřebu, ale i vykrýt lehké mezery pohonu při akceleraci. Tento agregát z rodiny Ingenium se již objevuje i v dalších modelech koncernu Jaguar Land Rover.
Velkou novinkou je elektricky roztáčený kompresor, který sekunduje vyfukovými plyny poháněnému turbodmychadlu Twin Scroll. Kompresor se dokáže roztočit za půl sekundy na 65.000 otáček za minutu a reaguje hned po sešlápnutí plynového pedálu, díky čemuž eliminuje zpoždění klasického přeplňování rychlejším přívalem točivého momentu.
Podobné řešení pro okamžitou reakci na plynový pedál využívá třeba Audi, které kombinuje klasické přeplňování s elektrickým dmychadlem. Příkladem může být třeba dvojice vozů Audi S6 a S7 Sportback se vznětovými motory.
Agregát P400 z rodiny Ingenium je obdařen také variabilním časováním ventilů a proměnným časováním vaček. Seskupením těchto vlastností motoru se z Range Roveru samozřejmě nestává žádný technologický průkopník. Jen se o něj Land Rover hezky postaral a i po osmi letech na trhu je kompetitivní. Navíc se může pochlubit tím, že nyní produkuje o 75 % méně pevných částic z výfuku v porovnání s předchozí jednotkou.
Výkon nového motoru činí 294 kW (400 koní) při 5500 až 6500 otáčkách za minutu. Solidní točivý moment 550 N.m je připravený již od dvou tisíc otáček. Tento motor jsem před sebou měl vůbec poprvé a již od prvního svezení to byla instantní láska. Soustrojí totiž působí dojmem, že bylo navrženo přesně pro tento vůz.
Projev nového šestiválce je absolutně vyrovnaný. Po nastartování na vás z dvou výfukových koncovek možná až překvapivě vyštěkne chladnokrevně hladový zvuk, který nezmizí ani po zahřátí. S rostoucími otáčkami pak přidává na intenzitě a jakmile ručička otáčkoměru mine čtyřku, zpívá krásným jadrným tónem. Do zvuku motoru B58 od BMW má sice ještě daleko, ale Range Rover je přeci jen zcela jinak zaměřený.
Tato příjemná kulisa k řidiči proudí zezadu i zepředu, a to vše bez vibrací. Z místa se Range Rover „rozvalí“ i po lehkém sešlápnutí plynu. Osmistupňová převodovka jednoduše na nic nečeká a místo nahrnutí výkonu a lehkého cuknutí vyrazí ihned, ostatně přesně jak to slibovaly při uvedení motorizace i tiskové materiály. Při pohledu na hmotnost 2342 kg se tomu až těžko věří.
Tato obrovská hromada plechového luxusu se s motorem P400 jednoduše promění v ladné auto. Mild-hybrid má výhodu v tom, že se o něj nemusíte starat dobíjením. Energii si sbírá sám z vašeho brzdění. Po uvolnění plynu se pak naštěstí nezakousne do kol, aby mohl rekuperovat, ale nechá vás plachtit. Na druhou stranu vám ovšem moc nepomáhá se spotřebou, protože neumí jet čistě na elektřinu.
Tedy umí a neumí, protože mild-hybrid znamená i rozšířenou funkci start-stop. Při příjezdu ke křižovatce umí systém Range Roverů v rychlostech do 17 km/h vyřadit spalovací motor ze hry a do místa zastavení tiše doplachtit. Po uvolnění brzdového pedálu se motor opět nepozorovaně nastartuje a můžete jet bez omezení dál.
Věřím, že to ušetří nějakou tu deci paliva, ale i tak jsem zakončil týden se spotřebou 11,3 l/100 km. Range Rover totiž rozhodně není o šetření paliva. Při rychlém přesunu se klidně dostanete i na 17 l/100 km. Samozřejmě ale, že při dobré konstelaci hvězd, převalování motoru na dálnici a užívání si krajiny mimo město se dostanete i lehce pod 10 l/100 km.
Mild-hybridní ústrojí tu tedy není od toho, aby vám ušetřilo peníze. Je tu primárně jako pomocník v boji proti flotilovým emisím a pro řidiče je vítanou přidanou hodnotou vyváženost, kdy se s motor s autem netahá a působí subtilně. S plynem na podlaze pak zrychlíte z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Aneb jak říká Petr Nárožný ve filmu Já to tedy beru, šéfe: „No co byste ještě chtěli?“
Pokračování 2 / 3
Klišé
Samozřejmě, že se vzduchovým podvozkem se cítíte při jízdě jako při plavbě na obláčku. Jistě, že se vám Range Rover po otevření „ukloní“ snížením světlé výšky, aby se vám lépe nastupovalo. A jasně, že se výmolům, prohlubním, příčným spárám a kanálům vyloženě vysmívá, nebo je naprosto ignoruje. Vždyť je to přece Range Rover, který je tu v aktuální generaci již osm let a skvělý vzduchový podvozek má ve standardu (standardní světlá výška 220 mm, maximální 297 mm).
To je pak vlastně i důvod, proč nebudete mít potřebu hnát motor k vysokým výkonům. Range Rover vás jednoduše otupí a konejší vás ve svém koženém salonku, který byl v našem případě béžový. Sedíte vysoko, prostoru máte nadbytek a všude vládne ticho, které občas přeruší zabublání z výfuku při podřazení či jadrný charakter motoru při předjíždění.
Okna vozu jsou obrovská a přes to čelní vidíte celou velkou kapotu. Při řízení tak získáte zasloužený respekt, který je v tomto autě zásadní. Jeho majestátní rozměry cítíte a víte o nich. Třeba v takovém BMW X6, které vás obalí jako sporťák, tento respekt nemáte a špatně se odhadují rozměry vozu. Toho se tady opravdu bát nemusíte. Navíc vás kolem dokola jistí kamery.
I kdybyste si pak na rozměry zvykli a připadali si jistí, další ostrá zatáčka vás vyvede z omylu. V zatáčkách se totiž auto hodně naklání a nemá tendenci maskovat hmotnost vyrováváním přes stabilizátory jako velká německá SUV. Range Rover si hmotnost umí přiznat. Chce to tedy najíždět s respektem. Ostatně velmi lehké řízení s dlouhým převodem vás ke sportování vybízet stejně nebude.
Neznamená to ale, že neumí pospíchat a hezky kroužit zatáčky. Znamená to jen to, že vás to nebude moc bavit. Co vás naopak bude bavit, je všechno ostatní. Věřte mi, že s Range Roverem byste jezdili často a všude. Každé ráno byste se do něj těšili a každý večer od něj smutní odcházeli. A není to jen o sametovém motoru a vzduchovém podvozku.
Už je to přes rok a půl, co jsem naposledy seděl ve velkém Range Roveru, i tak jsem se ale hned po usednutí orientoval ve zdánlivém chaosu tlačítek a ovládal jej takřka poslepu. Vezměte si třeba jen volant, na kterém je 17 tlačítek, z toho čtyři z nich se dají ovládat i jako dotykové plochy. Zní to jako naprostý zmatek, ale jakmile jsem se posadil, zafungovala pohybová paměť a neměl jsem s tím problém.
Stejně je to i s ostatními funkcemi, dejte tomu týden až dva a máte auto v malíku. Interiér navíc nezestárl ani o den a nezaostává ani elektronikou. Poukážu třeba na dvě zadní sedadla Business Class Comfort, která jsou v této výbavě standardem. Jsou elektronicky nastavitelná ve 22 směrech a dělí je opěrka, která je zároveň malým stolkem.
Sedadla vpředu jsou elektronicky nastavitelná ve 24 směrech, mají funkci vyhřívání, ventilování a masírování. Taky si pamatují až tři řidiče. A to pohodlí! Je možné, že takhle pohodlnou nemáte doma ani pohovku. Teda alespoň já ne, což byl ostatně další důvod, proč jsem během týdne s tímto autem netrávil moc času doma.
Náš kousek měl i pozici „jsem pánem celého světa“, kdy na pravém zadním sedadle stisknete tlačítko, čímž se sedadlo spolujezdce před vámi posune co nejvíce dopředu, sklopí se mu opěradlo a vy si můžete natáhnout nohy. Nevím ale, komu se to líbí, mně osobně totiž vadí, že přede mnou čouhá sedadlo v nepřirozené poloze.
Stejně jako v letos představených luxusních vozech jste zahaleni displeji včetně digitálního přístrojového štítu. To samozřejmě ne každému vyhovuje, ale mně je alespoň sympatické, jak je vše stylizované a kombinované, například kruhový ovladač na spodním displeji středového tunelu mě prostě baví.
Co mě taky hodně baví, je přístupnost zavazadlového prostoru, který má již legendární dvoudílné otevírání. Na dosah ruky na pravé straně máte přístup ke tlačítkům, se kterými lze sklopit zadní sedadla či snížit světlou výšku vozu pro snadnější nakládání či pro psa, aby se mu lépe naskočilo.
Jak je to s těmi penězi?
Range Rover s kratším rozvorem stojí minimálně 2.986.643 Kč. S motorem P400 pak vyjde na minimálně 3.156.406 Kč ve výbavě HSE, která znamená 19palcová kola, parkovací kameru, elektricky nastavitelná sedadla vpředu v 16 směrech, LED světlomety či systém pro jízdu mimo zpevněné plochy Terrain Response.
Nejvyšší výbava Autobiography stojí dle aktuálního ceníku 3.911.567 Kč. Bavíme se ale už o autě s obrovskou porcí luxusu, do kterého už v podstatě není moc co připlácet. V našem téměř maximálně vybaveném autě se připlácelo v podstatě jen za lak, variantu provedení interiéru, zatmavená skla, dvě zásuvky či soubor jízdních asistentů, u kterého je dobře, že vám ho výrobce nenutí už ve standardu.
A já i přes to nebudu tvrdit, že je to hodně. Porsche 911 stojí také velkou spoustu peněz, ale nezazlíváme mu to, protože je to Porsche. Nevidím tak důvod, proč to vyčítat i Range Roveru. Stojí tak akorát a stejně jako stuttgartský sporťák je spíše kategorie sama pro sebe. Dlouhodobou zkušenost se spolehlivostí ale nemůžu soudit. Za dobu mé služby v Range Roveru se nic zvláštního nestalo.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Range Rover současné generace je na trhu již osm let, ale rozhodně bych mu to na první pohled nehádal. Stále vypadá moderně a majestátně. Nestárne. A vsadím se, že ani stárnout nebude, protože podle prvních náznaků chystané nové generace to moc velká změna nebude. S touto novou pohonnou jednotkou by se navíc aktuální model mohl klidně prodávat ještě několik let.
Je subtilní, pružná, hezky se poslouchá a mild-hybrid zde opravdu slouží a není jen řetězem na noze plynulosti jízdy, což se občas bohužel stává. Tohoto starého kmeta trápí náklony v zatáčkách a občas pomalejší infotainment, což je u auta s takto velkými a obsáhlými displeji škoda. Jinak je to ale další důvod, proč chtít být milionářem.
Range Rover: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
2.986.643 Kč (SDV6 221 kW/HSE) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
3.911.567 Kč (P400 294 kW/Autobiography) |
Cena testovaného vozidla |
3.959.080 Kč (P400 294 kW/Autobiography) |
Technické údaje: Land Rover Range Rover
Rok • stupeň výbavy
2020 • Autobiography
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 996 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 92,3 mm
Nejvyšší výkon
294 kW (400 koní)
Nejvyšší krouticí moment
550 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,3 s
Nejvyšší rychlost
225 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
707 l • 1 694 l
Objem palivové nádrže
104,3 l
Hmotnost: provozní
2 342 kg
Prům. spotřeba: komb.
11,3 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 692,5 mm • 1 685,2 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 000 × 2 073 × 1 869 mm
Sériová výbava (Autobiography): světlomety Pixel LED s LED signaturou, panoramatické střešní okno, vyhřívané zadní sklo, protihlukové čelní sklo, stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, zimní klidová poloha stěračů, vyhřívané čelní sklo, ostřikovače světel, automatické světlomety, světla s funkcí „Follow me home“, vnitřní zpětné zrcátko se samostmívací funkcí, vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná, s osvětlením bezprostředního okolí vozu a samostmívací funkcí, náhradní kolo z lehké slitiny, s užším profilem, prémiové kobercové rohože, vyhřívaný multifunkční volant, elektricky nastavitelný sloupek řízení, ambientní osvětlení interiéru, elektricky ovládaná okna s ochranou proti přivření, sportovní pedály z ušlechtilé oceli, sluneční clony dvoudílné, s osvětlenými kosmetickými zrcátky, prahové lišty v hliníkovém provedení s nápisem Autobiography, adaptivní podvozek, automatické snížení světlé výšky pro nastupování a vystupování, asistent pro sjíždění strmých svahů, elektronicky řízené vzduchové odpružení, All Terrain Progress Control (ATPC), Terrain Response 2, asistent pro rozjezd do svahu, audiosystém Meridian™ Surround, navigační systém Pro, služby Pro Services a Wi-Fi Hotspot, aplikace Remote Premium, hlasové ovládání, bluetooth, Terénní informační systém, head-up displej, rádio DAB, asistent pro nouzové brzdění, výstražný systém sledování slepého úhlu s detekcí blížících se vozidel, prostorový kamerový systém, asistent pozornosti řidiče, upozornění na opuštění jízdního pruhu, parkovací asistent, parkovací senzory s rozsahem pokrytí 360°, sledování bezpečného vystoupení, systém detekce blížících se vozidel a varování před kolizí při couvání, rozpoznávání dopravních značek s adaptivním omezovačem rychlosti, adaptivní tempomat s asistentem řízení, startování tlačítkem, osvětlení zavazadlového prostoru, bezklíčový přístupový systém - Keyless Entry, bezhlučné dovírání dveří, čtyřzónová klimatizace, asistent stability přívěsu (TSA)
Volitelná výbava: barva karoserie Byron Blue (32.151 Kč), Secure Tracker Pro (25.748 Kč), Driver Assist Pack (115.053 Kč), zásuvka ve druhé řadě sedadel a v zavazadlovém prostoru (3901 Kč), zatmavená skla od B sloukpu (14.320 Kč)