TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

Radosti
Skvělá souhra pohonného ústrojí
Jízdní komfort a luxus
Prostor v interiéru
Starosti
Náklony v zatáčkách
Občas pomalý infotainment
9  /10
 

Range Rover ve vaší garáži je již několik dekád známkou toho, že v tom, co děláte, jste nejspíš opravdu dobří. Nenechali jste se zastavit, šli si za svým cílem a Range Rover je vaší odměnou. A je jedno, jestli jste stavař, herec, fotbalista či majitel sídla se zálibou v lovení. Britské luxusní SUV je dnes mezistupněm mezi konvenčními automobily a extratřídou, ve které jsou třeba Bentley či Rolls-Royce.

Třeba takové BMW X5 startuje na částce 1.744.600 Kč, zatímco Bentley Bentayga koupíte za sedm milionů. Možná vás teď napadne, že proti bentley je spíše nové BMW X7, nicméně to je rozvorem o dost větší. A ano, existuje i Range Rover s delším rozvorem, ale nekomplikujme si to. Land Rover chce za vrchol své nabídky ve standardní výbavě necelé tři miliony. A chce je už dlouho, vždyť když aktuální generace vstoupila na trh, byly X7 a Bentayga teprve v hlavách designérů.

Alpina XB7 se představuje: Má 621 koní a výbavu jako Rolls-Royce

Alpina XB7 se představuje: Má 621 koní a výbavu jako Rolls-Royce

Přidaná hodnota Range Roveru je neuvěřitelná schopnost na nezpevněných cestách, kdy se britský majestát nezalekne ani opravdu tvrdého terénu a rád se nechá umazat. Zde je jeho vynikající pověst nesporná. Stejně tak je ale v průzkumech označován za nespolehlivý, což misku vah dorovnává. Ať už je to jakkoli, britská značka se nyní rozhodla do vozu po osmi letech na trhu osadit nové pohonné ústrojí, které jsme si mohli vyzkoušet.

Jářku, to je ale fičák!

Klíčovým prvkem testovaného vozu je nový zážehový řadový šestiválec s označením P400, který je navíc obdařený 48voltovou mild-hybridní architekturou, startér-generátorem s řemenovým pohonem a malou lithium-iontovou baterií. Hlavním údělem novinky je nejen snížit emise a spotřebu, ale i vykrýt lehké mezery pohonu při akceleraci. Tento agregát z rodiny Ingenium se již objevuje i v dalších modelech koncernu Jaguar Land Rover.

Velkou novinkou je elektricky roztáčený kompresor, který sekunduje vyfukovými plyny poháněnému turbodmychadlu Twin Scroll. Kompresor se dokáže roztočit za půl sekundy na 65.000 otáček za minutu a reaguje hned po sešlápnutí plynového pedálu, díky čemuž eliminuje zpoždění klasického přeplňování rychlejším přívalem točivého momentu.

Land Rover Defender dostal nové motory. Čtyřválec končí, nahradil ho hybrid V6

Land Rover Defender dostal nové motory. Čtyřválec končí, nahradil ho hybrid V6

Podobné řešení pro okamžitou reakci na plynový pedál využívá třeba Audi, které kombinuje klasické přeplňování s elektrickým dmychadlem. Příkladem může být třeba dvojice vozů Audi S6 a S7 Sportback se vznětovými motory.

Agregát P400 z rodiny Ingenium je obdařen také variabilním časováním ventilů a proměnným časováním vaček. Seskupením těchto vlastností motoru se z Range Roveru samozřejmě nestává žádný technologický průkopník. Jen se o něj Land Rover hezky postaral a i po osmi letech na trhu je kompetitivní. Navíc se může pochlubit tím, že nyní produkuje o 75 % méně pevných částic z výfuku v porovnání s předchozí jednotkou.

Máte hodinu a půl? Pusťte si stop motion renovaci Range Roveru. Je to fascinující

Máte hodinu a půl? Pusťte si stop motion renovaci Range Roveru. Je to fascinující

Výkon nového motoru činí 294 kW (400 koní) při 5500 až 6500 otáčkách za minutu. Solidní točivý moment 550 N.m je připravený již od dvou tisíc otáček. Tento motor jsem před sebou měl vůbec poprvé a již od prvního svezení to byla instantní láska. Soustrojí totiž působí dojmem, že bylo navrženo přesně pro tento vůz.

Projev nového šestiválce je absolutně vyrovnaný. Po nastartování na vás z dvou výfukových koncovek možná až překvapivě vyštěkne chladnokrevně hladový zvuk, který nezmizí ani po zahřátí. S rostoucími otáčkami pak přidává na intenzitě a jakmile ručička otáčkoměru mine čtyřku, zpívá krásným jadrným tónem. Do zvuku motoru B58 od BMW má sice ještě daleko, ale Range Rover je přeci jen zcela jinak zaměřený.

Nemocí z pohybu trpí více než 70 % lidí na světě. Britové se s tím chtějí vypořádat

Nemocí z pohybu trpí více než 70 % lidí na světě. Britové se s tím chtějí vypořádat

Tato příjemná kulisa k řidiči proudí zezadu i zepředu, a to vše bez vibrací. Z místa se Range Rover „rozvalí“ i po lehkém sešlápnutí plynu. Osmistupňová převodovka jednoduše na nic nečeká a místo nahrnutí výkonu a lehkého cuknutí vyrazí ihned, ostatně přesně jak to slibovaly při uvedení motorizace i tiskové materiály. Při pohledu na hmotnost 2342 kg se tomu až těžko věří.

Tato obrovská hromada plechového luxusu se s motorem P400 jednoduše promění v ladné auto. Mild-hybrid má výhodu v tom, že se o něj nemusíte starat dobíjením. Energii si sbírá sám z vašeho brzdění. Po uvolnění plynu se pak naštěstí nezakousne do kol, aby mohl rekuperovat, ale nechá vás plachtit. Na druhou stranu vám ovšem moc nepomáhá se spotřebou, protože neumí jet čistě na elektřinu.

TEST Land Rover Defender 110 S D240: Nový pacholek se už z lesa nebojí

TEST Land Rover Defender 110 S D240: Nový pacholek se už z lesa nebojí

Tedy umí a neumí, protože mild-hybrid znamená i rozšířenou funkci start-stop. Při příjezdu ke křižovatce umí systém Range Roverů v rychlostech do 17 km/h vyřadit spalovací motor ze hry a do místa zastavení tiše doplachtit. Po uvolnění brzdového pedálu se motor opět nepozorovaně nastartuje a můžete jet bez omezení dál.

Věřím, že to ušetří nějakou tu deci paliva, ale i tak jsem zakončil týden se spotřebou 11,3 l/100 km. Range Rover totiž rozhodně není o šetření paliva. Při rychlém přesunu se klidně dostanete i na 17 l/100 km. Samozřejmě ale, že při dobré konstelaci hvězd, převalování motoru na dálnici a užívání si krajiny mimo město se dostanete i lehce pod 10 l/100 km.

Land Rover dále elektrifikuje. Mild-hybridní diesely uvádí pro Discovery Sport a Evoque

Land Rover dále elektrifikuje. Mild-hybridní diesely uvádí pro Discovery Sport a Evoque

Mild-hybridní ústrojí tu tedy není od toho, aby vám ušetřilo peníze. Je tu primárně jako pomocník v boji proti flotilovým emisím a pro řidiče je vítanou přidanou hodnotou vyváženost, kdy se s motor s autem netahá a působí subtilně. S plynem na podlaze pak zrychlíte z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Aneb jak říká Petr Nárožný ve filmu Já to tedy beru, šéfe: „No co byste ještě chtěli?“

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

VW Arteon SB 2.0 TDI/147 kW

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?

17.  1.  2021 | Jan Mička | 52 příspěvků
TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
TEST Audi e-tron 55 quattro Sportback: Tichý a hodně nápadný žrout elektřiny

Audi e-tron 55 quattro SB

Audi e-tron jsme tu měli už předloni. Tenkrát jsme s ním vyrazili do Rakouska a zažili pár neočekávaných dobrodružství. Dnes tu máme elegantnější verzi Sportback. Do žádných akcích se ale nehrneme, mrkneme na jeho schopnosti hezky v domácích podmínkách.

10.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 118 příspěvků