78
Fotogalerie

Range Rover 2013: první jízdní dojmy

Kapitoly článku:


Jistá limuzína

Jak už bylo řečeno, Range Rover má spojovat schopnosti off-roadu a jisté jízdní vlastnosti na silnici. Jsou to dost protichůdné požadavky, ale povedlo se. Hned v první zatáčce člověk zjistí, že Range Rover udělal velký pokrok. Třetí generace se různě houpala, nakláněla a v zatáčkách dělala všechno možné. Dost zajímavé to bylo obzvlášť v kombinaci s vrcholným benzinovým motorem. Nový podvozek ale pracuje naprosto výborně. Na rovinkách se karoserie příjemně pohupuje, až si člověk říká, že do zatáčky prostě musí najet pomalu, protože jinak se auto kvůli náklonu karoserie převrátí. V zatáčkách se ovšem Range Rover změní, karoserie se téměř nenakloní a auto projede oblouk s velikým nadhledem. Za tohle si inženýři, kteří měli podvozek na starost, zaslouží potlesk.

range_rover_23.JPGrange_rover_24.JPG 
Jízdní vlastnosti nového Range Roveru jsou minimálně o třídu lepší. Auto je podstatně jistější a mnohem méně se naklání. Na komfortu se ale neubíralo.

Provedení Supercharged je přesně podle očekávání naladěné jinak a hádejte, jak. Samozřejmě, je tužší, a to docela výrazně. V zatáčkách si ale počíná ještě jistěji a já osobně se velmi těším na klasický test (pokud sem tato motorizace někdy dorazí), protože mám takové tušení, že na okreskách to bude i přes dvě tuny hmotnosti stát za to. Řízení používá elektrický posilovač a je hodně citlivé. Na to jsem si musel v prvních chvílích zvykat. Posilovač má také velký účinek. To je dobrá zpráva pro křehké dámy, které jsou tak často za volantem Range Roverů vidět.

Schopný podvozek v kombinaci s precizním odhlučněním znamená jediné. Na běžné silnici je Range Rover opravdu limuzína, která je schopná konkurovat i Bentley. Osobně si myslím, že zrovna Bentley Continental Flying Spur je co do komfortu jízdy dokonce o něco horší. Díky osmistupňové převodovce se u dieselů převaluje při 130 km/h motor hluboko pod hranicí dvou tisíc otáček a Range Rover se tváří, jako kdyby jel asi tak zhruba 80 km/h. Výborné auto na dlouhé cesty.

range_rover_09.JPGrange_rover_18.JPG 
Range Rover zvládne věci, které s nimi bude dělat maximálně motoristický novinář. 

Do terénu?

Přestože žádný z majitelů schopností tohoto auta naplno nevyužije, bylo by chybou nezmínit se o terénních vlastnostech. Základem je stálý pohon všech kol pracující s poměrem 50/50. Uzavřít pak lze mezinápravový a zadní diferenciál a samozřejmě nesmí chybět systém Terrain Response. Ten nabízí obvyklé režimy, novinkou je ale režim Auto, kdy vůz sám rozpozná, po čem jede a tomu upraví své nastavení. Funguje to výborně. Řidič sedí, točí volantem, a když si na středovém displeji vybere příslušný režim zobrazení, může sledovat, jak se mění nastavení režimu jízdy nebo jak se postupně uzavírají diferenciály. K dispozici je ještě redukce (řadit lze do 60 km/h) a variabilní světlá výška s maximální hodnotou 300 milimetrů.

S novým Range Roverem jsme si v Maroku vyzkoušeli vše od písku, přes bláto až po jízdu po velmi ostrých kamenech. Všechno na silničních pneumatikách. Musím uznat, že jízda ve středně těžkém terénu je hodně jednoduchá. Range Rover prostě jede, řidič šlape na plyn a vše ostatní obstará elektronika. Kdyby náhodou došlo k převrácení, není potřeba mít strach, protože střecha unese trojnásobek hmotnosti vozu. Z pohledu jízdy v terénu bych měl pouze jednu drobnost. Range Rover má sadu kamer, ale neumí zobrazit pouze pohled přední kamery. Přiznávám, že nebyl příliš čas zkoumat detaily, ale při rychlé prohlídce jsem klasickou kameru na přední masce (jak to má třeba Land Cruiser V8) nenašel. Při zdolávání ostrých horizontů je tato kamera velmi užitečným pomocníkem.

Range Rover počtvrté

Range Rover čtvrté generace je velice zajímavé auto, o kterém by se dalo psát a psát a psát… V Maroku novinka dokázala, že plní to, co Land Rover slibuje. Stále jde o neuvěřitelně schopný off-road zabalený do luxusního kabátku, který jako bonus přidává komfort limuzíny. Nikdo jiný takové vlastnosti nenabízí (nebo alespoň ne v takové míře). Velká škoda menších nedostatků ve zpracování interiéru, což je jedna z věcí, kde je prémiová konkurence dále.

Range Rover startuje na českém trhu s cenou 2 293 680 Kč za základní naftový šestiválec TDV6 s výbavou HSE. Na opačném konci nabídky stojí benzinový pětilitr s výbavou Autobiography a cenou 3 272 400 Kč. Příplatková výbava pak začíná na kuřáckém paketu za 1320 Kč, pokračuje například přes parkovacího asistenta za 38 520 Kč a končí u prémiového audiosystému za 123 480 Kč nebo laku ChromeFlair Autobiography za 244 320 Kč. 

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud