Na Dakar se vrátí slavné bestie! Classic 2022 pojede Bull i dvouhlavé monstrum

Soukromé týmy Rallye Dakar Classic si budou moct příští rok zajezdit v legendách z 80. let. Snad se to tentokrát obejde bez karambolů.

Podnikatel v dopravě Jan de Rooy je takový nizozemský Karel Loprais, legendární závodník dakarské rallye, který je s touto soutěží již navždy spjatý. Známý je především díky úžasným strojům DAF Turbotwin se dvěma motory, se kterými se v 80. letech minulého století utkával se soupeři. Není tak od věci si dva velmi zajímavé kousky připomenout.

Ten první vás při listování historickými fotkami Dakaru určitě zarazí. Psal se rok 1984 a Dakar se jel šestým rokem. Jan De Rooy se posadil do kamionu DAF 3300 FAV 4x4 společně s Joopem Roggebandem a mechanikem Yvem Geusensem. Nešlo však o obyčejný náklaďák, měl dvě kabiny a dva motory.

Porsche by mohlo klidně znovu na Dakar. Tyto rallye speciály postavil na zakázku Singer

Porsche by mohlo klidně znovu na Dakar. Tyto rallye speciály postavil na zakázku Singer

Motory měly kombinovaný výkon zhruba 800 koní a každý z nich měl na starosti jednu nápravu. Na dobových fotografiích však druhou posádku v zadní kabině neuvidíte, šlo pouze o marketingový účel, aby na sebe posádka strhla co nejvíce pozornosti a kamion byl vidět ve všech médiích, což se ostatně i povedlo.

Náklaďák přezdívaný Twincab, nebo také Two Head Monster, žádný valný úspěch nepřinesl a ze závodu odstoupil. Hvězdou ale byl a zamýšlenou pozornost přitáhl. Oklikou se teď můžeme podívat do Číny, kde se před lety představil hasičský vůz inspirovaný právě tímto závoďákem. Vodu ovšem používá spíše k chlazení, slouží k rychlému průzkumu hořeniště, odkud zase rychle uteče a nasměruje k ohnisku požáru cisterny. Podobné vozy existují i pro nehody v tunelech.

Škoda 130 LR se na Dakaru zatím drží. Česká posádka stojí proti ikonám rallye

Škoda 130 LR se na Dakaru zatím drží. Česká posádka stojí proti ikonám rallye

V ročníku 1985 byl dvoukabinový kamion nasazený taktéž, ale de Rooy v něm neseděl. Ten se totiž posadil do nové bestie, tentokrát pouze s jednou kabinou. Šlo o DAF 3300 4x4, kterému se přezdívalo Býk, podle hrbu za kabinou, který přecházel v rovnou linii až za zadní kola. Z profilu kamion jednoduše vypadal jako klínek do dveří.

I tento kousek byl obdařený dvěma motory, oproti dvouhlavé bestii však produkovaly ještě o 70 koní víc. Tentokrát už se úspěch dostavil, posádka dojela druhá, nebýt ale menšího karambolu v poslední etapě, mohlo to být první místo. Další rok zkusil de Rooy uspět znovu, tentokrát se speciálem DAF 3600 Turbotwin s kombinovaným výkonem 1000 koní a také novým modro-bílým zbarvením, ale jeho snahu zastavila nehoda v 15. etapě.

Audi nastoupí do rallye Dakar 2022. Těžký závod chce pokořit s elektromobilem

Audi nastoupí do rallye Dakar 2022. Těžký závod chce pokořit s elektromobilem

Šampionem v kategorii kamionů se Jan de Rooy stal až v roce 1987 s vylepšeným speciálem DAF FAV 3600 4x4 TurboTwin II, kdy udolal i Karla Lopraise s jeho Tatrou 815. O rok později de Rooy předvedl taktéž bravurní jízdu, při které dokonce předjel Ariho Vatanena v jeho osobním Peugeotu 405 T16. Ten pak prý zuřil vzteky. 

Zároveň to byl ale poslední ročník těchto dvoumotorových bestií, protože druhá nasazená posádka s vozem havarovala a navigátor to bohužel nepřežil. Ten rok si pro vítězství dojel Karel Loprais. Nicméně tu nejsme tak úplně od vzpomínání. Tým De Rooy se totiž vrátí na Dakar v roce 2022 - pojede v kategorii Classic.

Mini ukazuje Countryman inspirovaný Dakarem. Úpravy pochází od specialisty v oboru

Mini ukazuje Countryman inspirovaný Dakarem. Úpravy pochází od specialisty v oboru

Tým do zajímavé kategorie nasadí právě výše zmíněné kousky ve žlutém zbarvení. Uvidíme tedy dvouhlavou bestii i klínek do dveří. Vzhledem k bezpečnostním předpisům projdou oba vozy řadou úprav, ale jinak budou zcela originální. Jsou k mání pro soukromé týmy.

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

dnes | Jiří Baborský | 5 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

včera | Richard Herbich | 21 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků