Rallye Dakar 2021 se blíží! Na startu bude 37 Čechů, včetně Engeho a Podmola

Sedmatřicet Čechů je zapsáno ve startovní listině 43. ročníku Rallye Dakar, která povede druhým rokem přes území Saúdské Arábie. Nechybějí osobnosti jako Tomáš Enge či Libor Podmol.

Když se legendární soutěž přestěhovala do Jižní Ameriky (2009), patřil její další ročník na tomto kontinentu k nejlepším v historii. Uvidíme totéž po letošní premiéře také na Arabském poloostrově?

Elektronika pohlídá nebezpečí

Trasa Dakaru 2021 čítá 7658 kilometrů, je rozdělena do 12 etap a z toho bude 4778 km měřených. Závodníci odstartují a skončí v Džiddě na pobřeží Rudého moře. Podle organizátorů je trať z devadesáti procent nová. Půjde o techničtější a různorodější trasu s menším počtem rychlých úseků, než kolik jich bylo v lednu 2020. Před první etapou proběhne prolog v délce jedenácti kilometrů, který určí startovní pořadí do první etapy. Na 9. leden je v Háilu naplánován odpočinkový den. Chybět nebude dvoudenní maratonská etapa, kde nebudou mít posádky k dispozici pomoc svých týmů.

Po vzoru letošního podniku budou účastníci rallye dostávat itinerář k trase, takzvaný roadbook, až před startem jednotlivých etap. Prioritní posádky určené organizátorem ho budou mít v elektronické podobě. Všechny posádky mají být vybaveny zvukovým signalizačním zařízením, které má upozorňovat na nebezpečná místa na trati. Motocykloví jezdci musí být na zádech povinně vybaveni ochrannými airbagy.

Z českých jezdců chybí na startu letošní účastník v kategorii automobilů Boris Vaculík, který musel podstoupit operaci. Problémy se srdcem nedovolily Václavu Fejfarovi dokončit mistrovství republiky v autokrosu a následná rekonvalescence vyloučila jeho účast na Dakaru ve třídě bugin. Zdravotní komplikace po nehodě před Dakarem 2020 zatím nepustily za volant automobilu ani Martina Kolomého.

Rallye Dakar 2021 v číslech
7658 kilometrů
4778 kilometrů rychlostních zkoušek
3000 členů organizačního štábu
555 závodníků
322 závodních strojů
190 zemí vysílá Dakar v televizi
60 lékařů
35 zúčastněných zemí
50 servisních kamionů organizátora
43 ročníků Rallye Dakar
37 českých účastníků
30 zemí, kterými soutěž v historii vedla
26 akreditovaných televizních společností
12 etap soutěže
12 pořadatelských helikoptér

Motocykly: silná sestava

Ze sedmi českých motorkářů jsou tři – Milan Engel, Martin Michek a Jan Brabec – zařazeni na základě svých předchozích výsledků mezi prioritní jezdce do kategorie Elite. Tím pádem se jich týkají některá omezení. Nejvýraznějším je limit počtu pneumatik na šest na celý průběh soutěže a povolení jedné výměny pístu bez penalizace.

Trojice Roman Krejčí, David Pabiška a Rudolf Lhotský je přihlášena do kategorie bez asistence. Jedná se o klasifikaci jezdců, kteří si po etapě dělají všechny opravy na motocyklu sami. Prvně jmenovaný pojede v hodnocení Original by Motul podruhé, další dva v něm čeká debut.

Dakarská premiéra čeká jednoho z nejúspěšnějších jezdců ve freestyle motokrosu v historii Libora Podmola. Původně se připravoval s týmem Orion – Moto Racing Group, ale jeho obchodní partneři se střetávali ve svých zájmech, a tak se Podmol rozhodl jít cestou vlastního týmu.

Auta: málo kilometrů

Pět Čechů se objeví v kategorii automobilů. Jezdec stáje Benzina Orlen Teamu Martin Prokop podle svých slov ještě nikdy neměl za sebou tak málo testovacích kilometrů. Sezonu si zpestřil startem na Rallye Sardinie v rámci mistrovství světa v automobilových soutěžích. Poslední rok v Jižní Americe byl šestý, letos v Saúdské Arábii dvanáctý a ambicemi míří výše.

Značku změnil Tomáš Ouředníček, který vystřídal po čtyřech letech Ford za Toyotu pro nejnovější ročník. A jeho ambice na několik dalších let směřují pod tovární křídla. Jeden z nejzkušenějších Čechů Miroslav Zapletal mířil původně s Fordem Raptor na Africa Eco Race, ale nakonec si zopakuje letošní účast na Dakaru se slovenským navigátorem.

Kamiony: nové převodovky

Jedním z dvou českých truckem s prioritou je Martin Macík, jehož iveco je vybaveno novou, automatickou převodovkou. S vozem stejné značky se vrací na Dakar po čtyřech letech ve vlastním týmu Jaroslav Valtr.

Druhým prioritním jezdcem s kamionem je Aleš Loprais se speciálem Praga V4S DKR, jenž disponuje rovněž automatem. S asistenční Tatrou Jamal Queen 69 pojede trojice vedená Janem Tománkem s úkolem krýt záda týmové jedničce.

Rovněž dva kamiony budou na startu od stáje Tatra Buggyra Racing. Novou Tatru Phoenix s automatickou převodovkou řídí Martin Šoltys a jeho kolegou se stal trojnásobný vítěz kategorie čtyřkolek Ignacio Casale z Chile.

Trasa Rallye Dakar 2021
Datum Etapa km km zkoušky
2. ledna Džidda - Džidda (prolog) 11 11
3. ledna Džidda - Biša  622 277
4. ledna Biša -Vadí ad-Davásir   685 457
5. ledna Vadí ad-Davásir - Vadí ad-Davásir   630 403
6. ledna Vadí ad-Davásir - Rijád   813 337
7. ledna Rijád - Burajda   625 419
8. ledna Burajda - Háil   655 485
9. ledna Den odpočinku - -
10. ledna Háil - Sakaka   737 471
11. ledna Sakaka - Naúm   709 375
12. ledna Naúm - Naúm   579 465
13. ledna Naúm - Úla   583 342
14. ledna Úla - Janbu   557 511
17. ledna Janbu - Džidda   452 225

Návrat po jedenácti letech

Pilot kamionu Tatra Tomáš Tomeček se opět představí na Rallye Dakar. V uplynulých letech startoval na podniku Africa Eco Race, který vede po stopách původní trati legendární soutěže, ale kvůli pandemii koronaviru se neuskuteční. Tomeček se proto domluvil na spolupráci s německým týmem South Racing. Pojede jako takzvaná ostrá asistence a je přihlášen do kategorie kamionů.

„Doufám, že se tam potkám s lidmi, které jsem dlouho neviděl. Nebude to o honbě za časem, ale člověk tam bude, aby pomohl ostatním,“ podotkl Tomeček, jenž se na Dakaru představil naposledy v roce 2010.

Buginy: Enge se těší

Obě posádky, které se objeví v kategorii bugin (ofi ciálně označené SSV), patří k týmu Buggyra Zero Mileage Racing. V jedné nastoupí pětinásobný vítěz Dakaru na čtyřkolce, třiašedesátiletý Josef Macháček. A v druhé jediný Čech, který startoval v závodech formule 1, Tomáš Enge. Pro něho to bude premiéra ve slavném závodě.

Macháček se podílel na vývoji nové buginy Can-Am, jež je podle jeho názoru technicky o dvě třídy lepší než předchozí typ. A co říká na adresu svého kolegy? „Tomáš je pilot tělem i duší. Jenom musí vstřebat skutečnost, že Dakar není o asfaltu, ale o dunách, dírách a nejrůznějších překážkách na trati. Taky o tom, že za horizontem většinou není průjezdná trať. Musí rozumně potlačit závodnické ego,“ usmívá se Macháček.

Češi budou mít zastoupení také v nově zavedené kategorii Dakar Classic, což je soutěž pravidelnosti pro automobily vyrobené do roku 2000. V posádce ve Škodě 130 LR se ve vlastním týmu objeví úspěšný motocyklový jezdec Ondřej Klymčiw, jehož kolegou bude dlouholetý kamarád a motocyklový závodník Petr Vlček, trvale žijící v USA.

Rallye Dakar 2021: Přehled účasti Čechů
Automobily
Startovní číslo Posádka Tým
312 Prokop, Chytka MP Sports/Ford
328  Zapletal,  Sýkora Off road/Ford
338  Ouředníček,  Křípal Ultimate Dakar Racing/Toyota
Kamiony
502 Macík, Tomášek, Švanda Big Shock Racing/ Iveco
504 Loprais, Pokora, Alkendi Instaforex Loprais Team/Praga
506 van den Brink, de Graaf, Kozlovský Mammoet Rallysport/Renault
514 Šoltys, Šikola, Schovánek Tatra Buggyra Racing/Tatra
517 Casale, Leon, Čapka Tatra Buggyra Racing/Tatra
518 Valtr, Kaplánek, Miškolci Valtr Racing Team/Iveco
520 Tománek, Kašpárek, Štross Instaforex Loprais Team/Praga
538 Tomeček, Lála South Racing/Tatra
550 Randýsek, Regnier, Martin PH Sport/MAN
Motocykly
26 Engel Orion – Moto Racing Group/KTM
31 Michek Orion – Moto Racing Group/KTM
36 Brabec Strojrent Racing/KTM
37 Pabiška Jantar Team/KTM
53 Podmol Podmol Dakar Team/Husqvarna
67 Lhotský Jantar Team/KTM
76 Krejčí Boibeton/KTM
SSV (buggy)
417 Macháček, Vyoral Buggyra Zero Mileage Racing/Can-Am)
429 Enge, Skácelová Buggyra Zero Mileage Racing/Can-Am)
Čtyřkolky
153 Kubiena Story Racing/Yamaha
Classic
206 Klymčiw, Vlček Klymčiw Racing/Škoda 130 LR

Článek vyšel v časopisu Svět motorů (50/2020). Můžete si ho objednat na ikiosek.cz. 

Diskuze (16) Další článek: TEST Seat Tarraco FR 2.0 TDI/147 kW 4x4 DSG: Je hodně zajímavé nejít s davem!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,