Škoda 130 LR se na Dakaru zatím drží. Česká posádka stojí proti ikonám rallye

Starý závoďák je vůbec prvním autem Škody na startu legendární rallye. Do cíle ho překvapivě veze dvojice bývalých motorkářů.

Letošní rallye Dakar v Saúdské Arábii, která odstartovala 3. ledna, je opět plná českých jmen. Na startovní listině najdete celkem 37 Čechů, mezi kterými nechybí známá jména domácího motorsportu jako Aleš Loprais, Martin Prokop, Tomáš Enge či Libor Podmol. Minimálně stejný zájem mezi fanoušky však vzbuzuje i posádka Ondřej Klymčiw a Petr Vlček.

Vedle té nejmodernější techniky vyjela na letošní Dakar se startovním číslem 206 i stará Škoda 130 LR, Klymčiw za jejím volantem a Vlček na místě navigátora. Slavný závod totiž letos doplňuje nově vzniklá kategorie Classic, ve které závodí starší automobily a kamiony vyrobené před rokem 2000. Vozy klasického podniku jedou svou vyhrazenou trasu souběžně s hlavní rallye.

Škoda 120 S Rallye získala homologaci podvodem! Byla předvojem 130 RS

Škoda 120 S Rallye získala homologaci podvodem! Byla předvojem 130 RS

Ambicióznost týmu Klymčiw Racing posiluje fakt, že mluvíme o historicky prvním autě značky Škoda na startu Dakaru. A jedno prvenství najdete taky v samotné posádce. Klymčiw ani Vlček nejsou známými jmény automobilového sportu, ale motorkáři. Oba už dakarskou rallye okusili v minulosti několikrát, poprvé ale přesedli ze sedla motorky do kabiny závodního auta.

I když kategorie Classic zastává auta vyrobená před začátkem nového tisíciletí, v případě staré škodovky mluvíme o technickém základu starém zhruba 40 let. Pro nasazení v dakarské rallye však byla tato 130 LR postavena úplně znova od základu, samozřejmě s ohledem na splnění všech potřebných nařízení podniku nejen po stránce bezpečnosti.

Audi nastoupí do rallye Dakar 2022. Těžký závod chce pokořit s elektromobilem

Audi nastoupí do rallye Dakar 2022. Těžký závod chce pokořit s elektromobilem

Závod nejedou naprosto originální historická vozidla jako z muzea, ale pravidla dovolují i rozsáhlejší změny. Motor dakarské 130 LR tak sice vychází z klasické třináctistovky s hliníkovou hlavou válců, oproti původní technice má ovšem zvýšený objem na 1390 cm³, robustnější klikovou hřídel, mazání se suchou skříní a samostatné chlazení oleje, nové karburátory Weber, jinak laděné výfukové potrubí a rovněž sofistikované karbonové sání vyvedené k úrovni střechy na zadním okně.

Na autě pracoval mimo jiné Jiří Kotek, bývalý šéf týmu Škoda Motorsport. Ve výsledku míří na zadní kola kolem 127 koní (93 kW), a to přes pětistupňovou převodovku s vnitřnostmi Hewland. Motor by údajně zvládl koní více, s daným kompresním poměrem a tankováním klasického 95oktanového benzinu je ale tato konfigurace ideální i po stránce životnosti.

Tatra 613 je milovaná i nenáviděná. Jak ji hodnotí dobový tisk a zkušený majitel?

Tatra 613 je milovaná i nenáviděná. Jak ji hodnotí dobový tisk a zkušený majitel?

Za posádkou stojí kromě důležitých sponzorů i velký počet fanoušků. Ostatně část kampaně s cílem dostat starou škodovku na Dakar byla financována formou crowdfundingu, kdy se týmu podařilo vybrat více než stanovených 750.000 Kč. Celý svůj postup drsnou rallye nyní Klymčiw Racing dokumentuje na sociálních sítích.

Na rozdíl od hlavního podniku s moderními auty, kde je cílem být absolutně nejrychlejší, je kategorie Classic v podstatě klasickou setinovou rallye, respektive jízdou pravidelnosti, jakou můžete znát z dalších veteránských soutěží. Jednotlivé úseky etap mají předepsaný rychlostní průměr, kterému se musí posádka co nejvíce přiblížit a penalizace se sbírají jak za pozdní, tak brzký průjezd danými kontrolními body.

Škoda Favorit Komfort byla komfortní za každou cenu. Projeli jsme krásný unikát

Škoda Favorit Komfort byla komfortní za každou cenu. Projeli jsme krásný unikát

V kategorii klasiků je celkem 24 posádek včetně té české a mezi auty se objevují rovněž ikony jako Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser, Porsche 911 SC, Mercedes třídy G nebo Nissan Patrol. Českou posádku ještě čeká plno nástrah na dlouhé cestě do cíle v Džiddě 15. ledna. Klymčiw s Vlčkem se po druhé etapě drželi vysoko - polepšili si o dvě příčky a byli v celkovém pořadí šestí. Po včerejší třetí etapě byli na průběžném osmém místě.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

TEST BMW 430i Cabrio: Léto sice skončilo, ale zábava může pokračovat

BMW 430i Cabrio

Čtyřválec, sportovní automatická převodovka, pohon zadních kol a otevřené nebe nad hlavou. Co by se mohlo pokazit?

včera | Vladimír Kadera | 6 příspěvků
DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

17.  9.  2021 | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků