Ralf Schumacher zvítězil ve VC Německa

Druhá nejrychlejší velká cena v celém seriálu formule 1, grand prix Německa na okruhu Hockenheimring, byla poslední před třítýdenní letní přestávkou.
Ralf Schumacher zvítězil ve VC Německa

Na rozdíl od předešlých dní vozy vyjely na trať pod mírně zamračenou oblohou, ale stále za vysokých teplot okolo 28 stupňů Celsia. Snad veškerá pozornost se před víkendem soustředila na domácího favorita Michaela Schumachera, který v pátek oznámil útok na rekord Alaina Prosta v počtu vyhraných velkých cen. Schumacher si v případě své výhry a nedojetí Coultharda mohl též prakticky zajistit letošní titul mistra světa, neboť by mu v takovém případě stačilo do konce sezóny získat již pouhé tři body.

Kvalifikace však dala zapomenout na Schumacherova prohlášení, neboť suverénně nejrychlejší časy zajely oba Williamsy. Představitelé této stáje se před německou grand prix rovněž netajili velkými ambicemi a letošní jednička týmu Ralf Schumacher sám očekával dobrý výsledek. Pole position mu však vyfoukl jeho stájový kolega Montoya, který takového výsledku dosáhl vůbec poprvé v kariéře. Ralf Schumacher za ním zaostal o pouhých 19 tisícin, ale ztráta jezdců ve druhé řadě, Hakkinena a Schumachera, činila již více než 6 resp. 8 desetin. Třetí řada patřila Coulthardovi s Barrichellem a čtvrtá oběma jezdců Sauberu v pořadí Heidfeld, Raikkonen.

Již start závodu byl mimořádně dramatický. Zpočátku se zdálo, že celá špička se po startu sešikuje v pořadí daném kvalifikací, ale o pár chvil později výrazně zpomalil Michael Schumacher, kterého viditelně zradila převodovka. Jeho monopostu se dokázala vyhnout většina jezdců, ale jeden z posledních, Luciano Burti jej uviděl až na poslední chvíli, vjel na zadní kola jeho vozu a po ošklivém karambolu následovaném menší leteckou akrobacií skončil v ochranné zóně. Schumacherův monopost byl rovněž natolik poškozen, že nemohl v závodě pokračovat. Celý tento incident se naštěstí obešel bez zranění. Po startu se velmi dařilo Rubensi Barrichellovi, ještě v prvním kole předjel oba McLareny a posunul se na třetí místo. Poté byl na trať vypuštěn safety car, ale po nehodě zůstalo na vozovce příliš mnoho částí skeletů Schumacherova a Burtiho vozu a závod musel být z bezpečnostních důvodů zastaven.

Opakovaný start byl naplánován na 14:25 a mohli k němu nastoupit jak Schumacher, tak Burti. Druhý start naštěstí žádnou nehodu nepřinesl. Již na první dlouhé rovince se strhl souboj, jehož aktéry se stali všichni jezdci Ferrari a McLarenu. Zpočátku se zdálo, že Coulthard předjede Michaela Schumachera, ale Němec se dokázal geniálním manévrem vklínit mezi oba McLareny a na brzdy předjet v následující zatáčce Hakkinena a dostat se na třetí místo před Hakkinena. Při brždění do téže zatáčky sestřelil de la Rosa Heidfelda a pro oba tím závod skončil. Velký souboj se strhl mezi pátým Coulthardem a šestým Barrichellem, který trval téměř celé první kolo a nakonec vyzněl vítězně pro Barrichella. Po prvním kole tak bylo pořadí na prvních osmi místech Montoya, Ralf Schumacher, Michael Schumacher, Hakkinen, Coulthard, Barrichello, Raikkonen a Irvine.

Brazilec však nepolevoval a pokračoval ve velmi rychlé jízdě. Ve třetím kole se dotáhl na čtvrtého Hakkinena a efektně ho předjel. Suverénně nejrychlejším mužem na trati byl od začátku závodu Juan Pablo Montoya. Výrazně ujížděl i svému týmovému kolegovi Ralfu Schumacherovi a za pět kol závodu na něj najel náskok téměř 3,5 sekundy. Barrichello byl nadále velmi rychlý a v šestém kole předjel i svého stájového kolegu Michaela Schumachera. Vše v tu chvíli nasvědčovalo tomu, že Rubens Barrichello zvolil strategii dvou zastávek v boxech, zatímco Michael Schumacher pouze jedné.

Závod se nepodařil nováčkovi u stáje Jordan, Ricardu Zontovi, který v průběhu týdne nahradil vyhozeného Heinze Haralda Frentzena. Zontovi se nepovedl předjížděcí manévr, při kterém si poškodil přední přítlačné křídlo o Verstappenův Arrows a ačkoli dojel do boxů k jeho výměně, tak v dalším kole ze závodu definitivně odstoupil.

Na první pozici jedoucí Montoya nadále ujížděl Ralfu Schumacherovi a ve 13. kole měl náskok již přes 8 sekund. Ze třetího místa se na Ralfa již dotahoval Rubens Barrichello, který na něj ve 14. kole ztrácel pouze jednu sekundu. V 15. kole však zajel k první zastávce do boxů a vrátil se na trať na pátém místě až za Davidem Coulthardem. O kolo dříve ze závodu odstoupil Mika Hakkinen, kterého po delší době opět postihly technické problémy. V 17. kole odstoupili ze závodu i Irvine a Raikkonen a pořadí na prvních šesti místech bylo 1. Montoya, 2. Ralf Schumacher, 3. Michael Schumacher, 4. Coulthard, 5. Barrichello a 6. Villeneuve.

Barrichello i po výměně pneumatik pokračoval v nasazeném tempu a velmi záhy začal dotírat čtvrtého Coultharda po dalším tvrdém souboji ho při vjezdu do motodromu předjel a dostal se na čtvrté místo. Ve 22. kole zajel k první výměně pneumatik a dočerpání paliva Juan Pablo Montoya a po obrovských problémech, kdy v boxech strávil téměř půl minuty, se na trať vrátil až jako čtvrtý za Rubensem Barrichellem. O kolo později zamířil do boxů i Michael Schumacher, jehož zastávka proběhla bez problémů a zařadil se na pátou pozici. Po odjetí pár set metrů však výrazně zpomalil a ze závodu odstoupil. V témže kole zajel do boxů jeho bratr Ralf a po výjezdu se stihl zařadit zpět na první místo před Rubense Barrichella. Během zastávky Ralfa Schumachera havaroval v první zatáčce Luciano Burti, který letošní velkou cenu Německa nebude rád vzpomínat, neboť na jediný závodní víkend si prožil nehod až příliš mnoho.

Kalich hořkosti si ve 25. kole vypil do dna Juan Pablo Montoya, když odstoupil rovněž kvůli technickým problémům. Po odstoupení Michaela Schumachera bylo na tribunách patrné nadšení fanoušku McLarenu, ale jejich škodolibá radost netrvala dlouho. Ve 26. kole zajel David Coulthard do boxů, ale ani on po ní nevydržel na trati dlouho. Po několika zatáčkách skončil po technických problémech s kouřícím motorem mimo trať. Bodovaná šestka tak nabrala velmi zajímavé pořadí 1. Ralf Schumacher, 2. Barrichello, 3. Villeneuve, 4. Fisichella, 5. Panis a 6. Button. Panis však o několik kol později zajel k druhé zastávce, propadl se na sedmé místo a do bodované šestky se tak dostal i Jean Alesi s Prostem. K druhé zastávce zajel i Rubens Barrichello, který se i přes velké problémy a vrátil na trať na druhém místě, neboť jeho náskok na třetího Villeneuva byl téměř minutový. Problémy se nevyhnuly ani Jarnovi Trullimu, který deset kol před koncem odstavil svůj monopost vedle trati.

Do konce závodu jsme mohli vidět pouze tvrdý, bratrovražedný souboj obou Arrowsů, ze kterého vyšel vítězně Enrique Bernoldi. Velká cena Německa se tak stala doslova pohřebištěm favoritů, když do cíle dojeli z absolutní špičky pouze Ralf Schumacher a Rubens Barrichello. Celkově do cíle dorazilo pouze osm dalších jezdců, kteří si zbylé čtyři bodované příčky rozdělili v pořadí 3. Jacques Villeneuve, 4. Giancarlo Fisichella, 5. Jenson Button a 6. Jean Alesi.

Ralf Schumacher tak potřetí zvítězil ve velké ceně formule 1 a v průběžném pořadí šampionátu jezdců se posunul zpět na třetí místo a velmi se přiblížil i druhému Coulthardovi. V boji o titul nedošlo k žádné změně - Michael Schumacher vede i nadále před Davidem Coulthardem o 37 bodů. V poháru konstruktérů vede Ferrari před McLarenem již o 58 bodů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Zde jsou kompletní výsledky:

R. Schumacher BMW-Williams 1:18:17.873
2. R. Barrichello Ferrari +46.117
3. J. Villeneuve BAR-Honda +62.806
4. G. Fisichella Benetton-Renault +63.477
5. J. Button Benetton-Renault +65.454
6. J. Alesi Prost-Acer +65.950
7. O. Panis BAR-Honda +77.527
8. E. Bernoldi Arrows-Asiatech + 1 kolo
9. J. Verstappen Arrows-Asiatech + 1 kolo
10. F. Alonso European-Minardi + 1 kolo

Nejrychlejší kolo:

J. P. Montoya BMW-Williams 1:41.808

Šampionát jezdců:

1. M. Schumacher Ferrari 84
2. Coulthard McLaren 47
3. R. Schumacher Williams 41
4. Barrichello Ferrari 40
5. Hakkinen McLaren 19
6. Montoya Williams 15
7. Villeneuve BAR 11
8. Heidfeld Sauber 10
9. Raikkonen Sauber 9
10. Trulli Jordan 9
11. Frentzen Jordan 6
12. Panis BAR 5
13. Irvine Jaguar 4
14. Fisichella Benetton 4
15. Alesi Prost 4
16. Button Benetton 2
17. Verstappen Arrows 1
17. de la Rosa Jaguar 1

Pohár konstruktérů:

1. Ferrari 124
2. McLaren 66
3. Williams 56
4. Sauber 19
5. BAR 16
6. Jordan 15
7. Benetton 6
8. Jaguar 5
9. Prost 4
10. Arrows 1

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků