Rakouských 160 km/h na dálnici se osvědčilo

Celý letošní květen a červen probíhalo na dálnici mezi městy Spittal a.d. Drau a Paternion testování zvýšeného rychlostního limitu. Ten zde byl na návrhl ministra dopravy Huberta Gorbacha upraven z klasických 130 km/h na 160 km/h s možností snižování pomocí variabilních světelných značek při zhoršení klimatických podmínek, nehodě apod. Testování skončilo k poslednímu červnovému dni a jeho výsledek umlčel všechny pochybovače. A to včetně ekologů, kteří v květnu proti změně limitu opakovaně protestovali.
 
Výsledky testování jsou totiž jednoznačně pozitivní, na dálnici se sice zvýšila průměrná průjezdová rychlost, stalo se zde však nejméně nehod za posledních 10 let a rovněž znečištění ovzduší pokleslo. Důvody jsou podle rakouského autoklubu zřejmé - zvýšením limitu se doprava zklidnila a získala na plynulosti. Není žádným tajemstvím, že stotřicítka na dálnici není v Rakousku zrovna úzkostlivě dodržována a pro bezpečnost neexistuje mnoho horších situací než mísení rychlých řidičů s pomalými. Stošedesátikilometrovým limitem byla tato nehomogenita odstraněna, z dálnice zmizelo vysoké překračování rychlosti ze strany těch rychlých, pro které se 160 km/h stalo rychlostí dostačující, a řidiči dodržující předpisy zvýšený limit rovněž přijali. Odpadly tak problémy s nekonečným předjížděním a dodržováním bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Udržováním konstantně vyšší rychlosti také poklesly emise vozů, které jsou při akceleraci nejvyšší. Přehlednosti dopravy a snížení emisních hodnot pomohly i zákazy předjíždění kamionů v méně přehledných místech (zatáčky) a v úsecích, kde předjetí vyžaduje mnoho času a energie (stoupání).
 
Rakouská zkušenost ukazuje, že pro bezpečnost dopravy není primární rychlost, ale plynulost a jakási pohoda za volantem. Trápení řidičů nesmyslně nízkými rychlostními limity vede pouze k nehomogenitě dopravy, velkým rozdílům mezi rychlostmi jednotlivých vozů, které způsobují nejvíce nebezpečných situací. I zvýšení rychlosti tak může bezpečnosti provozu prospět.
 
Zvýšený limit v úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem se tak v brzku stane standardem, jako jeden z dalších by měl přijít na řadu cca dvacetikilometrový úsek opravené tříproudé dálnice mezi křížením u Ansfeldenu (jižně od Linze) a tzv. Křížem Předních Alp (Voralpenkreuz). Ostatně zde už delší dobu dodržuje povolenou stotřicítku pouze okrajová skupina řidičů a vozy jedoucí 180-200 km/h zde nejsou ničím ojedinělým. I zde tak zřejmě přinese nový limit stejný efekt jako v Korutanech.
 

Autor tráví na rakouských silnicích každoročně desítky tisíc km.
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 15 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků