Rakouských 160 km/h na dálnici se osvědčilo

Celý letošní květen a červen probíhalo na dálnici mezi městy Spittal a.d. Drau a Paternion testování zvýšeného rychlostního limitu. Ten zde byl na návrhl ministra dopravy Huberta Gorbacha upraven z klasických 130 km/h na 160 km/h s možností snižování pomocí variabilních světelných značek při zhoršení klimatických podmínek, nehodě apod. Testování skončilo k poslednímu červnovému dni a jeho výsledek umlčel všechny pochybovače. A to včetně ekologů, kteří v květnu proti změně limitu opakovaně protestovali.
 
Výsledky testování jsou totiž jednoznačně pozitivní, na dálnici se sice zvýšila průměrná průjezdová rychlost, stalo se zde však nejméně nehod za posledních 10 let a rovněž znečištění ovzduší pokleslo. Důvody jsou podle rakouského autoklubu zřejmé - zvýšením limitu se doprava zklidnila a získala na plynulosti. Není žádným tajemstvím, že stotřicítka na dálnici není v Rakousku zrovna úzkostlivě dodržována a pro bezpečnost neexistuje mnoho horších situací než mísení rychlých řidičů s pomalými. Stošedesátikilometrovým limitem byla tato nehomogenita odstraněna, z dálnice zmizelo vysoké překračování rychlosti ze strany těch rychlých, pro které se 160 km/h stalo rychlostí dostačující, a řidiči dodržující předpisy zvýšený limit rovněž přijali. Odpadly tak problémy s nekonečným předjížděním a dodržováním bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Udržováním konstantně vyšší rychlosti také poklesly emise vozů, které jsou při akceleraci nejvyšší. Přehlednosti dopravy a snížení emisních hodnot pomohly i zákazy předjíždění kamionů v méně přehledných místech (zatáčky) a v úsecích, kde předjetí vyžaduje mnoho času a energie (stoupání).
 
Rakouská zkušenost ukazuje, že pro bezpečnost dopravy není primární rychlost, ale plynulost a jakási pohoda za volantem. Trápení řidičů nesmyslně nízkými rychlostními limity vede pouze k nehomogenitě dopravy, velkým rozdílům mezi rychlostmi jednotlivých vozů, které způsobují nejvíce nebezpečných situací. I zvýšení rychlosti tak může bezpečnosti provozu prospět.
 
Zvýšený limit v úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem se tak v brzku stane standardem, jako jeden z dalších by měl přijít na řadu cca dvacetikilometrový úsek opravené tříproudé dálnice mezi křížením u Ansfeldenu (jižně od Linze) a tzv. Křížem Předních Alp (Voralpenkreuz). Ostatně zde už delší dobu dodržuje povolenou stotřicítku pouze okrajová skupina řidičů a vozy jedoucí 180-200 km/h zde nejsou ničím ojedinělým. I zde tak zřejmě přinese nový limit stejný efekt jako v Korutanech.
 

Autor tráví na rakouských silnicích každoročně desítky tisíc km.
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

včera | Milan Lažanský | 21 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků