Rakouských 160 km/h na dálnici se osvědčilo

Celý letošní květen a červen probíhalo na dálnici mezi městy Spittal a.d. Drau a Paternion testování zvýšeného rychlostního limitu. Ten zde byl na návrhl ministra dopravy Huberta Gorbacha upraven z klasických 130 km/h na 160 km/h s možností snižování pomocí variabilních světelných značek při zhoršení klimatických podmínek, nehodě apod. Testování skončilo k poslednímu červnovému dni a jeho výsledek umlčel všechny pochybovače. A to včetně ekologů, kteří v květnu proti změně limitu opakovaně protestovali.
 
Výsledky testování jsou totiž jednoznačně pozitivní, na dálnici se sice zvýšila průměrná průjezdová rychlost, stalo se zde však nejméně nehod za posledních 10 let a rovněž znečištění ovzduší pokleslo. Důvody jsou podle rakouského autoklubu zřejmé - zvýšením limitu se doprava zklidnila a získala na plynulosti. Není žádným tajemstvím, že stotřicítka na dálnici není v Rakousku zrovna úzkostlivě dodržována a pro bezpečnost neexistuje mnoho horších situací než mísení rychlých řidičů s pomalými. Stošedesátikilometrovým limitem byla tato nehomogenita odstraněna, z dálnice zmizelo vysoké překračování rychlosti ze strany těch rychlých, pro které se 160 km/h stalo rychlostí dostačující, a řidiči dodržující předpisy zvýšený limit rovněž přijali. Odpadly tak problémy s nekonečným předjížděním a dodržováním bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Udržováním konstantně vyšší rychlosti také poklesly emise vozů, které jsou při akceleraci nejvyšší. Přehlednosti dopravy a snížení emisních hodnot pomohly i zákazy předjíždění kamionů v méně přehledných místech (zatáčky) a v úsecích, kde předjetí vyžaduje mnoho času a energie (stoupání).
 
Rakouská zkušenost ukazuje, že pro bezpečnost dopravy není primární rychlost, ale plynulost a jakási pohoda za volantem. Trápení řidičů nesmyslně nízkými rychlostními limity vede pouze k nehomogenitě dopravy, velkým rozdílům mezi rychlostmi jednotlivých vozů, které způsobují nejvíce nebezpečných situací. I zvýšení rychlosti tak může bezpečnosti provozu prospět.
 
Zvýšený limit v úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem se tak v brzku stane standardem, jako jeden z dalších by měl přijít na řadu cca dvacetikilometrový úsek opravené tříproudé dálnice mezi křížením u Ansfeldenu (jižně od Linze) a tzv. Křížem Předních Alp (Voralpenkreuz). Ostatně zde už delší dobu dodržuje povolenou stotřicítku pouze okrajová skupina řidičů a vozy jedoucí 180-200 km/h zde nejsou ničím ojedinělým. I zde tak zřejmě přinese nový limit stejný efekt jako v Korutanech.
 

Autor tráví na rakouských silnicích každoročně desítky tisíc km.
Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 16 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 30 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků