Rakouských 160 km/h na dálnici se osvědčilo

Celý letošní květen a červen probíhalo na dálnici mezi městy Spittal a.d. Drau a Paternion testování zvýšeného rychlostního limitu. Ten zde byl na návrhl ministra dopravy Huberta Gorbacha upraven z klasických 130 km/h na 160 km/h s možností snižování pomocí variabilních světelných značek při zhoršení klimatických podmínek, nehodě apod. Testování skončilo k poslednímu červnovému dni a jeho výsledek umlčel všechny pochybovače. A to včetně ekologů, kteří v květnu proti změně limitu opakovaně protestovali.
 
Výsledky testování jsou totiž jednoznačně pozitivní, na dálnici se sice zvýšila průměrná průjezdová rychlost, stalo se zde však nejméně nehod za posledních 10 let a rovněž znečištění ovzduší pokleslo. Důvody jsou podle rakouského autoklubu zřejmé - zvýšením limitu se doprava zklidnila a získala na plynulosti. Není žádným tajemstvím, že stotřicítka na dálnici není v Rakousku zrovna úzkostlivě dodržována a pro bezpečnost neexistuje mnoho horších situací než mísení rychlých řidičů s pomalými. Stošedesátikilometrovým limitem byla tato nehomogenita odstraněna, z dálnice zmizelo vysoké překračování rychlosti ze strany těch rychlých, pro které se 160 km/h stalo rychlostí dostačující, a řidiči dodržující předpisy zvýšený limit rovněž přijali. Odpadly tak problémy s nekonečným předjížděním a dodržováním bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Udržováním konstantně vyšší rychlosti také poklesly emise vozů, které jsou při akceleraci nejvyšší. Přehlednosti dopravy a snížení emisních hodnot pomohly i zákazy předjíždění kamionů v méně přehledných místech (zatáčky) a v úsecích, kde předjetí vyžaduje mnoho času a energie (stoupání).
 
Rakouská zkušenost ukazuje, že pro bezpečnost dopravy není primární rychlost, ale plynulost a jakási pohoda za volantem. Trápení řidičů nesmyslně nízkými rychlostními limity vede pouze k nehomogenitě dopravy, velkým rozdílům mezi rychlostmi jednotlivých vozů, které způsobují nejvíce nebezpečných situací. I zvýšení rychlosti tak může bezpečnosti provozu prospět.
 
Zvýšený limit v úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem se tak v brzku stane standardem, jako jeden z dalších by měl přijít na řadu cca dvacetikilometrový úsek opravené tříproudé dálnice mezi křížením u Ansfeldenu (jižně od Linze) a tzv. Křížem Předních Alp (Voralpenkreuz). Ostatně zde už delší dobu dodržuje povolenou stotřicítku pouze okrajová skupina řidičů a vozy jedoucí 180-200 km/h zde nejsou ničím ojedinělým. I zde tak zřejmě přinese nový limit stejný efekt jako v Korutanech.
 

Autor tráví na rakouských silnicích každoročně desítky tisíc km.
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků