Rakousko omezilo na další dálnici rychlost na 100 km/h

100 km/h nově v celém údolí Innu

Když Rakousko před nedávnem zvýšilo na vybraných úsecích dálnic rychlost na 160 km/h, setkalo se to veskrze s pozitivními reakcemi. Přestože se touto rychlostí jezdilo jen část dne, ukázalo se, že vyšší rychlost neznamená větší nehodovost.

Tamní milovníci rychlejší jízdy ale nemají vyhráno. V Rakousku totiž najdeme zejména v jeho jižní polovině množství úseků dálnic, kde je rychlost po část dne nebo nepřetržitě omezena na 100 km/h. Od listopadu k nim ale přibyde další obrovský úsek, a to kompletní dálnice A12 táhnoucí se údolím řeky Inn (Inntal Autobahn).

Na novém omezení by nebylo nic až tak zvláštního, nejde o první krok tímto směrem. Jeho bezprecedentnost ale najdeme v délce omezeného úseku, bez výjimky omezené rychlosti i jeho zdůvodnění. Dálnice totiž měří 153 km a k dosavadním cca 300 km dálnic s různými rychlostními omezeními přibyde nejdelší úsek v rakouské historii. Omezení navíc nebude nikterak zohledňovat intenzitu provozu, místo nebo čas a bude trvalé po celých 153 km a 24 hodin denně.

Za důvody hledejme naftu

A důvod omezení? Vysoké emise, především pevných částic. Rakousko je totiž na špici evropských zemí co se týče zastoupení dieselových motorů v osobních automobilech. Jejich podíl činí stabilně okolo 85 % všech aut a jejich donedávna bídně regulované emise dělají Rakousku velké potíže. Vzhledem k charakteru krajiny je doprava obvykle soustředěna do úzkých údolí, ve kterých se škodliviny velmi dobře hromadí. A situace v údolí Innu je nemalým problémem, imisní normy jsou tam překračovány velmi často.

Někteří odborníci jsou navíc přesvědčeni, že nižší rychlost pomůže ke snížení kolon a dopravních kolapsů, protože osobní vozy pojedou rychlostí, která je blízká nákladním vozům. A mělo tak by ubýt i dopravních nehod, protože nebude důvodu tak často předjíždět. Zajímavé je to, že tento následek mělo naopak zvýšení rychlosti na 160 km/h, a tak není divu, že mnozí Rakušané si myslí opak.

Pokud víte, kde se Inntal Autobahn nachází (pro ty ostatní přikládáme orientační mapu), patrně vás to netrápí. Do těchto končin Rakouska většina Čechů nezabloudí, ale pro Rakušany jde o velké téma. Proti omezení se velmi intenzivně staví zejména liberálně smýšlející rakouský automotoklub ÖAMTC. Ten v posledních týdnech neustále upozorňuje na nesmyslnou a neodůvodněnou expanzi stokilometrového limitu na rakouských dálnicích, absurditu jeho neomezeného charakteru v údolí Innu a pokulhávající zdůvodnění.

Klepněte pro větší obrázek

ÖAMTC je ostře proti

Mario Rohracher z ÖAMTC k celé věci řekl, že pokud by tato argumentace měla být pravdivá, mělo by být okamžitě znovuzavedeno stokilometrové omezení v údolí Rýnu, kde bylo již dříve zrušeno. Původně očekávaný pokles emisí pevných částic o 13 procent nebyl zdaleka naplněn a pohyboval se mezi jedním a čtyřmi procenty. Podobná situace platila pro emise NOx, které jsou v Rakousku rovněž problematické (opět kvůli dieselům). Rychlostní limit byl následně vrácen na 130 km/h. Proč tedy opakovat stejnou chybu, ptá se Rohracher a dodává, že nerozumí, proč tirolská vláda nepřistoupila k pružnému omezování rychlosti podle aktuálních koncentrací škodlivin, či časově nebo místně specifikovaným omezením, které by řešily problém pouze tam, kde opravdu existuje. „Tato opatření, která jsou řidiči oprávněně vnímána jako šikana, zaváděná navíc v době zvyšující se ceny benzinu, kdy řidiči musejí sáhnout ještě hlouběji do svých kapes, ÖAMTC striktně odmíta,” zakončuje Rohracher.

A nemluví do větru, proti omezení v jeho současné podobě je celých 73 procent rakouských řidičů, pouze 24 procent se k omezení staví pozitivně či neutrálně. Přesto má omezení začít fungovat již příští týden.

Kritici navíc upozorňují, že omezení je zaváděno bez toho, aniž by byly v dostatečné míře zjištěny současné imise škodlivin ve všech místech a vztaženy na intenzitu dopravy, podíl osobních a nákladních vozů, meteorologické podmínky a další faktory, které by jako jediné umožnily bezchybné vyhodnocení účinnosti celého opatření. Omezení navíc neřeší podstatu problému, tou jsou dieselové motory bez filtrů pevných částic. Autoklub tak navrhuje raději rozšíření propagace filtrů a dotace na jejich instalaci místo zavádění nicneřešících limitů. Pouze Horní Rakousko, Salzburgsko a Štýrsko dnes poskytují dotaci 300 Euro na instalaci filtru pevných částic, o veškerou další propagaci se stará opět ÖAMTC. A tato opatření se ukazují být účinnými, ve zmiňovaných spolkových zemích činil od července 2005 do září 2006 podíl vozů s filtrem 74 procent všech dieselových vozů s výkonem nad 80 kW.

V dubnu se uvidí

Zavedení omezení už ale zřejmě nikdo nezabrání. Potrvat má do konce dubna příštího roku, následně bude vyhodnoceno a pokud se osvědčí, zavede se stovka na dálnici trvale.

Celý krok se týká pouze dálnice A12, nikoli rakouských dálnic plošně nebo dalších dlouhých úseků, jak mylně uvedla některá média. Veškerá ostatní omezení byla zavedena dříve, tomu poslednímu letos předcházelo pouze obdobné omezení dalších 13 km úseku mezi Linzem a Ennsem. I to vyvolalo bouři nevole a sepsání petice, která věc dostala až do rukou federální vlády. Ta nedávno rozhodla, že omezení prozatím zůstane v platnosti.

Uvidíme, jak se bude situace v Rakousku vyvíjet. I nadále zřejmě bude platit, že rychlostní omezení a přístup k jejich vymáhání se budou lišit od každé spolkové země. Priority tirolské vlády byly vždy poněkud specifické...

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků